میزان مرگ و میر سالانه بر اثر سوختگی حدود 2500 نفر می باشد گر چه میزان hL50 در ایران زیر 60% است و در کشورهای پیشرفته حدود 5/1 برابر این رقم است یعنی شاید بیش از نیمی از مرگها که در اثر سوختگی در ایران رخ می دهد نباید اسیر مرگ می شدند مرگهایی که قابل اجتناب هستند.

عکسهای دردناکی از بیماران سوخته

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اوهایو استیت یونیورسیتی هوشیاری شما نه تنها می‌تواند از سوختگی‌های فیزیکی جلوگیری کند، بلکه از آسیب‌های روحی که می‌تواند همراه با آن‌ها باشد نیز جلوگیری می‌کند. حتی سوختگی‌های کوچک می‌توانند سرعت شما را در انجام امور روزمره کاهش دهند یا کاری را که می‌توانید انجام دهید محدود کنند، و بهبود سوختگی می‌تواند نه تنها بر بدن، بلکه بر سلامت روان نیز تأثیر بگذارد.

درد، جای زخم و محدودیت

جراحات سوختگی بسیار دردناک هستند و حتی زمانی که به خوبی مدیریت شوند، درد ممکن است ادامه یابد. علاوه بر این، سوختگی می تواند منجر به تغییر در ظاهر شود و توانایی فرد را برای حرکت و عملکرد محدود کند. بسته به محل سوختگی، می تواند بر روی عملکرد جنسی تأثیر بگذارد یا منجر به یک وضعیت پزشکی طولانی مدت شود. در صورت محدود بودن توانایی کار، خانواده ها ممکن است فشار وارد کنند و امنیت مالی ممکن است آسیب ببیند.

همه اینها می تواند بر مهارت های مقابله ای و عملکردی تأثیر بگذارد و آسیب جدی به سلامت روان وارد کند . اضطراب، افسردگی و واکنش های آسیب زا، مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) غیر معمول نیستند. بسیاری از افراد در خواب مشکل دارند یا حملات پانیک را تجربه می کنند.

حتی سوختگی های کوچک می تواند منجر به ناراحتی شود

بیماری که به پیوند پوست ، سایر مداخلات جراحی یا بستری طولانی در بیمارستان نیاز دارد، می‌تواند با چالش‌های بسیار دشواری روبه‌رو شود، اما تأثیر ذهنی آن همیشه با اندازه یا شدت سوختگی مرتبط نیست. حتی سوختگی‌های کوچک‌تر نیز می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر سلامتی داشته باشد.

این اثرات می تواند مربوط به محل سوختگی فرد در بدن باشد. به عنوان مثال، اگر فردی که به عنوان یک برقکار کار می کند و از دستان خود برای کار استفاده می کند، دچار سوختگی نسبتاً کمی در دست ها و انگشتان شود، ممکن است دامنه حرکتی اش محدود شود، بر توانایی کار او تأثیر بگذارد و منجر به از دست دادن درآمد شود، که استرس مالی، استرس رابطه یا مسائلی در مورد هویت فرد می تواند به دنبال آن باشد.

درد عاطفی مشترک است

مبارزات ذهنی به فردی که دچار سوختگی شده است محدود نمی شود. خانواده ها ممکن است در طول دوره بهبودی شاهد پریشانی عزیزشان باشند. و مراقبان نیز تحت تأثیر قرار می گیرند، به طوری که از پرستاران مراقبت های ویژه خواسته می شود تا مراقبت های روزانه ای را انجام دهند که اغلب بسیار دردناک است که هم روی هر دو فرد تاثیرات بدی خواهد داشت.

مراقبت های روانی اغلب بخشی از درمان بیماران سوختگی است که در بیمارستان بستری می شوند یا از طریق مراکز سوختگی مراقبت های توانبخشی دریافت می کنند . اگر در موقعیت متفاوتی هستید، حتی اگر سال‌ها پیش دچار سوختگی شده‌اید، اگر درد یا از دست دادن عملکرد بر رفاه یا توانایی شما برای مقابله تأثیر می‌گذارد، در اسرع وقت به دنبال درمان های روانپزشکی باشید.

به دنبال علائمی مانند تغییر در خلق و خو، اضطراب، نگرانی مداوم یا غیرقابل کنترل، مشکلات خواب یا تغییر در اشتها باشید، به خصوص اگر زندگی روزمره شما تحت تاثیر منفی قرار گرفته باشد. اگر متوجه این نوع مشکلات هستید، مراجعه به یک روان درمانگر می تواند اولین قدم عالی باشد. داروها ، روان‌درمانی و سایر مداخلات برای کمک به رفع این علائم و سایر علائم سلامت روانی که می‌توانند همراه با آسیب‌های سوختگی باشند، در دسترس هستند فقط کافی است که اقدام به تسکین روحیه خود کنید.

نکات پیشگیری ساده

با گرم شدن هوا در هر بهار، تعداد بیماران سوختگی بیشتر می‌شود، زیرا افراد بیشتر در فضای باز فعالیت می‌کنند، اما سوختگی ممکن است در هر زمانی از سال اتفاق بیفتد. سوختگی‌های شدید و قابل توجه می‌تواند از شرایطی که به نظر می‌رسد خوش‌خیم به نظر می‌رسد، به وجود بیاید که پخت و پز یکی از دلایل رایج آن است. اغلب انجام اقدامات احتیاطی ساده می تواند از سوختگی جلوگیری کند..

آیا درمان سوختگی در خانه اشکالی ندارد؟

دستتان را روی اجاق می سوزانید. آیا می توانم آن را در خانه درمان کنم یا باید به اورژانس بروم؟ واقعا بستگی به میزان سوختگی دارد :

سوختگی درجه یک: این سوختگی ها اساساً مانند آفتاب سوختگی هستند که پوست قرمز می شود و می سوزد اما تاول نمی زند و پوسته نمی شود.

سوختگی درجه دوم: این نوع سوختگی تاول می زند و گاهی اوقات روی پوست صورتی و آبدار کنده می شود. دردناک تر از سوختگی درجه یک هستند.

سوختگی درجه سوم: این سوختگی ها تاول می زنند و پوسته پوسته می شوند اما پوست زیر سفید و خشک به نظر می رسد. این سوختگی‌ها می‌توانند بسیار دردناک باشند، اما اگر عصب آسیب ببیند، ممکن است اصلاً احساس در نکنید.

قبل از اینکه نوع سوختگی را بفهمید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با ریختن آب سرد روی محل سوختگی، فرآیند سوختگی را متوقف کنید. از استفاده از یخ برای خنک کردن سوختگی خودداری کنید زیرا سرمای شدید می تواند به بافت آسیب برساند. کره یا روغن ( با توجه به تصور عموم افراد که روغن می تواند سوختگی را کاهش دهد) روی آن نریزید. اگر به طور کامل آن را خنک نکرده باشید، محتوای چربی موجود در کره ممکن است آسیب را عمیق تر کند. اگر لباس درگیر است، آن را خارج کنید.

دکتر غلامرضا شریعت طی یادداشتی به سلامت نیوز نوشت : مسئولین محترم این دردنامه را بخوانید در این بخش به فجایعی که در سوختگی کشور رخ داده و ما شاهد آن هستیم ارائه می گردد تا گوشه ای از این مسائل روشن گردد.

تفاوت مرگ در اثر سوختگی با مرگهای دیگر سوانح عمدتا" در زمان – درد و رنج فراوان می باشد به نحوی که بیمار سوخته در مدت طولانی تری با درد فراوان دست و پنجه نرم کرده و سپس تسلیم مرگ می شود.

درد ناشی از سوختگی غیرقابل توصیف است به طوری که بیمار سوخته پس از درمان تازه با دردهای شدیدتری نظیر وابستگی به داروهای مختلف – عوارض بی شمار سوختگی جسمی مثل اسکار هیپرتروفیک – کلوئید – کنتراکچر – دفورمیتی و عوارض بسیار دیگر روحی و ... پیدا نموده که بیمار درد اولیه جسمی سوختگی را فراموش کرده و به موجودی ناتوان تبدیل می شود چرا که حمایتهای کافی از وی و خانواده صورت نگرفته است حتی با وجود طرح تحول سلامت بیماران سوخته هزینه های زیادی را متحمل می شوند که ناگزیر به فروش حتی فرش زیر پای خود می شوند .

سرنوشت حدود ده هزار بیمارسوخته پس از ترخیص در این تابلو قرار می گیرد چرا که پروتکل مراقبت صحیحی در کشور وجود ندارد و پس از ترخیص بیماران در امان خدا رها می شوند عدم تمکن مالی جهت ادامه درمان، فرهنگ پایین و بسیاری از مسائل دیگر کار را به جایی می رساند که آرزوی بیمار سوخته آرزوی روزانه مرگ است.


نمی دانم تا به کی باید دست روی دست گذاشت و شاهد هزینه های گزاف و بی مورد از دست رفتن منابع انسانی و اقتصادی و اجتماعی کشور در قبال عدم توجه به مسائل ساده و ابتدایی بود به قول معروف گرهی که با دست باز می شود اینقدر بپیچانیم که با دندان تیز باز نشود . به امید آنکه گوش شنوایی پیدا شود .
در ذیل نمونه هایی از فجایع سوختگی نشان داده می شود تا بهتر به این عرایض برده شود.

عکسهای دردناکی از بیماران سوخته

عکسهای دردناکی از بیماران سوخته

عکسهای دردناکی از بیماران سوخته

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha