گاستروپارزی اغلب علت اصلی مشکل معده است. این اختلال که "فلج معده" نیز نامیده می شود نوعی اختلال گوارشی است که در آن تحرک معده یا غیر طبیعی بوده و یا اصلا وجود ندارد که با تأثیر بر عضلات معده، هضم را کند می کند و در نتیجه تخلیه آن را با مشکل مواجه می کند.

ساده ترین راه برای پاکسازی معده

فرد مبتلا به گاستروپارزی علائمی مانند نفخ معده، درد معده، حالت تهوع، استفراغ، سوزش سر دل، اسیدیته و سوء هاضمه و غیره را تجربه می کند. این مشکل می تواند خفیف یا شدید باشد و ممکن است منجر به کم آبی، سوء تغذیه و سطح نامنظم قند خون شود.

چگونه معده را تمیز کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بادی وایس چند نکته در مورد نحوه تمیز کردن فوری معده وجود دارد:

  1. مقدار زیادی آب بنوشید

آب سموم را از معده شما دفع می کند. با هیدراته نگه داشتن، شما سلامت گوارش را حفظ می کند. نوشیدن آب ولرم اول صبح به داشتن روده تمیز و شفاف کمک می کند. یک فرد باید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشد تا هیدراته بماند و سیستم گوارشی او متعادل شود. همچنین می توانید از غذاهای مختلف با محتوای آب بالا مانند خیار، هندوانه ، گوجه فرنگی و غیره استفاده کنید.

  1. پاکسازی با آب شور

مقدار کمی نمک را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید و با معده خالی بنوشید. این کار روده بزرگ شما را در عرض چند دقیقه پاک می کند.

  1. رژیم غذایی غنی از فیبر

فیبر سلامت دستگاه گوارش شما را حفظ می کند و به عنوان سوخت برای حفظ سلامت روده بزرگ عمل می کند. حرکات روده شما را صاف و منظم نگه می دارد. فیبر بالا را می توان در میوه ها و سبزیجات مختلف مانند سیب، گلابی، توت فرنگی، هویج و غیره یافت. از دیگر غذاهای غنی از فیبر می توان به لوبیا، عدس، نخود، کینوا و جو اشاره کرد.

  1. آب عسل و لیمو

هر روز صبح آب لیمو را با یک قاشق غذاخوری عسل داخل مقداری آب ولرم حل کنید و بنوشید تا معده شما پاکسازی شود.

  1. آبمیوه و اسموتی

مخلوط میوه ها و آب سبزیجات، از جمله سیب، لیمو و آلوئه ورا، حاوی مواد مغذی ضروری برای بدن شما هستند. این آب میوه ها حرکت روده بزرگ را تحریک کرده و معده را نیز تمیز می کنند.

  1. نوشیدنی های ارگانیک و گیاهی

گیاهانی مانند زنجبیل و فلفل هندی حاوی مواد شیمیایی گیاهی ضد میکروبی هستند که باکتری های بد را سرکوب می کنند. چای های ساخته شده از این گیاهان به مقابله با یبوست و اسیدیته کمک می کنند.

با این حال، برخی از گیاهان ممکن است برای شما مناسب نباشند. بنابراین، قبل از افزودن این مواد به نوشیدنی های خود، با پزشک یا یک مشاور طب سنتی صحبت کنید.

  1. زنجبیل

یکی از موثرترین داروهای خانگی برای پاکسازی معده، زنجبیل است که سرشار از آنتی اکسیدان بوده و التهاب روده بزرگ را کم کرده و ریسک ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می دهد.

می توانید زنجبیل را مستقیماً بخورید یا آن را به صورت آسیاب شده در چای یا آب ولرم مخلوط کنید. مصرف روزانه 4 گرم زنجبیل می تواند مفید باشد. با این حال، بیش از حد آن ممکن است باعث سوزش سر دل، ناراحتی شکمی، اسهال و غیره شود.

  1. نشاسته های مقاوم

نشاسته مقاوم عمدتا در سیب زمینی، برنج، حبوبات، موز سبز و غلات یافت می شود. مانند فیبر، این نشاسته ها با تقویت میکرو فلور روده، سلامت روده را حفظ می کنند. آنها همچنین خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند.

  1. پروبیوتیک ها

این خوراکی ها با افزودن باکتری های خوب در روده و صاف کردن حرکات روده، التهاب روده را کاهش می دهند و چرخه روده بزرگ را حفظ می کنند. سرکه سیب یک پروبیوتیک است که باکتری های مضر را سرکوب کرده و روده بزرگ را پاکسازی می کند که به واسطه پاک سازی روده معده نیز تمیز و پاکسازی می شود.

  1. روغن ماهی

حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که به پاکسازی معده کمک می کند.

  1. روزه گرفتن

روزه گرفتن علاوه بر پاکسازی معده برای از بین بردن سموم از روده بزرگ شما مفید است. با این حال، در طول روزه داری باید مقدار زیادی آب بنوشید زیرا به پاکسازی روده بزرگ کمک می کند. همچنین برای نتایج بهتر در طول روزه داری از غذاهای غنی از فیبر استفاده کنید.

  1. نعناع فلفلی

التهاب روده بزرگ و درد معده را کاهش می دهد. مصرف روزانه آن به پاکسازی معده کمک می کند.

چگونه گاز معده را کاهش دهیم؟

گاز به دام افتاده می تواند منجر به درد شدید شود. راه های زیر را برای خلاص شدن از شر گاز معده امتحان کنید:

  • حرکات روده: دفع مدفوع برای تسکین گاز موثر است.
  • آهسته غذا خوردن: غذا را مستقیماً قورت ندهید. هوا می تواند همراه با غذا وارد سیستم شود که ممکن است منجر به درد گاز شود. آهسته غذا بخورید و هر لقمه را کاملا بجوید. این به رفع سوء هاضمه و نفخ کمک می کند.
  • از نوشیدنی های گازدار پرهیز کنید: نوشیدنی های گازدار مانند آب گازدار و نوشابه حاوی گاز است که باعث نفخ و مشکلات معده می شود.
  • ترک سیگار: علت اصلی مشکلات سلامتی مختلف از جمله نفخ معده سیگار است. برای خلاص شدن از شر گازهای به دام افتاده، سیگار را ترک کنید.

ورزش هایی برای پاکسازی معده

می‌توانید تمرین‌ها و آساناهای یوگا را برای پاکسازی معده انجام دهید، از جمله:

  • دراز و نشست: آنها حرکات روده را تحریک می کنند و به مشکلات گوارشی از جمله یبوست، نفخ و سندرم روده تحریک پذیر کمک می کنند. حداقل 20-30 بار دراز و نشست را به طور مکرر انجام دهید.
  • اوتانپاداسانا یا بلند کردن پاها: این تمرین قدرت عضلات شکم را افزایش می دهد. انجام 20 تا 30 تکرار بالا بردن پا در روز برای مقابله با سوء هاضمه و نفخ معده موثر است.

ساده ترین راه برای پاکسازی معده

  • آپاناسانا: این به تسکین درد گاز و نفخ کمک می کند. می توانید این وضعیت یوگا را 8 تا 10 بار در روز تکرار کنید.

ساده ترین راه برای پاکسازی معده

  • پیچش ستون فقرات: این تمرین برای تحریک هضم غذا موثر است.

ساده ترین راه برای پاکسازی معده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha