درتهران و بیشتر شهرهای کشور اکثر پساب‌های سمی کارگاه‌های آبکاری به داخل چاه ریخته می‌شود و متاسفانه سازمان محیط زیست، شورای شهر و شهرداری توجه کافی به این مشکلات و آلودگی شهر ندارند.

سلامت نیوز: درتهران و بیشتر شهرهای کشور اکثر پساب‌های سمی کارگاه‌های آبکاری به داخل چاه ریخته می‌شود و متاسفانه سازمان محیط زیست، شورای شهر و شهرداری توجه کافی به این مشکلات و آلودگی شهر ندارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسکانیوز، آلودگی شیمیایی، میکروبی وآلودگی باموادزائد علاوه براینکه که آب دریاچه‌ها ،اقیانوس‌ها، رودخانه وآب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند برگونه های منفرد وجمعی، گروه‌های زیستی طبیعی رانیز تاثیر گذاشته و تخریب می‌کند.
یک کارشناس محیط زیست با بیان این مطلب می‌گوید: هنگامی که آلودگی ها به طورمستقیم یا غیرمستقیم بدون تصفیه ازمواد ترکیبی مضردرآبها تخلیه شوند، آلودگی آب‌ها را به دنبال دارد و آلودگی آب‌ها برگیاهان وارگانیسم‌های زنده درون این آب‌ها نیز اثر سوء می‌گذارند.

ایمان محمدی راد با اشاره به اینکه تقریبادرهمه موارد، آلاینده‌های خاصی که سبب آلودگی آب می‌شوند شامل طیف وسیعی ازمواد شیمیایی ،بیماری زاها وتغییرات حسی وفیزیکی ازقبیل افزایش دما وتغییررنگ هستند می‌گوید:با اینکه بسیاری ازموادشیمیایی که درآب تنظیم می‌شوند به صورت طبیعی وجود دارند(کلسیم،سدیم،آهن،منیزیم وغیره)اماغلظت آنهاست که تعیین می‌کند که کدام ماده جزء طبیعی آب است وکدام آلاینده است.غلظت های بالای یک جزء طبیعی آب می تواند اثرات نامطلوبی برزندگی گیاهان وجانوران ساکن درآب داشته باشد.
بنا بر تعریفی که در سال ۱۹۶۹ درمورد آب شده آلودگی یعنی افزایش مقدار مصرف اعم ازشیمیایی،فیزیکی یاد بیولوژیکی که موجب تغییرخواص ونقش اساسی آن درمصرف ویژه‌اش شود.
محمدی راد با بیان این مطلب می‌گوید:عوامل آلوده کننده آب بسیارگوناگون اند ومی‌توانند هم منابع آب‌های زیرزمینی وهم آب‌های سطحی را آلوده کنند.یکی ازعوامل آلوده کننده آب‌ها می‌توان به آلودگی‌های صنعتی اشاره کرد که یکی ازمهمترین آن معضلات آبکاری گالوانیزه (سیانور) است.


سلامتی انسان در خطر است
بدون شک علاوه برآلودگی‌های وسیع ناشی ازفعالیت واحدهای آبکاری که منجر به آلودگی زیست محیطی شده وبه طورغیر مستقیم برسلامتی انسان وسایرموجودات زنده تاثیر می‌گذارد.قرارگرفتن مستقیم کارگران درمعرض خطرناک یاسمی شیمیایی وبیماری‌های ناشی از آن یکی ازبزرگترین مشکلات صنایع آبکاری محسوب می‌شود.
مسئول یکی از واحدهای آبکاری که بر اساس ضوابط زیست محیطی فعالیت می‌کند می‌گوید:  سال‌هاست که سازمان محیط زیست تلاش در خارج کردن این واحدها از سطح شهر دارد اما همچنان تعداد واحد های آبکاری که در تهران و دیگرشهرهای کشور فعالیت می‌کنند کم نیست و پساب‌های آلوده آنها به محیط زیست و سلامت انسان‌ها زیان می‌رساند.
او که مایل نیست نامی از او برده شود می‌گوید: آبکاری شغل پدرم بود و من از سال ۷۸ به این کار مشغولم و از آنجایی که مبحث محیط زیست برای خانواده ما مهم بود در اوج انتقال واحدهای آلاینده و صنعتی به شهرک صنعتی پایتخت منتقل شدیم .پساب‌های سمی


او با اشاره به اینکه شهرک در جاده خاوران بعد از پلیس راه شریف آباد قرار دارد می‌گوید: بیش از ۵ هزار واحد آبکاری در تهران مشغول به کار است و از این تعداد هزار و ۱۰۰ واحد شامل مواد غذایی و کارگاه های ریخته گری و ۵۰۰ واحد آبکاری در شهرک فعالیت می‌کنند و دولت وقت ۵ میلیارد تومان برای تاسیسات و تصفیه پساب‌های واحدهای آبکاری و ریخته گری هزینه کرد و فاضلاب‌ها به صورت اتوماتیک به تصفیه خانه ها می‌رود و آب تصفیه شده مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد .
این مسئول واحد آبکاری تاکید می‌کند: در کنار این واحدهایی در تهران هم هستند که در پشت بام  خانه‌ها ، حیاط منازل و واحدهای صنعتی داخل شهر، آب و فاضلاب شان را وارد آب‌های سطحی  می‌کنند و با حمایت مالی و دادن رشوه سال هاست کار می‌کنند و به سلامتی مردم و محیط زیست اهمیتی نمی‌دهند.
او با ارائه آماری می‌گوید:تصورش هم سخت است که در روز ۱۰۰ هزار متر مکعب از آب شرب تهران توسط اسیدها و سیانورها آلوده شده و وارد آب‌های سطحی تهران می شود و این فاجعه ای است که در تهران اتفاق می‌افتد و این مسئله یکی از دلایل آلودگی آب تهران است.
او تاکید می‌کند: پساب‌های آبکاری هم آب را آلوده می‌کند و هم هوا را و اگر برای این مورد تدبیری اندیشیده نشود به صورت مستقیم سلامتی انسان ها به خطر می‌افتد.
گفتنی است معضلات زیست محیطی وبهداشتی صنعت آبکاری شامل آلودگی آب‌های زیر زمینی ناشی ازتخلیه پساب حمام، آلودگی آب وخاک ناشی ازفلزات سنگین پسماندها و آلودگی هواناشی ازانتشاربخارات سمی است که سلامت انسان و محیط زیست را به خطر می‌اندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha