عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران از کپک ها به عنوان آلاینده های خطرناک برای سلامتی انسان نام برد و گفت:برخی اشتباهات رایج در فرهنگ غذایی ما گرانبار بوده و عامل بروز بیماری های خطرناکی مانند سرطان می شود.

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران از کپک ها به عنوان آلاینده های خطرناک برای سلامتی انسان نام برد و گفت:برخی اشتباهات رایج در فرهنگ غذایی ما گرانبار بوده و عامل بروز بیماری های خطرناکی مانند سرطان می شود.


فریبا کوهدانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: کپک ها انواع مختلفی دارند؛ بعضی از کپک ها بیماری زا نیستند اما تعدادی از این کپک ها سبب ابتلا به بیماری های گوارشی، آلرژی و سرطان می شوند.

وی ادامه داد:مساله مهم این است که وقتی مواد غذایی کپک زده مورد استفاده قرار می گیرد،زمان زیادی طول می کشد تا فرد به سرطان مبتلا شود و در واقع پروسه ابتلا به سرطان طولانی مدت است.

وی با بیان اینکه اصولا کپک ها در محیط گرم تکثیر می شوند،گفت:البته کپک هایی وجود دارند که در درون یخچال نیز رشد و تکثیر می شوند و می تواند برای سلامتی افراد مضر باشند.

به گفته این متخصص تغذیه، کپک ها سمی به نام آفلاتوکسین تولید و سبب آلودگی ماده غذایی می شوند که این سم در ابتلا به بیماری ها نقش موثری دارد.


****نان کپک زده نخورید

کوهدانی با اشاره به اینکه نان را در بسته های کوچک در فریزر نگهداری کنید،گفت:از خوردن نان کپک زده باید به طور جدی پرهیز کرد.

وی با بیان اینکه حتی مصرف این نان ها برای دام نیز اشتباه است، گفت: در برخی مواقع افرادی در سطح شهر اقدام به جمع آوری نان خشک می کنند و این نان خشک و نان های کپک زده را به دامداران برای تغذیه گاو و گوسفند می دهند در این شرایط شیر به دست آمده از این دام هانیز کاملا آلوده بوده و خطرافزایش سرطان را به دنبال خواهد داشت.

این متخصص تغذیه توصیه کرد:مواد غذایی کپک زده را هرگز بو نکنید، بو کردن مواد غذایی کپک زده نیز برای سلامتی افراد خطر آفرین است.



****کپک میوه و سبزی

عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه کپک میوه و سبزی نیز برای سلامتی افراد مضر است گفت :برخی از افراد میوه ای را که کپک زده است به طور کامل دور نمی اندازند بلکه صرفا بخش آلوده آن را از میوه جدا کرده و مابقی آن را مصرف می کنند که این اقدام اشتباه است.

به گفته وی با خوردن میوه های کپک زده مقداری سم آفلاتوکسین وارد بدن می شود که سلامتی افراد را تهدید می کند. به عنوان مثال،کپک میوه «به» برای آلوده کردن جمعیت شهر تهران کافی است.

وی توصیه کرد :میوه هایی که دچار کپک زدگی شده اند باید کنار گذاشت و از خوردن آن امتناع کرد.

کوهدانی یادآور شد: میوه هایی که بافت سفت دارند مانند هویج باید تمام قسمت های کپک زده را جدا کرد و اطراف کپک ها را نیز به اندازه 5/2سانتی متر برداشت.

****کپک رب گوجه، ترشی و مربا

وی با بیان اینکه قارچ ها در مواد غذایی شیرینی و شور به راحتی رشد می کنند، گفت:آبغوره ، سرکه ، ترشی، مربا و رب گوجه فرنگی اگر به شکل صحیحی نگهداری نشود دچار کپک زدگی می شوند.

کوهدانی اضافه کرد:استفاده از قاشق های تمیز و خشک در برداشتن این مواد غذایی و تهیه آنها در شیشه های کوچک می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

وی توصیه کرد:رب گوجه فرنگی را در کیسه های کوچک و به اندازه وعده غذایی بسته بندی و در فریزر نگهداری کنید.

***کپک پنیر و ماست

وی در خصوص پنیر و ماست کپک زده توصیه کرد: پنیر کپک زده را مصرف نکنید و در صورت مصرف بهتر است اگر ناحیه کپک، سطحی است سطح کپک زده و مقداری از اطراف آن را جدا و بعد مصرف کنید.

کوهدانی همچنین اضافه کرد: از خوردن ماست کپک زده جدا خوداری کرده زیرا سموم حاصل از کپک به داخل ماده غذایی نفوذ کرده و برای سلامتی مضر است.

عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد نظارت و کنترل تهیه مواد غذایی از سوی مسئولین حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: باید توجه داشت که انواع آب میوه، لواشک و سایر مواد غذایی که در کارخانجات تهیه می شود، چنانچه از میوه های سالم انتخاب و تهیه نشود، می تواند سلامتی افراد جامعه را به خطر بیندازد.

***راه های کاهش نیترات در مواد غذایی

کوهدانی به راهکارهای مناسب برای کاهش نیترات در مواد غذایی اشاره کرد و گفت: سیب زمینی از نیترات بالایی برخوردار است و یکی از راهکارهای کاهش نیترات در این ماده غذایی این است که سیب زمینی را پوست کنده و در آب قرار داده و چند بار آب آن را عوض کنیم.

وی همچنین گفت:برخی از سبزیجات دیگر مانند هویج و کرفس را می توان به صورت آب پز پخت و آب آن را دور ریخت و سپس استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha