شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 120339

متخصصان اطفال دریافتند کودکان متولد زمستان زودتر از کودکان متولد تابستان سینه‌خیز رفتن را شروع می‌کنند.

سلامت نیوز: متخصصان اطفال دریافتند کودکان متولد زمستان زودتر از کودکان متولد تابستان سینه‌خیز رفتن را شروع می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان در مطالعه منحصر به فردی تاثیر فصل‌ها روی رشد کودکان را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند نوزادان متولد ماه‌های زمستانی سینه‌خیز رفتن را زودتر از نوزادان متولد ماه‌های تابستانی شروع می‌کنند.

متخصصان پیش‌تر مشاهده کرده بودند که بسیاری از بزرگسالان به دلیل اینکه آفتاب کمتری می‌بینند در ماه‌های مختلف زمستان رفتارهای متفاوتی بروز می‌دهند ضمن اینکه طبیعت این فصل نیز استرس‌زا است. با این حال تاثیر این ماه‌ها روی جنین داخل شکم و نوزادان به ندرت مورد مطالعه قرار گرفته است.

در مطالعه جدیدی که روی تاثیر فصول سال بر نوزادان انجام شده متخصصان دریافتند که نوزادان متولد زمستان پنج هفته زودتر از متولدین تابستان سینه‌خیز رفتن را شروع می‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد که فصول به نحوی بر سرعت رشد حرکتی کودکان تاثیر می‌گذارد.

به گزارش ایسنا به نقل از نیچر ورلد ریپورت، در این مطالعه که روی 47 نوزاد انجام شده، میانگین سن شروع سینه خیز رفتن نوزادان هفته سی‌ویکم بود. اما نوزادان متولد ماه‌های دسامبر تا مه (زمستان) به طور میانگین در هفته سی‌ام شروع به سینه خیز رفتن کردند و بسیاری از نوزادان متولد ماه‌های ژوئن تا نوامبر (تابستان) پنج هفته پس از زمستانی‌ها شروع به سینه خیز رفتن کردند.

بنابر اعلام متخصصان، یافته‌های این مطالعه بر تاثیر تغییرات فصلی بر رشد نوزادان صحه می‌گذارد. با این حال هنوز به روشنی مشخص نیست که آیا این تاثیرات در دوران جنینی و متاثر از استرس مادر و میزان ویتامین D رخ می‌دهد یا اینکه این تاثیرات پس از تولد رخ می‌دهند؟

پیش از این نیز مطالعه دیگری نشان داده بود بیشترین چپ دست‌ها در جهان متولد زمستان هستند که این تغییرات ناشی از قرارگیری در معرض تابش آفتاب در زمان حاملگی و به تبع آن، افزایش سطح هورمون تستسترون در بدن مادر است که می‌تواند بر رشد مغزی و چپ دستی یا راست دستی نوزاد تاثیر بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha