سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹
کد خبر: 156548

یک متخصص ژنتیک پزشکی درباره تعیین جنسیت در انسان گفت: در انسان تعیین جنسیت تحت کنترل کروموزوم Y است، و خانم در ایجاد جنسیت دختر و پسر نقشی ندارد، زیرا تمام تخمک‌ها حاوی کروموزوم X هستند و در نهایت مرد جنسیت جنین را مشخص می‌کند.

مردان تعیین کننده جنسیت جنین هستند یا زنان؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دِتِک شانس دختر یا پسر شدن فرزند 50/50 است. چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که اسپرم پدر تعیین می‌کند که نوزاد پسر به دنیا بیاید یا دختر. حدود نیمی از اسپرم او پسر و نیمی دختر می شود. جنسیت نوزاد بستگی به این دارد که کدام اسپرم ابتدا به تخمک می رسد. در شرایط عادی ، همه چیز بسته به شانس است. هر دو نوع اسپرم شانس یکسانی برای رسیدن به تخمک دارند. و پس از لقاح، هر نوع تخمک شانس یکسانی برای رشد کامل به نوزاد خواهد داشت.

اما همانطور که می دانید، جهان کامل نیست. عوامل خاصی می توانند بر جنسیت کودک تأثیر بگذارند. در انسان سالانه تعداد کمی نوزاد پسر بیشتر از نوزادان دختر متولد می شود. اما به سختی می توان به طور دقیق گفت که چرا این اتفاق می افتد.

یک نظریه قدیمی این بود که اسپرم هایی که کروموزوم Y کوچک را حمل می کنند کمی سریعتر از اسپرم های حامل کروموزوم X هستند. بنابراین احتمال اینکه اسپرم حامل Y ابتدا به تخمک برسد کمی بیشتر است. اما معلوم شد که این احتمالاً درست نیست و اسپرم حامل یک Y به همان سرعت اسپرم حامل X است.

اما عوامل دیگری مانند نحوه زندگی مادر یا پدر می تواند بر جنسیت کودک آنها تأثیر بگذارد. تعدادی از مطالعات نشان داده اند که عواملی مانند تغذیه، وضعیت اقتصادی، و حتی محل زندگی والدین می تواند بر شانس داشتن پسر یا دختر تاثیر بگذارد. اما هیچ یک از این تأثیرات خیلی بزرگ و چشم گیر نیستند.

برای مثال، مادرانی که هر روز صبح غلات می‌خوردند، در 59 درصد مواقع پسر داشتند در حالی که مادرانی که به ندرت غلات می‌خوردند، تنها در 43 درصد مواقع پسر داشتند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا شانس خود را برای داشتن دختر یا پسر افزایش دهید. در حالی که عوامل محیطی می توانند بر شانس داشتن پسر یا دختر تأثیر بگذارند، هیچ یک از این تأثیرات خیلی زیاد نیستند.

ما به طور قطع نمیتوان گفت غلات دلیل این تفاوت است. شاید زنانی که تمایل به خوردن غلات دارند ویژگی‌های مشترک دیگری نیز داشته باشند و این یکی از این ویژگی‌ها است که بر پسردار شدن یا نشدن آنها تأثیر می‌گذارد. و همانطور که می بینید، هر دلیلی که باشد، بسیار اثرگذاری کمی دارد. درمورد تاثیر بقیه عوامل درونی نیز همین طور است. برای ما جنسیت کودک بیشتر به این بستگی دارد که کدام یک از اسپرم های پدر اول به تخمک می رسد.

بیایید کمی دقیق تر به چگونگی تعیین جنسیت کروموزوم های X و Y نگاه کنیم. سپس بررسی خواهیم کرد که چرا در بسیاری از خانواده ها تفاوت هایی در تعداد دختران و پسران مشاهده می کنیم.

X یا Y جنسیت را مشخص می کند

هم مردان و هم زنان دارای کروموزوم های جنسی هستند. مردان یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y دارند، در حالی که زنان دو کروموزوم X دارند. هنگامی که یک تخمک یا اسپرم ساخته می شود، تنها یکی از کروموزوم های جنسی را از والدین دریافت می کند. این بدان معناست که در بدن زنان فقط با کروموزوم X تخمک ساخته می شود. اما در مردان اسپرم با کروموزم X یا Y ساخته می شود.

در طول لقاح، سلول‌های اسپرم به سمت سلول تخمک مادر آینده حرکت می‌کنند. اگر یک اسپرم با Y تمام اسپرم های دیگر را شکست دهد، جنین XY خواهد بود. حاملگی منجر به پسر می شود و اگر یک اسپرم با X به تخمک برسد، جنین XX خواهد بود. والدین صاحب یک دختر خواهند شد.

شانس تقریباً همه افراد برای داشتن یک پسر حدود 50٪ و برای داشتن یک دختر 50٪ است. و با این حال، همه ما خانواده هایی را می شناسیم که همه فرزندانشان پسر یا دختر هستند.

تعداد زیاد فرزند دختر یا پسر

داشتن همه پسرها یا همه دختران تقریباً همیشه به دلیل شانس است. به ندرت اتفاق می افتد که والدین به دلایل بیولوژیکی زمینه ای یک جنسیت را بیشتر از دیگری داشته باشند . در پسر یا دختر داشتن مهم نیست که فرزند قبلی چه جنسیتی داشته است. بدن مادر به یاد نمی آورد که فرزند قبلی چه جنسی داشته است. بنابراین شانس پسر یا دختر بودن یک کودک مستقل از جنسیت هر کودک دیگری در خانواده است و هربار بارداری احتمال ۵۰ درصد برای پسر شدن و ۵۰ درصد برای دختر شدن دارد.

تولد نوزادی که به هر دوجنس شباهت دارد

دکتر سعید مروتی متخصص ژنتیک درباره اختلال کروموزومی نیز اذعان داشت: گاهی ظاهر اندام تناسلی در نوزاد شبیه به هر دو جنس است؛ این موضوع نشانه وجود اختلال در زنجیره عملکردی کروموزوم Y است، در این‌گونه از مراجعین اولین اقدام بررسی کروموزومی در مورد آن‌ها بوده تا کروموزوم XX یا XY را تشخیص دهیم.

فقدان قطعه‌ای روی کروموزوم Y جنین پسر را دختر نشان می‌دهد

این متخصص ژنتیک پزشکی درباره چگونگی وقوع ابهام جنسی تصریح کرد: در مواردی مشاهده شده که فرد در ظاهر مونث است، اما بررسی‌های کروموزومی XY را نشان می‌دهد، در این افراد قطعه‌ای به نام F.R.Y که تعیین کننده جنسیت روی کروموزوم Y است حذف شده و جنین را علی‌رغم این‌که XY هست به سمت ظاهری دخترانه پیش می‌برد و دچار ابهام جنسی خواهد شد.

وی ادامه داد: در بعضی موارد بررسی‌ها کروموزوم XX را نشان می‌دهند، اما فرد در ظاهر مذکر است، زیرا قطعه‌ تعیین کننده جنسیت از روی کروموزوم Y پدر به دلیلی بر روی کروموزوم X پدر منتقل شده است و جابه‌جایی قطعه اتفاق افتاده است.

دکتر مروتی ادامه داد: به غیر از نقش تعیین کننده کروموزوم Y در تعیین جنسیت بیش از 10 ژن تعیین کننده دیگر هم در تعیین جنسیت نقش دارند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) درباره بارداری مجدد زوج‌هایی که سابقه فرزند مبتلا به ابهام جنسی را داشته‌اند، گفت: چنانچه نقص ژنتیکی عامل ابهام جنسی باشد به زوج اجازه بارداری مجدد داده می‌شود و در دوران بارداری جنین مورد آزمایش ژنتیک قرار می‌گیرد، اگر نقص جنسی در جنین مشاهده شود اجازه سقط داده ‌می‌شود.

با روش P.G.D از تولد نوزاد مبتلا به نقص ژنتیکی پیشگیری می‌شود

دکتر مروتی درباره مواردی که سقط انجام نمی‌شود، گفت: در این موارد از روش P.G.D یعنی تشخیص ژنتیکی قبل از کاشت استفاده می‌شود، بدین ترتیب که تخمک و اسپرم را از زوج در شرایط آزمایشگاهی دریافت کرده و لقاح انجام می‌شود و جنین‌ها را قبل از کاشت در رحم مورد آزمایش ژنتیک قرار داده و جنین سالم را جدا کرده و به رحم منتقل می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس AF ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 1
    با احترام به نظریات شما، میخواهم یک موضوع را روشن بسازم، به اینکه تا وقتی کروموزوم xوy مرد آزاد میشه نقش تعیین کننده را مرد داره ولی بعد از اون نقش زن شروع میشه برای پسردار شدن و یا دختر دار شدن. چون محیط داخلی زن اگر آماده نباشه ویا اسیدی باشه و یا قلیایی تاثیر مستقیم بالای کروموزومها میگذارد و چون کروموزوم y آسیب پذیرتر است عوامل داخلی زن باعث از بین رفتن کروموزوم y شده و چانس دختر دار شدن بالا میرود، و اگر محیط قلیایی باشه و عفونتی نباشه و همه عوامل داخلی خوب باشه چانس پسردار شدن بیشتر است، البته این موضوع برمیگرده به طرز رژیم غذایی زنها در زندگی طبیعی شان که از چه خوراکی های بیشتر استفاده میکنند، پس به این نتیجه میرسیم که نقش مردها این است که کروموزوم x و y رو به زن تسلیم کرده و وجود داخلی زن با شرایط و اوضاع و احوالی محیطی یکی ازاین دو رو به مقصد میرسونه. پس هیچگاه نباید بگیم مرد تعیین کننده است، خداوند تصمیم گیرنده است و خودش میداند که چه وقت پسر بده و چه وقت دختر، البته با استفاده از عوامل طبیعی این کار رو انجام میده، چون طبیعت دنیا رو به خود دنیا واگذار کرده.
  • Eli IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 0
    آیا روش رژیم غذایی موثر بر دختر و پسر دارشدن چند درصد؟