رییس سازمان نظام پزشكی از توافق نامه‌ای به منظور رسیدگی به مالیات داروخانه‌ها خبر داد و گفت: در این زمینه هر كدام از داروسازان كه احساس می‌كنند در مورد آنها اجحاف شده به سازمان نظام پزشكی مراجعه كنند تا با توجه به اختیارات سازمان نظام پزشكی مشكل آنها برطرف شود.

انعقاد توافق نامه رسیدگی به مالیات داروخانه‌ها
رییس سازمان نظام پزشكی با بیان این كه در حال حاضر حدود 200 هزار نفر كل خانواده پزشكی كشور را تشكیل می‌دهند، افزود: كشور در عرصه پزشكی به لحاظ رشد كمی و كیفی از جایگاه خوبی برخوردار است. در این زمینه می‌توان گفت در سال 57 حدود پنج هزار نفر پزشك خارجی در كشور فعالیت می‌كردند. این در حالی است كه امروز نه تنها نیازی به پزشك خارجی نیست بلكه بحث اشتغال مناسب فارغ التحصیلان دغدغه اصلی است.

وی درمان را یك كار تیمی عنوان كرد و افزود: اگر همه اجزا در جای خود قرار داشته و وظایف خود را به خوبی انجام دهند خدمت به مردم و ارتقای سلامت را به دنبال دارد. در گذشته زمانی كه صحبت از پزشكی می‌شد فقط خدمات حوزه درمان به ذهن‌ها خطور می‌كرد اما امروزه سازمان بهداشت جهانی در تعریف خدمات پزشكی، سلامت كامل جسم، روان، رفاه اجتماعی و ابعاد روحانی و معنوی را نیز در نظر گرفته است.

وی با انتقاد از نبود نگاه درست به مقوله سلامت افزود: این امر تبدیل به یك بیماری مزمن شده است. اگر امروزه اولویت مناسبی به سلامت جامعه داده نمی شود و در عرصه اعتبارات حوزه سلامت نیز مشكلاتی وجود دارد به این دلیل است كه نگرش درستی به مقوله سلامت حاكم نیست. در سراسر دنیا با بررسی عوامل اجتماعی مداخله گر در سلامت مشخص شده كه تنها 25 درصد از این عوامل مربوط به خدمات پزشكی است؛ بنابراین اگر در سراسر كشور با بهترین تجهیزات و خدمات در خدمت مردم باشیم تنها 25 درصد از عواملی كه برای ارتقای سلامت لازم است را ایجاد كرده‌ایم.

دكتر صدر ادامه داد: به این ترتیب برای ارتقای جایگاه سلامت جامعه باید عزم ملی و همكاری بین بخشی و همچنین نگاه صحیح به مقوله سلامت در كشور صورت گیرد. اگر نگاه سلامت اصلاح شود، دیگر در حوزه سلامت مشكل اعتباری نخواهیم داشت.

وی با اشاره به دغدغه‌های داروسازان طی چند ماه گذشته افزود: طی چند ماه گذشته بدهی بیمارستان‌های دولتی به شركت‌های دارویی از جمله دغدغه‌های داروسازان بود. این مشكل با راهنمایی داروسازان در هیات مدیره نظام پزشكی، كارشناسی و نتایج به دست آمده به رییس جمهور منعكس شد و بعد از تایید وزارتخانه‌های ذیربط، توسط رییس جمهور دستورات لازم در این زمینه صادر شد.

صدر، تعرفه‌های حق فنی خدمات داروخانه‌ای را از دیگر دغدغه‌های جامعه داروسازی عنوان كرد و گفت: ‌موضع سازمان نظام پزشكی همان تعرفه‌هایی است كه بر اساس قانون اعلام شده است؛ ما معتقدیم برای اصلاح وضعیت موجود و شفاف سازی اقتصاد سلامت باید تعرفه‌های واقعی اعمال شود. بر این اساس دولت وظیفه دارد تعرفه‌های بخش دولتی را اعلام كرده و همچنین تعیین تعرفه‌های بخش غیردولتی برعهده سازمان نظام پزشكی است.

رییس سازمان نظام پزشكی گفت: در زمینه مالیات داروسازان و داروخانه‌ها، نیز توافق نامه‌ای انجام شده و در این زمینه هر كدام از داروسازان كه احساس می كنند در مورد آنها اجحاف شده به سازمان نظام پزشكی مراجعه كرده تا با توجه به اختیارات سازمان نظام پزشكی مشكل آنها برطرف شود.

وی صنعت داروسازی را یك واحد علمی دانست و گفت: این واحد علمی باید بازسازی و دوباره احیا شود. داروخانه نباید با یك مغازه اشتباه شود. داروخانه در حقیقت یك مركز اطلاع رسانی پزشكی است. حقوق داروساز نیز نباید وابسته به فروش دارو باشد.

دكتر صدر با اشاره به تلاش‌های جامعه داروسازی طی سال‌های گذشته افزود: بر اساس تلاش‌های جامعه داروسازی طی سالهای گذشته دستاوردهای خوبی حاصل شده است اما امروزه نبود نگاه جامع در بخش آموزش، صنعت، اداره داروخانه‌ها و مشكلات و مسائل اقتصاد در سلامت دغدغه ما شده است و می‌تواند آسیب‌های جدی به این حوزه وارد كند.

رییس سازمان نظام پزشكی در پایان گفت: سرمایه گذاری در عرصه خدمات پزشكی و سلامت جزو سرمایه گذاری‌های تجاری نیست و حتما با انگیزه خدمت به مردم صورت می‌گیرد. در این زمینه سازمان نظام پزشكی وظیفه خود می داند كه در كنار انجمن‌های تخصصی از حقوق صاحبان حرف پزشكی دفاع كند تا آنها بتوانند با فراغ بال بیشتری به ارائه خدمت بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha