رئیس سازمان بیمه خدمات درمانی گفت: فعالیت كارگروه هماهنگی وزارت بهداشت و رفاه برای اجرای طرح پزشك خانواده كه به دستور رئیس‌جمهوری تشكیل شده بود، عملاً متوقف شده است و وزارت بهداشت نمی‌تواند درباره این طرح برای وزارت رفاه تعیین تكلیف كند.

صادق رجایی در گفت‌و‌گو با فارس، درباره روند اجرای طرح پزشك خانواده در شهرها‌ گفت: هیچ خبری در این‌باره نداریم و بهتر است موضوع را از وزیر بهداشت و معاون سلامت وزارت بهداشت پیگیری كنید.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا این درست است كه وزارت رفاه از سیاست‌های وزارت بهداشت در اجرای طرح پزشك خانواده تبعیت نمی‌كند، گفت: مگر یك وزارتخانه هم عرض مثل وزارت بهداشت می‌تواند برای وزارت رفاه تعیین تكلیف كند، درست است كه وزارت رفاه در زمینه اجرای طرح پزشك خانواده سیاستگذار نیست و مجری است اما سیاست‌های اجرایی این طرح نه از طریق وزارت بهداشت بلكه از یك مرجع بالاتر مثل هیئت دولت یا كارگروهی كه دولت تشكیل می‌دهد باید به وزارت رفاه ابلاغ شود در این صورت ما مجری آن هستیم.
رئیس سازمان بیمه خدمات درمانی افزود: وزارت رفاه سیاستگذار امور سلامت نیست و ما وارد سیاستگذاری درباره طرح پزشك خانواده نشدیم‌، سیاستگذاری برنامه‌های سلامت به عهده وزارت بهداشت است اما درباره یك طرح بزرگ ملی مانند پزشك خانواده كه باید در شهرها اجرا شود باید یك مرجع بالاتر به ما ابلاغ كند تا اجرا كنیم.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت می‌تواند درباره برنامه‌های جاری سلامت، سیاست‌های كشوری را به سازمان‌های بیمه ابلاغ كند، مثلاً این‌كه تعریف سن كودك چیست، یا كدام دارو باید برای چه بیماری تجویز شود یا اگر فلان بیماری آمد چه اقداماتی باید انجام داد اما درباره یك طرح ملی بزرگ كشوری مانند پزشك خانواده سیاست‌ها و برنامه‌ها باید در مرجع بالاتری تعیین و تصویب شود.
رجایی گفت: برای این كار البته دولت یك كارگروهی را تشكیل داد كه رئیس آن وزیر بهداشت است و دبیر آن آقای جیلانچی از طرف رئیس‌جمهوری است، نماینده وزیر رفاه و معاونت نظارت راهبردی و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری نیز عضو این كارگروه هستند اما جلسات این كارگروه ادامه پیدا نكرد فقط یك بار شاید 2 ماه قبل ما دعوت شدیم و بعد از آن دیگر جلسه این كارگروه تشكیل نشده است.
وی افزود: باید جلسات كارگروه را بگذارند تا 2 وزارتخانه هماهنگ شوند و نتیجه را ابلاغ كنند تا اجرای طرح پزشك خانواده در شهرهای زیر 50 هزار نفر یا زیر 100 هزار نفر شروع شود.
رئیس سازمان بیمه خدمات درمانی درباره اعتبارات مورد نیاز اجرای این طرح نیز به خبرنگار فارس گفت: باید ببینیم این طرح درچه وسعتی قرار است اجرا شود و چقدر از افراد تحت پوشش طرح پزشك خانواده، بیمه شده سازمان بیمه خدمات درمانی هستند و چه تعداد بیمه شده سازمان‌های دیگر مانند سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و سایر بیمه‌های توانگر مانند بیمه بانك‌ها، صدا و سیما و مؤسسات دیگر هستند و چه تعداد تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، در این صورت بار مالی طرح مشخص می‌شود.
وی افزود:‌ هنوز بار مالی این طرح برای سازمان بیمه خدمات درمانی برآورد نشده است اما می‌دانیم كه جمعیتی در حدود 5 میلیون نفر در 169 شهر زیر 50 هزار نفر ساكن هستند اما این جمعیت ممكن است حركت داشته باشند، مهاجرت كنند یا به مسافرت بروند بنابراین برای این كه معلوم شود اجرای این طرح در شهرهای زیر 50 هزار نفر و بعد از آن زیر 100 هزار نفر چقدر برای سازمان بیمه خدمات درمانی بار مالی اضافه دارد باید نحوه اجرای این طرح و پروتكل اجرایی آن مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha