اگر درد شکمی شدید دارید که نمی توانید بدون ایجاد درد بیشتر حرکت کنید، یا نمی توانید یک جا بنشینید یا موقعیتی راحت پیدا کنید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

انواع دل درد ها در نواحی مختلف شکم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایو کلینیک، همه افراد گهگاهی دردهای شکمی را تجربه می کنند. سایر عبارات مورد استفاده برای توصیف درد شکم عبارتند از: معده درد، شکم درد، روده درد. درد شکم می تواند خفیف یا شدید باشد. ممکن است پیوسته باشد یا بیاید و برود. درد شکم می تواند کوتاه مدت ( یا حاد) باشد یا در طی هفته ها، ماه ها یا سال ها (مزمن) رخ دهد.

اگر درد با علائم و نشانه‌های نگران‌کننده دیگری همراه است، از جمله:

  • درد شدید
  • تب
  • مدفوع خونی
  • حالت تهوع و استفراغ مداوم
  • کاهش وزن
  • پوستی که زرد به نظر می رسد
  • حساسیت شدید هنگام لمس شکم
  • تورم شکم

بیشتر بدانید: دل درد کودکان چه زمانی جدی است؟

چه زمانی باید نگران درد شکم باشیم؟

در این موارد فوراً به پزشک کمک کنید:

  • اگر درد شکمی بسیار تیز، شدید و ناگهانی دارید.
  • درد در قفسه سینه، گردن یا شانه
  • خون استفراغ می کنید
  • اسهال خونی دارید یا مدفوع سیاه و قیری دارید
  • دردتان شدید و ناگهانی است و در عملکردتان اختلال ایجاد کرده است.
  • همراه با درد شکم، تب، تهوع، تنگی نفس دارید.
  • دردتان مداوم است و بیشتر از 24 ساعت طول کشیده، به خصوص اگر بالای 50 سال دارید.
  • شکم‌تان سفت شده است و قادر به اجابت مزاج نیستید.

دل درد بزرگسال

به گزارش سلامت نیوز، دکتر امید قارویی آهنگر(پزشک عمومی) در مجله سیب سبز نوشت: هر زمان که دچار دل‌درد می‌شویم اول از همه به فکر سوء‌هاضمه، نفخ، یبوست یا مسمومیت غذایی می‌افتیم! غافل از اینکه درد در هر منطقه از شکم می‌تواند علل و راه‌های درمانی بسیار متفاوتی داشته باشد.

از یک نفخ یا کرامپ ساده گرفته تا سنگ کلیه، پانکراتیت، عفونت‌های مثانه، آپاندیسیت، بیماری‌های کیسه صفرا، مشکلات کبدی و حتی سکته قلبی همگی می‌توانند دردهای شدید یا خفیفی را در بخش‌های مختلف شکم ایجاد کنند. اگرچه اغلب دل‌دردها بی‌خطر هستند و طی چندین ساعت خود به خود رفع می‌شود اما بعضی مداومت پیدا کرده و اگر به‌طور اورژانسی مورد درمان قرار نگیرند، جان‌تان را به خطر می‌اندازند.

انواع دردهای پرخطر و کم خطر در هفت ناحیه از شکم

ناحیه 1: بالای ناف زیر دنده‌ها

گاهی اوقات سکته‌های قلبی با درد در این ناحیه خود را نشان می‌دهند؛ به خصوص اگر سن فرد بالا باشد و علائم دیگر سکته مثل تعریق سرد، تهوع و استفراغ نیز وجود داشته باشند. این درد معمولا با راه رفتن تشدید می‌شود و با استراحت و مصرف قرص زیر زبانی بهبود نمی‌یابد. البته سکته قلبی فقط باعث انتشار درد به این ناحیه می‌شود. به عبارتی لمس همان نقطه از شکم موجب درد نخواهد شد. درست مثل دردی که براثر سکته به دست چپ انتشار پیدا می‌کند. از لحاظ آناتومیک نیز شایع‌ترین علت درد در این ناحیه، زخم‌های معده و اثنی عشر هستند. حال ممکن است زخم ساده باشد و فقط احساس سوزش ایجاد کندیا دچار عارضه شده باشد و دیواره مخاط را سوراخ کرده باشد که در این صورت درد مداوم خواهد بود. دردهای ناشی از زخم معده معمولا با ناشتا ماندن یا مصرف شربت آلومینیوم‌ام جی کاهش پیدا می‌کنند. دردهای ناشی از زخم‌های ساده اثنی‌عشر نیز معمولا با غذا خوردن و همچنین مصرف آلومینیوم ‌ام جی اس یا قرص معده فروکش می‌کنند.

از دیگر علل شایع درد در این ناحیه می‌توان به اختلالات پانکراس از جمله پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) اشاره کرد. این درد معمولا به پشت انتشار دارد، با خم شدن رو به جلو کمتر می‌شود، با دراز کشیدن به پشت افزایش می‌یابد و مداوم و شدید است. سنگ‌ها، التهاب‌ها و عفونت‌های کیسه صفرا، بیماری‌های کبد و هپاتیت‌های ویروسی نیز می‌توانند در این ناحیه درد ایجاد کنند. درد هپاتیت مبهم است و معمولا با علائمی چون زردی، تهوع، استفراغ، کاهش رنگ مدفوع، افزایش رنگ ادرار، بی اشتهایی و علائم شبیه به سرماخوردگی و آنفلوآنزا، دردهای عضلانی پراکنده و دردهای مفصلی همراه است.



ناحیه 2: بالا راست

علت درد در این منطقه تقریبا مشابه با ناحیه وسط و بالای شکم است. البته خیلی به ندرت بیماری‌های نیمه تحتانی ریه راست هم می‌توانند در این ناحیه درد ایجاد کند. علاوه بر این، سنگ‌ها و بیماری‌های کیسه صفرا و مشکلات کبدی همگی از عوامل درد در این ناحیه به شمار می‌آیند. دردهای کیسه صفرا ممکن است به شانه راست هم انتشار پیدا کنند و برعکس دردهای پانکراس با دراز کشیدن بهتر می‌شوند و با خم شدن افزایش می‌یابند. کسانی که مشکل صفراوی دارند اغلب به دنبال مصرف غذاهای پرچرب دردشان تشدید می‌شود. در نتیجه بهتر است از مصرف غذاهای خیلی چرب مثل آبگوشت یا کله‌پاچه خودداری کنند.

ناحیه 3: بالا چپ

درد در این ناحیه خیلی شایع نیست. با این حال از آنجاکه معده در این منطقه قرار دارد، بیماری‌های مربوط به آن از جمله زخم‌ها می‌توانند باعث درد در سمت چپ و بالای شکم شوند. طحال نیز در این منطقه قرار دارد بنابراین اگر بزرگ شود یا در آن آمبولی ایجاد شود باعث بروز درد خواهد شد. درگیری قسمت‌های تحتانی ریه چپ هم می‌توانند در این ناحیه درد ایجاد کنند.

ناحیه 4: پایین راست

شایع‌ترین علت درد در این ناحیه آپاندیسیت است اما باید توجه داشته باشید که درد آپاندیس در 24‌ساعت اول معمولا دور ناف است و بعد به سمت راست و پایین شکم منتقل می‌شود. در صورت بروز چنین دردی باید در اسرع وقت به اورژانس مراجعه کنید. در این ناحیه همچنین قسمتی از روده بزرگ به نام سکوم قرار دارد بنابراین هر نوع اختلال در آن می‌تواند باعث درد در این منطقه شود.

ناحیه 5: پایین چپ

درد در این ناحیه می‌تواند ناشی از بیماری دیورتیکولیت (بیرون زدگی مخاط جدار روده بزرگ) باشد که بر اثر یبوست یا بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد می‌شود. این وضعیت درمان‌پذیر است اما اگر درمان نشود ممکن است عود کند. از علائم آن هم می‌توان به درد شکم همراه با دل‌پیچه، تب، تهوع و حساسیت به لمس در ناحیه بیرون زدگی مخاط روده اشاره کرد. درمان آن در موارد خفیف، تغییر رژیم غذایی و استفاده از مواد ملین است. در موارد شدیدتر هم ممکن است نیاز به استراحت، دارو و جراحی وجود داشته باشد.

پایین چپ و راست مشترک

اختلالات و سنگ‌های کلیه می‌توانند باعث دردهای کولیکی در این دو منطقه شوند؛ دردی که در ابتدا تشدید شونده است و پس از رسیدن به نقطه اوج، ناگهان قطع می‌شود. این درد معمولا به کشاله ران یا حتی بیضه‌ها هم انتشار پیدا می‌کند. در این صورت فرد باید مایعات فراوان و مسکن‌های خوراکی مصرف کند. اما گاهی اوقات درد آنقدر شدید است که مجبور می‌شویم از مسکن‌های وریدی استفاده کنیم. همچنین این افراد باید فعالیت فیزیکی زیادی داشته باشند و ورزش‌های پرشی انجام دهند تا سنگ‌شان دفع شود.

در خانم‌ها نیز بیماری‌های دستگاه تناسلی و التهاب لوله‌های رحم و تخمدان‌های دو طرف می‌توانند عامل درد در ناحیه چپ و راست پایین شکم باشند. در آقایان هم دردهای پاتولوژیک بیضه‌ها می‌توانند به این دو ناحیه از شکم انتشار پیدا کنند. حتی فتق‌های ناحیه کشاله ران هم باعث انتشار درد به این نواحی می‌شوند.

ناحیه 6: دور ناف

درد در این ناحیه می‌تواند به دلیل مسمومیت‌های غذایی و التهاب‌های ویروسی یا باکتریایی روده باریک ایجاد شود. البته این التهاب‌ها ممکن است در تمام نواحی شکم هم درد ایجاد کنند. دردهای ناشی از التهاب‌های ویروسی معمولا مبهم هستند. کم و زیاد می‌شوند و با تهوع، استفراغ و اسهال همراه هستند.

در صورتی که اسهال خونی و همراه با تب باشد و بعد از 48 ساعت رو به بهبود نرود فرد باید حتما بستری شود؛ به خصوص اگر بالای 50 سال داشته باشد. دیگر بیماری‌های التهابی روده مثل کرون نیز می‌توانند باعث دردهای مزمن دور ناف شوند. البته در بیماری کرون درد در سمت چپ و پایین شکم نیز ایجاد می‌شود. از دیگر علل شایع دردهای شکمی ‌دور ناف و منتشر در کل شکم می‌توان به سندرم روده تحریک پذیر یا IBS اشاره کرد. این اختلال بیشتر بر اثر استرس‌های روحی و روانی به وجود می‌آید و تشخیص آن در آخرین مرحله پس از رد سایر علل شکم درد، مطرح می‌شود.

ناحیه 7: پایین ناف

علت شایع درد در این ناحیه التهاب مثانه، عفونت سیستم ادراری و التهاب دستگاه تناسلی در خانم‌هاست. تخمک گذاری در روز چهاردهم سیکل ماهانه نیز می‌تواند باعث درد زیر ناف شود. در همین ناحیه یک تا دو روز قبل از قاعدگی هم ممکن است درد ایجاد شود که با علائم دیگری چون بی حوصلگی و درد سینه همراه است. به مجموعه این علائم PMS یا سندرم قبل از قاعدگی گفته می‌شود و برای درمان آن معمولا از مسکن‌هایی مثل مفنامیک اسید استفاده می‌شود.

این نکات را فراموش نکنید:

  • اگر اسهال با خون یا تب همراه است از مصرف داروی ضداسهال خودداری کنید.
  • اگر علت درد نامشخص است از مصرف داروهای ضددرد خودداری کنید؛ چه بسا که بیماری مهمی ‌را مخفی نگه دارید.
  • گاهی اوقات درد مربوط به جدار شکم است و می‌تواند کل ناحیه شکم را درگیر سازد. در این صورت ارتباطی با بیماری‌های داخل شکم ندارد بلکه به دلیل درگیری عضله یا مشکلات پوستی ایجاد می‌شود. چنین دردی معمولا به دنبال انقباض دیواره شکم (برای مثال هنگام دراز و نشست) تشدید می‌شود.
  • دردهای ناشی از ریفلاکس یا بازگشت اسید معده معمولا به صورت سوزش در ناحیه پشت و بالای قفسه سینه احساس می‌شوند بنابراین جزء دردهای شکمی به حساب نمی‌آیند.
  • تشخیص علت درد شکم حتما باید توسط پزشک صورت گیرد چرا که بعضی از این دردها مهم و اورژانسی هستند. برای مثال بیمار ممکن است درد آپاندیسیت را با سنگ کلیه اشتباه بگیرد و به موقع به بیمارستان مراجعه نکند. به این ترتیب جانش به خطر می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امير ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    خيلييييييييييييي عاليييييي من با خوندن مطلب فهميدم كه روده ام افونت كرده سپاس گزار
  • مهدی ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    89 21
    سلام.مرسی عالی بود.هم جامع و کامل بود و هم به صورت روان و قابل فهم توضیح داده شده بود. انشاالله که موفق و سلامت باشید.یاحق
  • سینا ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    ممنون. ساعت پنج صبحه و من به علت درد شدید معده از خواب بیدار شدم.
  • هما ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    همسرم چند وقتیه زیر شکمش درد داشته...الان 2 روزه آنقدر شدید شده زمین رو چنگ می زنه من هیوسین تزریق کردم تو رگش ...الان هم داره هیوسین مصرف می کنه با ارامبخش بهتر شده... من شدیدا نگرانشم چون مراجعه به پزشک نمی کنه....الان 48 ساعته بیدارم تو رو خدا اقای دکتر راهنمایی کنین دلیلش چی می تونه باشه ibs می تونه باشه یا اپاندیس...
  • نسترن ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    سلام مدت چندماهه من پهلوی سمت چپم دردگذرایی دارم ک اهسته هست وبعدهم رفع میشه ازدکترم بشدت می ترسم این نشانه ی چیه
  • رویا ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    سلام خسته نباشید مدتی است درد مبهمی درست در ناحیه زیر دنده چپ احساس می کنم که نمیدوم مربوط به دنده است یا معده گاهی به سمت پهلوی چپ تا پائین کشیده شده یا در نقطه ای در پشت مانند فرو رفتن نوک چاقو نشان داده می شه ضمنا در سونوی 6 ماه قبل که انجام دادم به غیر از سنگ صفرایی که به مدت 8 سال دارم مشگل دیگری وجود نداشت به پزشک مراجعه و در معالینه بالینی مشکلی وجود نداشت و تجویز داروی کلیدینیوم سی و پنتوپرازول و قطره کامینت دادند که یک هفته است استفاده می کنم ولی درد وجود دارد لطفا راهنمایی بفرمائید
  • پردیس ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    سلام من درد وحشتناکی از زیر دندهها تا تقریبا پایین ناف دارم بطوری که اصلا نمیتونم به شکمم دست بزنم و یا تکون بخورم...صبح دردش کمتر بود اما چند ساعته که به اوجش رسیده...هم بابونه خوردم هم عرق نعنا هم گلپر...به نظرتون چه بیماریه؟چی باید بخورم خوب شه؟
    • سام ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      سلام.همسرم نزدیک به یه هفته هست که دردشدید درناحیه معده احساس میکنه تا غذامیخوره بدترمیشه حتی این درد میگیرتش که توان راه رفتن هم نداره عرق زنیان ،عرق نعناع،چقد داروآمپول استفاده کرده ولی هنوز درده داره خیلی وحشتناک حالش
  • میلاد ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    سلام من پدرم ازشکم درد رنج میبره وخیلی کم اشتهاست تاجایی که حتی یه روز هم غذا نمیخوره ودردعجیبی دارد واین درد با استفراغ هم همراه چن تا دکترهم رفته ولی هیچ کدوم اثری نداشته بهترنشده که هیچ دردش بیشترم شده لطفا راهنمایمون کنید که این بیماری چیه وراه درمانش هزینش مهم نیست لطفا سریع جواب منو بدید اگه میشه به ایمیلم بفرستید ممنون
  • حمید ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    سلام خسته نباشید من سمت چپ زیر دنده درد دارم گاهی اوقات میگیره و به قلب میزنه ایا مشکل از طحال میباشد یا از قلب،صداهایی هم میدهد تشکر از راهنمایی خوبتون
  • leila ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    با سلاکت خدمت شما.من دو روزه که شکمم درد میکنه که معمولا صبح و شب اتفاق می افته. گاهی میگیره و بعد ول میکنه.زمانی که شکمم درد میکنه خیلی زود خسته و بی حال می شم. حالت تهوع و استفراغ هم ندارم. ممنون میشم کمکم کنید.
  • فاطمه ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    مدتی هست که زیر شکمم سمت چپ دردهای وحشتناکی سروع میشه وتا زانوم کشیده میشه این دردها همیشگی نیست بعضی وقتا زود به زود بعضی وقتا هم چندین ساعت دردی ندارم خیلی نگرانم راهنماییم کنید لطفا
  • بابک دشتی ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    71 17
    چند روزی ست که در ناحیه ی شکم احساس مور مور شدن و هیجان شدید همراه با تپش قلب دارم. ولی احساس درد ندارم.
  • مهدی ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    سلام نزدیک یه هفتس که شکمم درد میکنه الانم زده به زیر دنده های چپ و راست لطفا راهنمایی کنید ممنون