به گزارش سلامت نیوز: كارشناسان هشدار دادند كه همه‌گیری جهانی آنفلوآنزا می‌تواند جان 62 میلیون نفر را بگیرد

احتمال فراگیری آنفلوآنزای مرغی در کره خاکی

طبق آمارهای ثبت شده، همه‌گیری این بیماری در سال 1918 جان 50 میلیون تن را گرفت و كارشناسان و متخصصان «لانست» پیش‌بینی كرده‌اند كه در صورت وقوع مجدد چنین همه‌گیری در عصر حاضر در جهان شمار قربانیان این بیماری به رغم وجود پیشرفت‌ها و دستاوردهای نوین پزشكی بیش از رقم ثبت شده در سال 1918 خواهد بود.

محققان دانشگاه هاروارد معتقد هستند كه كشورهای فقیرتر در جهان ضربه سنگین‌تری از اپیدمی این بیماری خواهند خورد و این بیماری از ایدز و عفونت مالاریا در گرفتن قربانیان خود پیشی خواهد گرفت.

این محققان اعلام كردند كه هنوز هم كشورهای در حال توسعه حداقل امكانات را برای آماده‌سازی در برابر همه‌گیری این بیماری كه باید جدا مورد توجه قرار گیرد، در اختیار دارند.

به گفته كارشناسان همه‌گیری كشنده جهانی آنفلوآنزا هر سه یا چهار نوبت در هر قرن اتفاق می‌افتد.

برخی از دانشمندان معتقدند كه یك مورد جدید شیوع این بیماری قریب الوقوع است و ممكن است با آنفلوآنزای پرندگان تركیب شود.

تا كنون تنها 258 مورد از آخرین زنجیره ویروس آنفلوآنزای پرندگان موسوم به H5N1 در انسانها به ثبت رسیده است.

اما این نگرانی برای كارشناسان وجود دارد كه این زنجیره بتواند جهش ژنتیكی انجام داده و با سرعت و به آسانی بین انسانها شایع شده و همه گیری مرگباری در پی داشته باشد.

پروفسور كریستوفر موری محقق برجسته در این باره اظهاركرد: محاسبات نشان می‌دهد كه اگر چنین همه گیری اتفاق بیفتد، بین 50 هزار تا 700 هزار نفر در انگلیس جان خود را از دست خواهند داد.

برای پیش‌بینی شدت بروز مرگ و میرهای جهانی ناشی از این بیماری، پروفسور كریستوفر موری و تیم تحقیقاتی وی به موارد همه‌گیری آنفلوآنزای اسپانیایی بین سالهای 1918 تا 1920 نگاهی انداخته‌اند.

آنها پس از بررسی شمار مرگ و میر و سپس جمعیت جهانی در سال 2004 برآورده‌اند كه بین 51 تا 81 میلیون نفر در اثر بروز همه گیری شدید مشابهی از بین خواهند رفت و رقم رسانه‌ای آن تا 62 میلیون نفر محاسبه شده است.

به علاوه 96 درصد از این موارد مرگ و میر در فقیرترین كشورهای جهان رخ خواهد داد چرا كه دسترسی به مراقبت‌های پزشكی به دلیل جمعیت بالا بسیار محدود است.

پروفسور موری هشدار داد: بار همه گیری بعدی این بیماری بر دوش كشورهای در حال توسعه خواهد بود.

وی همچنین افزود: تمركز بر روی راهكارهای عملی و قابل دسترسی برای كشورهای كم درآمد كه همه‌گیری در این كشورها می‌تواند تاثیر گسترده‌تری داشته باشد، یك دور اندیشی آشكار است.

دكتر نیل فرگوسن یك متخصص آنفلوآنزا در انگلیس در كالج امپریال لندن در این باره خاطرنشان كرد: دسترسی به واكسن‌ها، داروهای ضد ویروس و آنتی بیوتیك‌ها برای جوامعی كه بیشتر مستعد همه‌گیری هستند،‌ به وضوح بخشی از راه حل است.

كارشناسان می‌گویند كه تعداد قربانیان شیوع مورد جدید و به شدت مسری این بیماری می‌تواند برابر با شمار قربانیان جانی در جنگ جهانی دوم باشد.

گفتنی است كه اپیدمی سال 1918 در كشورهای آمریكا، آرژانتین، ‌هند، فیلیپین و كشورهای اروپایی بوده است.

مقامات بهداشتی آمریكا نیز اعلام كردند كه با نزدیك شدن به نقطه اوج فصل آنفلوآنزا زمان واكسیناسیون در برابر این بیماری فرا رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha