دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 159269

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی: تجمیع خود بیمه‌ها هر چند در برنامه پنجم توسعه آمده در وضعیت فعلی قابل اجرا به نظر نمی‌رسد چراكه با توجه به حق بیمه متفاوتی كه این بیمه‌ها می‌گیرند، یكی 5درصد، یكی 7درصد و .... این امكان وجود ندارد.

سلامت نیوز: یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی: تجمیع خود بیمه‌ها هر چند در برنامه پنجم توسعه آمده در وضعیت فعلی قابل اجرا به نظر نمی‌رسد چراكه با توجه به حق بیمه متفاوتی كه این بیمه‌ها می‌گیرند، یكی 5درصد، یكی 7درصد و .... این امكان وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز، رسول خضری - عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در روزنامه تعادل نوشت: در مورد بن بست منابع در حوزه سلامت كه از یك طرف ناشی از نارضایتی پزشكان از تعرفه‌های پزشكی با وجود افزایشی است كه در آن رخ داده و از سوی دیگر ناشی از خالی شدن منابع مالی بیمه‌هاست، به عقیده من نخستین كار این است كه منابع مالی بیمه‌ها را تجمیع و به اصطلاح یك كاسه كنیم. تجمیع خود بیمه‌ها هر چند در برنامه پنجم توسعه آمده در وضعیت فعلی قابل اجرا به نظر نمی‌رسد چراكه با توجه به حق بیمه متفاوتی كه این بیمه‌ها می‌گیرند، یكی 5درصد، یكی 7درصد و .... این امكان وجود ندارد. با این حال تجمیع منابع، وحدت رویه یكسان و تامین منابع پایدار كاملا قابل حصول‌اند. از همه اینها مهم‌تر به نظر من مدیریت بر هزینه‌هاست. ما منابع به اندازه كافی داریم اما مهم این است كه این منابع را به چه شكلی می‌خواهیم هزینه كنیم.

در بحث مدیریت هزینه‌های نیاز به یك تحول داریم و اگر نظر شخصی من را در مورد طرح تحول سلامت بخواهند و بگویند كه یك مورد تاثیرگذار را مشخص كنم، می‌گویم تحول در مدیریت هزینه‌ها، كه اگر این مساله اصلاح بشود، بقیه مسائل هم قابل حل خواهد بود وگرنه در سایر مسائل هم دچار مشكل خواهیم شد چون منابع محدود‌اند و درمان هم یك چاه ویل است.

یكی از راه‌های كنترل هزینه‌ها در بخش سلامت، ساماندهی نظام ارجاع است كه قرار بود با بحث پزشك خانواده شروع شود. ما پزشك خانواده را در سال 84 كلید زدیم اما متاسفانه تا الان حتی یك پزشك خانواده هم تربیت نكردیم. اگر پزشك خانواده‌یی نباشد، نظام ارجاعی هم وجود نخواهد داشت. ریل‌گذاری این كار با تجمیع منابع مالی بیمه‌ها میسر خواهد شد. بند هفتم سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هم در همین خصوص است و ایشان به طور كامل این مساله را تبیین كرده‌اند.

یك بحث دیگر، بحث بودجه بهداشت است. در مورد اختصاص بودجه به بهداشت و پیشگیری در كشورهای پیشرفته گاهی تا 50درصد هم به بهداشت و پیشگیری اختصاص پیدا می‌كند نه درمان. اما منابع مالی ما تا سال 92 متاسفانه به این شكل بوده كه 7درصد بودجه وزارت بهداشت به بخش بهداشت و پیشگیری اختصاص پیدا كرده و در بودجه سال 94 چیزی كه مصوب شده تا سقف 28درصد است كه رقم خوبی است اما اینكه در اجرا این رقم كم است همان بحث مدیریت هزینه‌ها را پیش می‌كشد و اینكه منابع در چه كانالی باید هزینه شود.

در بخش بهداشت، پیشگیری و سلامت ما هزینه نداریم و شاید بهتر باشد بگوییم سرمایه‌گذاری هر ریالی كه در بخش پیشگیری و بهداشت سرمایه‌گذاری می‌شود بین 10تا 12برابر در بخش درمان صرفه‌جویی می‌شود و هزینه‌هایمان پایین می‌آید. این تقدم و تاخر حتی در نام وزارت بهداشت؛ درمان و آموزش پزشكی هم تبلور پیدا كرده و بهداشت جلوتر است و علاوه بر این تجربه كشورهای مختلف هم همین است كه توجه به بهداشت و پیشگیری از هزینه‌های ثانویه درمان می‌كاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha