یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری به تشریح بیماری‌ دست، پا و دهان پرداخت و گفت: بروز این بیماری در کودکان شایع‌تر است و از طریق سرفه و عطسه به دیگران سرایت پیدا می‌کند.

بیماری «دست، پا و دهان» از کودکان به دیگران منتقل می‌شود!

دکتر مجتبی رستمی در گفت‌وگو با آنا بیماری دست، پا و دهان را یک بیماری عفونی مسری دانست و گفت: این بیماری موجب ایجاد زخم‌هایی در دهان و بثوراتی(ضایعات پوستی) بر روی دست و پا می‌شود که در کودکان شایع‌تر است و در مکان‌هایی مانند مهد کودک که تجمع کودکان بسیار زیاد است، بیشتر دیده می‌شود.

بیشتر بدانید: بیماری دست و پا و دهانوی افزود: بیماری دست، پا و دهان از طریق مدفوع و دست آلوده فرد را مبتلا می‌کند و از طریق سرفه و عطسه به دیگران سرایت پیدا می‌کند. طی ابتلا به این بیماری، فرد در ابتدا دچار تب، کاهش اشتها و گلو درد می‌شود و سپس دچار زخم‌هایی در دهان می‌شود که بعد از گذشت یک تا 2 روز بثوراتی بر روی دست و پا بروز پیدا می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با تاکید براینکه این بیماری نیاز به درمان خاصی ندارد، عنوان کرد: فرد مبتلا در کم‌تر از 6 روز بهبود می‌یابد که طی این دوره تنها نیاز به درمان‌های محافظتی و مراقبتی دارد و توصیه می‌شود در این مدت به مقدار فراوان مایعات مصرف شود.

به گفته رستمی، بیماری دست، پا و دهان را نباید با بیماری پا و دهان که بیشتر از طریق حیوانات اهلی و خانگی به افراد منتقل می‌شود، اشتباه گرفت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با توجه به فصل شیوع بیماری دست، پا و دهان گفت: این بیماری در فصل‌های تابستان و پاییز بیشتر دیده می‌شود اما در تمام فصول می‌تواند بروز پیدا کند.

وی شست‌وشوی مناسب دست‌ها پس از اجابت مزاج و رعایت بهداشت فردی را یکی از مهم‌ترین راهکاری‌های پیشگیری از این بیماری دانست و گفت: رعایت این اصل به ویژه در کودکانی که به مهد کودک می‌روند بسیار مهم است زیرا بی‌توجهی به این مساله موجب انتقال آلودگی از دست آلوده به اسباب بازی‌ها و سرایت آن بین کودکان دیگر می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در پایان خاطرنشان کرد: فرد مبتلا 3 الی 4 ماه بعد از بهبود نیز می‌تواند این بیماری را به اطرافیان خود منتقل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha