در حالی که مجلس شورای اسلامی «قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان» را که براساس آن افراد دارای معلولیت پس از ۲۲ تا ۲۶ سال کار بازنشسته می‌شوند، به تصویب رسانده، اما شرط سنی 50 سال، عملا مانع تحقق اهداف اصلی تصویب این قانون شده است.

سلامت نیوز:در حالی که مجلس شورای اسلامی «قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان» را که براساس آن افراد دارای معلولیت پس از ۲۲ تا ۲۶ سال کار بازنشسته می‌شوند، به تصویب رسانده، اما شرط سنی 50 سال، عملا مانع تحقق اهداف اصلی تصویب این قانون شده است.


 به گزارش سلامت نیوز، مجید انتظاری عضو انجمن دفاع از حقوق معلولان در روزنامه فرهیختگان نوشت :براساس قانون و با استفاده از سنوات ارفاقی، معلولانی که در بخش‌های دولتی و غیردولتی شاغل هستند، می‌توانند با داشتن 20 سال سابقه کار البته به شرط داشتن 50 سال سن از سنوات ارفاقی برخوردار شوند. بنابراین شرط سنی موضوعی است که موجب شده علی همت محمودنژاد، رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان آن را با توجه به شرایط جسمی و ذهنی افراد دارای معلولیت، منطقی نداند و بیان کند که این موضوع باید حذف شود.


اگرچه براساس متن آیین‌نامه اجرایی نحوه بازنشستگی جانبازان و معلولان، همه جانبازان و آزادگان مشمول این قانون، در صورتی که مدت خدمت مبنای بازنشستگی آنها با احتساب مجموع سنوات سابقه خدمت (حداقل 20 سال) و سنوات ارفاقی (حداکثر 10 سال)، 30 سال تمام باشد، از احراز شرط حداقل سن بازنشستگی معاف خواهند بود و در غیر این صورت دارا بودن حداقل 50 سال برای مردان و 45 سال برای زنان، الزامی است.
به نظر می‌رسد مجلس، این قانون را بدون لحاظ جوانب امر و مشورت کافی با کارشناسان مربوطه به تصویب رسانده است که عملا امتیازی را برای افراد دارای معلولیت در پی نخواهد داشت.


بر کسی پوشیده نیست که میانگین سنی افراد دارای معلولیت با توجه به شرایط جسمانی این قشر، پایین‌تر از میانگین جامعه است. در بسیاری معلولیت‌ها، افراد قبل از رسیدن به 50 سالگی از دنیا می‌روند یا اگر شانس بیاورند و بیش از 50 سال عمر کنند، این سال‌ها چندان طولانی نخواهند بود. مثلا اگر فرد دارای معلولیتی 55 یا 60 سال عمر کند به این معناست که در مقابل 26 سال تلاش همراه با معلولیت، تنها پنج تا 10 سال از مزایای بازنشستگی استفاده می‌کند. همچنین فرسودگی جسمی معلولان حین انجام کار، در مواقعی چند برابر افراد عادی است. بنابراین توجه به نوع و درصد معلولیت در تصویب چنین قوانینی ضروری است که ظاهرا در تصویب «قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان» به آن توجه نشده است.


امتناع سازمان تامین اجتماعی از اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد نیز در نوع خود جالب است. به گفته منصور الله‌وردی معاون دفتر توانمندسازی بهزیستی، تعیین درصد معلولیت توسط سازمان بهزیستی صورت گرفته و تعیین سنوات ارفاقی توسط سازمان متبوع فرد شاغل صورت می‌گیرد. مساله اصلی این است که در قانون و آیین‌نامه اجرایی آن بخش «غیردولتی» نیز لحاظ شده است اما در واقعیت شاهد آن هستیم که سازمان تامین اجتماعی به بهانه ابهام در متن قانون از بازنشسته کردن معلولانی که در بخش غیردولتی شاغل هستند، امتناع می‌کند.


اما علی ربیعی وزیر رفاه گفته است در سال 94 خبرهای خوشی برای معلولان خواهیم داشت که باید دید چه تمهیداتی در مورد سنوات ارفاقی و حق بیمه کارفرمایی معلولان که دغدغه دیگر این قشر است اندیشیده خواهد شد. رقم حق بیمه کارفرمایی که باید از سوی دولت پرداخت شود نه‌تنها برای تمام معلولان پرداخت نمی‌شود بلکه در بسیاری موارد، دیرهنگام و زمانی پرداخت می‌شود که کارفرمایان کار را از معلولان سلب کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha