رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اصلاح نمک فرآورده‌های غذایی نظیر پنیر، کنسروها، نان و ... را قطعا انجام خواهیم داد، به مقایسه هزینه‌های دارویی بیماری‌های غیرواگیر پرداخت و بر لزوم مداخله جهت پیشگیری از بروز بیماری در زمان سلامت افراد تاکید کرد.

سالانه 1.4میلیارد دلار هزینه دارویی بیماری‌های غیرواگیر است

سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اصلاح نمک فرآورده‌های غذایی نظیر پنیر، کنسروها، نان و ... را قطعا انجام خواهیم داد، به مقایسه هزینه‌های دارویی بیماری‌های غیرواگیر پرداخت و بر لزوم مداخله جهت پیشگیری از بروز بیماری در زمان سلامت افراد تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند در جلسه اعضای کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر که در وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن اشاره به 10 هدفی که در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دنبال می‌شود، گفت: زیان‌بخش بودن اسیدهای چرب ترانس قطعی است و هر درصدی که از آن کاسته شود بین یک تا 2 برابر آن بیماری‌های قلبی – عروقی کاهش می‌یابد. اهمیت این موضوع از آنجاست که مرگ و میر به دلیل بیماری‌های قلبی در کشور ما بالاست. هرچند در گذشته اقداماتی در زمینه کاهش اسیدچرب ترانس انجام شد، اما کافی نیست و باید جدی‌تر پیش رود.

وی ضمن تاکید بر لزوم کاهش مصرف نمک در جمعیت ایرانی، ادامه داد: باید در این زمینه مطالعه آماری در کشور انجام شود. البته کماکان بخشی هم نمک غیرمجاز از سوی مردم مصرف می‌شود. اگر به صورتی خوشبینانه سرانه مصرف نمک ایرانی‌ها را 12 گرم در نظر بگیریم، در صورت کاهش 50 درصدی به 6 گرم و در صورت کاهش 30 درصدی، این میزان به 9 گرم می‌رسد که این رقم اثرات دلخواه ما را نخواهد داشت.

دیناروند با بیان اینکه در مورد اسید چرب‌ ترانس، نمک مصرفی و همچنین در دسترس بودن و فراهم بودن داروهای لازم، تعاریف مربوطه را انجام داده‌ایم، گفت: استراتژی‌های مربوطه را نیز تعریف کرده‌ایم. در عین حال برای ارزیابی این موارد باید شبکه آزمایشگاهی قوی داشته باشیم.

وی همچنین ضمن هشدار نسبت به برخی روش‌های طبخ در بیماری‌زا کردن غذاهای مصرفی، افزود: به عنوان مثال شیوه پخت نان سنتی باید اصلاح شود. همچنین به منظور ارزیابی سموم و آفات نباتی، فلزات سنگین، نیترات و نیتریت در آب و انتقال آن به محصولات و فرآورده‌های غذایی و مباحث این چنینی باید شبکه آزمایشگاهی ما تقویت شود.

دیناروند ضمن تاکید دوباره درباره لزوم کاهش نمک مصرفی مردم، گفت: سازمان جهانی بهداشت نیز اذعان دارد که مصرف نمک با توصیه به مردم کاهش نمی‌یابد و این امری بسیار سخت است. در عین حال می‌توان نمک را در محصولات و فرآورده‌هایی غذایی نظیر پنیر، دوغ، کنسروها، نانوایی‌ها و ... فوریت کم کرد و قطعا این کار را انجام خواهیم داد. این امر نیازی به توصیه ندارد و بلکه نیازمند اقدام است. به این ترتیب کاهش 3 گرم از نمک مصرفی روزانه مردم طی 4 یا 5 سال شدنی است.

وی افزود: اسیدهای چرب ترانس هم همین طور است با توصیه به مردم کاهش نمی‌یابد. اما می‌توان جلوی روغن‌های 30 درصد اسیدچرب ترانس به قنادی‌ها را گرفت یا با تولید کننده‌های این روغن‌ها برخورد کرد. این موضوع نیز با انجام اقداماتی با صنایع و دستگاه‌های مربوطه شدنی است. در مجموع سازمان غذا و دارو در زمینه بهداشت و سلامت فرآورده‌های غذایی می‌تواند موثر واقع شده و در کاهش بار بیماری‌های ناشی از آن مثمرثمر باشد.

رییس سازمان غذا و دارو با ارایه جدولی آماری از بیماری‌هایی نظیر چربی خون، دیابت، سرطان‌ها و ... ادامه داد: مطالعات نشان داده که 14 میلیون نفر از جمعیت کشور باید چربی خون‌شان اصلاح شود. در این زمینه 19 دارو در کشور داریم و در تمام این موارد جلوتر از فهرست پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت هستیم. اما متاسفانه آمار سال گذشته حاکی از آن است که به عللی از جمله بی‌اطلاعی افراد، تنها 13 درصد از این افراد دارو درمانی‌های لازم را دریافت می‌کنند. این درحالی است که داروهای این بیماری گران نیست و هزینه سالانه آن برای یک بیمار میانگین 28 دلار است و از پوشش بیمه‌ای نیز برخوردار است. داروهای کاهنده چربی خون همگی تولید داخل هستند و وارداتی نداریم.

وی در این باره افزود: همچنین هفت میلیون نفر در کشور در معرض خطر دیابت قرار دارند که تنها 2.5 میلیون نفر آنها دارو دریافت می‌کنند و 34 درصد این افراد از پوشش درمانی برخوردارند. هزینه داروهای این افراد نیز سالانه به طور میانگین 40 دلار است و سهم هر فرد حدود 10 دلار است.

دیناروند ضمن اشاره به تعداد بیماران قلبی – عروقی و COPD و افرادی که دارو درمانی‌های لازم را دریافت می‌کنند، ادامه داد: حدود 60 هزار نفر نیز در معرض خطر بیماری‌های کلیوی قرار دارند که حدود 50هزار نفر آنها دارودرمانی‌های لازم را دریافت و هزینه سالانه‌شان بالغ بر 2700 دلار است.

وی افزود: حدود 400هزار نفر نیز سرطان دارند که البته همه نیازمند دریافت درمان نیستند اما 140 هزار نفر از این افراد دارو درمانی‌های لازم را دریافت می‌کنند و هزینه سالانه‌شان به طور میانگین حدود 2500 دلار است. بنابراین مشاهده می‌کنیم که اگر در ستون‌های ابتدایی هزینه کنیم به ستون‌های انتهایی که هزینه‌های سرسام‌آوری نیز دارند، نخواهیم رسید.

دیناروند با بیان اینکه سالانه 1.4میلیارد دلار هزینه دارویی بیماری‌های غیرواگیر را می‌دهیم، افزود: در حال حاضر یک سوم کل بازار دارویی کشور متوجه افراد مبتلا به این بیماری‌هاست؛ این درحالیست که در صورت پوشش دارو درمانی برای تمام مبتلایان به این بیماری‌ها، هزینه‌های مربوطه حدود 3 برابر افزایش می‌یابد.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: عدم دسترسی این افراد به دارو به علت نبود یاگران بودن دارو نیست، چراکه اکنون تمام داروهای اساسی در شبکه روستایی نیز فراهم است. علت عمده این امر آن است که یا پوشش از نظر تشخیصی کامل نیست یا مردم برای درمان مراجعه نمی‌کنند. بنابراین لازم است زمانی که مردم هنوز علامتی از بیماری ندارند، مداخله‌های لازم انجام و از بروز بیماری پیشگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha