پیش از شروع بیماری ابولا، مردمان کشورهای غرب آفریقا که بیش از هر نقطه دیگر در دنیا متحمل بیماری های واگیردار می شوند، در فهرست ناراضی ترین مردمان از حیث میزان دسترسی و کیفیت خدمات درمانی در منطقه محل سکونتشان بودند.

سلامت نیوز: پیش از شروع بیماری ابولا، مردمان کشورهای غرب آفریقا که بیش از هر نقطه دیگر در دنیا متحمل بیماری های واگیردار می شوند، در فهرست ناراضی ترین مردمان از حیث میزان دسترسی و کیفیت خدمات درمانی در منطقه محل سکونتشان بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، در پژوهشی که موسسه گالوپ در سال 2013 انجام داد نارضایتی از خدمات درمانی در گینه به 78 درصد رسید، در حالیکه ساکنان سیرالئون (74 درصد) و لیبری (73 درصد) نیز در میان 10 کشور صدر فهرست ناراضیان از خدمات درمانی از مجموع 137 کشور تحت بررسی بودند.

بنابراین گزارش گینه، لیبریا و سیرالئون که سه کشور دارای بیشترین آلودگی به بیماری ابولا هستند، از جمله فقیرترین و ناتوان ترین کشورهای جهان در تامین تجهیزات لازم برای مبارزه با بیماری های واگیردار در مقیاس بزرگ هستند از این رو فائق آمدن بر این ویروس بسیار مشکل شده است. سیستم های خدمات درمانی در این سه کشور حتی در شرایط عادی برای فراهم نمودن خدمات اولیه درمانی از جمله تخت بیمارستان، آمبولانس و نیروی متخصص برای مبارزه با بیماری ناتوان هستند.

با توجه به فقر خدمات درمانی در غرب آفریقا تنها 36 درصد از ساکنان این مناطق از میزان دسترسی به خدمات درمانی ابراز رضایت کرده اند که این عدد با نظر مردمان سایر مناطق آفریقا از جمله جنوب آفریقا (62 درصد) و شرق آفریقا (47 درصد) تفاوت قابل توجهی دارد. از این حیث وضعیت منطقه جنوبی آفریقای مرکزی حتی از غرب آفریقا نیز وخیم تر است به طوریکه تنها 25 درصد از ساکنان این مناطق از کیفیت خدمات درمانی منطقه خود ابراز رضایت کرده اند. در جمهوری دموکراتیک کنگو در آفریقای مرکزی که 76 درصد مردمان آن از کیفیت خدمات درمانی کشور خود ناراضیند، به تازگی 35 نفر بر اثر بیماری ابولا جان خود را از دست داده اند.

گینه که خاستگاه بیماری ابولا در دسامبر سال گذشته است، کشوریست که تقاضا برای خدمات درمانی در میان نخستین خواسته های ساکنان آن قرار دارد و در سال 2012 در حدود چهار پنجم از اهالی این کشور اذعان داشته اند که در طی سال پیش از آن بارها پیش آمده که توانایی خرید دارو (82 درصد) یا هزینه های درمانی (77 درصد) مورد نیاز برای خود یا خانواده خود را نداشته اند.

به علاوه عدم اطلاع رسانی مساله دیگریست که در امر بهداشت و سلامت در کشورهای واقع در جنوب صحرای آفریقا چالشی جدی ایجاد می کند. در گینه تنها 2درصد خانه ها به اینترنت دسترسی دارند و اطلاع رسانی در خصوص بیماری ها تنها توسط کمپینگ های مستقر در مراکز درمانی انجام می شود. در سال 2012 مردمان گینه اعلام داشته اند که از طریق رادیو (42 درصد)، دوستان و اقوام (29 درصد)، کلینیک پزشکی (18 درصد)، تلویزیون (5 درصد) و دیگر رسانه ها (5 درصد) از اخبار بهداشت و سلامت مطلع می شوند.

منبع: گالوپ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha