یک دکترای گیاهپزشکی گفت: به دلیل کم‌آبی، گوجه فرنگی دچار خشکی و بی‌رنگی می‌شود. همچنین پنبهای بودن گوشت هندوانه به دلیل استفاده از سیستم آبیاری نامناسب و ابتلا به قارچ این محصول است.

سلامت نیوز: یک دکترای گیاهپزشکی گفت: به دلیل کم‌آبی، گوجه فرنگی دچار خشکی و بی‌رنگی می‌شود. همچنین پنبهای بودن گوشت هندوانه به دلیل استفاده از سیستم آبیاری نامناسب و ابتلا به قارچ این محصول است.

وفایی در گفتوگو با ایسنا، درباره پنبهای و بیرنگ بودن گوشت گوجه فرنگی و هندوانه اظهار کرد: بر اثر پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی، قسمتهای گلگاه این گیاه رنگ و گوشت طبیعی ندارند و لکههای آب سوخته روی این میوه رسیده از عمده علائم ابتلا به چننی عارضهای است.

وی افزود: به علت خشک و چروک شدن بافتهای گوجه فرنگی در ابتلا به عارضه "پوسیدگی گلگاه" نوک این گیاه به رنگ تیره و سیاه درمیآید.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خرمآباد ادامه داد: اگر میزان آب دریافتی توسط گوجه فرنگی کم باشد، کلسیم اندکی در گیاه جذب شده و همین موضوع منجر به تیرگی گلگاه این گیاه خواهد شد.

این دکترای گیاهپزشکی تصریح کرد: با رسیدن آب کافی به گیاه گوجه فرنگی، کلسیم بیشتری توسط آن جذب می شود و در نهایت گیاه سالمی رشد خواهد کرد.

وفایی درباره پنبهای بودن گوشت هندوانه نیز خاطرنشان کرد: "بوته میری کدویان" یکی از علل رایج این عارضه در هندوانه است؛ این قارچ سبب زردی رنگ هندوانه و پنبهای شدن گوشت آن خواهد شد.

وی افزود: این قارچ به طوقه گیاه آسیب می زند و باعث قطع آوند میشود و در نهایت سبب تغییر مزه محصول میشود.

این مقام دانشگاهی یادآور شد: این قارچ درمان قطعی نداشته و مبارزه با آن سخت است و میتوان از طریق ارقام مقاوم معرفی شده از ابتلا به این عارضه جلوگیری کرد.

وفایی گفت: ابتلا به این قارچ به نوع آبیاری برمیگردد؛ استفاده از سیستم آبیاری جوی و پشتهای و نشتی منجر شده که طوقه هندوانه داخل آب نباشد و در نهایت این محصول جالیزی به قارچ"بوته میری کدویان" مبتلا نشود.

وی افزود: آبیاری مناسب و کود حاوی کلسیم سبب رفع عارضه گلگاه در گیاه گوجه فرنگی و هندوانه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha