سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۸

استفاده از ترقه و مواد آتش‌زا هر ساله جان عده‌ای از جوانان و نوجوانان را می‌گیرد و خانواده‌هایی را داغدار می‌کند، موضوع نقص عضو و از دست دادن چشم و آتش گرفتن دست و صورت هم هست.

سلامت نیوز:استفاده از ترقه و مواد آتش‌زا هر ساله جان عده‌ای از جوانان و نوجوانان را می‌گیرد و خانواده‌هایی را داغدار می‌کند، موضوع نقص عضو و از دست دادن چشم و آتش گرفتن دست و صورت هم هست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،گاه خانواده‌ها به هر دلیلی از کنترل هیجان فرزندان خود ناتوان هستند. در این صورت بهترین کار همراهی و نظارت بر کار آنهاست:


1- خانواده‌ها در خرید ترقه به بی‌خطر بودن و استاندارد بودن آنها توجه کنند و در صورت امکان خود شخصاً اقدام به خرید کرده یا فرزندان‌شان را در این کار همراهی کنند. خرید از فروشگاه‌های مجاز و مطمئن برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های افراد از عنوان محصولات و علامت استاندارد تا حدود زیادی به پیشگیری از آسیب‌های بعدی کمک می‌کند.


2-‌ از انبار کردن و نگهداری ابزار آتش افروزی خودداری کنند زیرا این ابزار حتی در صورت کم خطر هم اگر انبار شوند خطر آفرین هستند.


3- بعضی از این ابزار به حرارت یا رطوبت حساس‌اند و در صورت تماس با آب یا گرما امکان ایجاد خطر دارند، بنابراین محل نگهداری این لوازم باید دور از آب و حرارت و در محلی خشک و خنک باشد.


4- محل نگهداری باید دور از دسترس کودکان باشد.


5- روی این لوازم علامت خطر و هشدار درج شود.


6- جابه جا کردن این محصولات باید با احتیاط کامل و به دور از هر نوع حرکات نمایشی و با رعایت شرایط و ضوابط خطرناک بودن آن صورت گیرد.


7- هنگام جابه جایی از مسیرهای کم تردد عبور کنید تا در صورت انفجار افراد کمتری آسیب ببینند.


8- از قرار دادن این لوازم در داخل ظروف شیشه‌ای یا فلزی یا موارد مشابه به علت احتمال انفجار و تکه تکه شدن ظروف و پرتاب تکه‌ها همچون حالت نارنجک خودداری کنید. این حالت ممکن است در کابینت و کنار ظروف چینی و شیشه هم ایجاد شود.


9- بزرگترها کودکان خود را هنگام استفاده  از این ابزار همراهی کنند.


10- هنگام جابه جایی یا نگهداری، از قرار دادن این وسایل در جیب یا داخل لباس اجتناب کنید.


11- هنگام استفاده از ترقه‌ها یا مواد آتش زا مکانی را انتخاب کنید که مناسب این کار بوده و احتمال آتش سوزی یا ایجاد پرتابه‌های بعدی مانند سنگ یا شیشه وجود نداشته باشد.


12- هنگام استفاده، اطرافیان را آگاه کنید. خطر آسیب به رهگذران را در نظر داشته باشید و به این موضوع هم توجه کنید که علاوه بر آتش و تأثیر پرتابه‌ها، گاه صدای ناشی از انفجار نیز می‌تواند برای برخی اطرافیان خطرناک باشد.


13- از آتش زدن محصولات پلاستیکی، مواد رنگی و مواد شیمیایی به دلیل تولید سموم خطرناک بشدت خودداری کنید.


14- از حضور در مکان‌هایی که افراد به کارهای خطرناک دست می‌زنند و اصول  ایمنی را رعایت نمی‌کنند خودداری کرده و خانواده خود را هم از این مکان‌ها دور نگه دارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha