از تنگی نفس جانبازان شیمیایی چه کسی خبر دارد؟ نفسهایمان به شماره افتاده، من یک جانباز شیمیایی‌ام. بدون سر و صدا شیمیاییمان کردند و حالا بدون سر و صدا ... .

سلامت نیوز: از تنگی نفس جانبازان شیمیایی چه کسی خبر دارد؟ نفسهایمان به شماره افتاده، من یک جانباز شیمیایی‌ام. بدون سر و صدا شیمیاییمان کردند و حالا بدون سر و صدا ... .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، حملات شیمیایی عراق به ایران باعث مصدومیت شدید 100 هزار نفر شد که 60 هزار نفر از این افراد جانباز شیمیایی هستند. سهم زنجان از این حملات شیمیایی صدام 1400 جانبازی است که این روزها به سختی نفس میکشند، به امید یک نفس عمیق بدون درد.

یکی از این جانبازان که نخواست خودش را معرفی کند، می‌گوید: چه فرقی می‌کند نامم علی باشد یا عباس، آیا تفاوتی دارد که 10 درصد جانباز شیمیایی شده‌ام یا 80 درصد؟. مهم این است که الان نمی‌توانم به ‌درستی نفس بکشم و زندگی عادی همچون دیگران داشته باشم.

زمانی که نیروهای صدام حمله شیمیایی کردند، نمیدانستیم دقیقاً چه بلایی به سرمان آمده است، سعی داشتیم به هر نحوی از محل فرار کنیم، ولی این گازهای لعنتی با خون و گوشت ما عجین شدند و سالها است که درد آن را به همراه داریم.

17 ساله بودم که شیمیایی شدم. ابتدا اثراتی بر پوست ما ظاهر شد، ولی به مرور رفع شد و درد پنهان‌مان بعد از چند سال نمایان شد. دردی که فقط برای خودمان نیست، بلکه اطرافیان‌مان را هم در آن شریک کردهایم.

هر پدری آرزوی آرامش و آسایش فرزندانش را دارد. هر پدری دوست دارد قبل خواب بالای سر فرزندش برود و او را نوازش کند، ولی این کار ساده برای افرادی چون من آرزوی بزرگی است؛ چرا که سرفههای ما مزاحم همیشگی آرامش آن‌ها است.

دردهای هر روزه و سرفههای بیامان فقط درد جسمانی است. درد روحی جانبازان شیمیایی بیشتر از درد جسمانی است. آن‌هایی که در برخی مواقع برای کوچک‌ترین کار خود نیاز به کمک دارند، قطعاً تحت فشار روانی هستند اما تا کسی درگیر نشود نمی‌تواند شرایط را درک کند.

اگر فقط یک نفر از مردم کشورهای مدعی حقوق بشر با این مشکل بنا به هر دلیلی درگیر می‌شد، همه دنیا درگیر مشکل این فرد می‌شد؛ چرا که قدرت دست آن‌ها است. در حالی که مصدومان شیمیایی در ایران در گوشه منازل خود مرگ را با هر بار سرفه از نزدیک لمس میکنند و این است حقوق بشری که غرب به دنبال

در حال حاضر 1400 جانباز شیمیایی در استان زنجان زندگی میکنند که از این تعداد پنج نفر جانباز شیمیایی شدید و 11 جانباز شیمیایی متوسط هستند و مابقی افراد با درصدهای پایینتر با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

حیدری معاون درمان اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان در رابطه با خدمات ارائه شده به جانبازان شیمیایی میگوید: بر اساس ضوابط جاری بنیاد، خدمات درمانی مورد نیاز از طریق بیمه تکمیلی طلایی به جانبازان ارائه می‌شود و در حد توان سعی شده است امکانات مورد نیاز درمانی در اختیار جانبازان شیمیایی قرار گیرد.

حیدری میافزاید: در صورت تشخیص، امکان بهرهمندی از خدمات درمانی موجود در خارج از کشور نیز برای جانبازان شیمیایی زنجانی وجود دارد و این افراد میتوانند از این خدمات بهرهمند شوند.

وی با اشاره به اینکه سعی شده است درمان تخصصی و فوق‌تخصصی مورد نیاز جانبازان شیمیایی در داخل استان فراهم شود، میگوید: افرادی که دارای مشکلات جسمانی هستند در منزل خدمات درمانی را دریافت میکنند و مشکلی در این رابطه نداریم. در حال حاضر جانبازان شیمیایی به لحاظ جسمی در شرایط مناسبی قرار داشته و درمان آن‌ها در حال پیگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مسلم ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    جناب اقای رئیس جمهوری لطفا تبلیقاتی خانه جانبازان وشهدا نروید عملا ثابت کنید که خادم مردم وجانبازان وخانواده شهدا هستید امروز مردم اگاهند میفهمند نمیدانم شما ما را چه فرض میکنید امروز 10روزه بیمه نداریم خون دل میخوریم پول دارو نداریم ولی اقازاده های شما توزندان هم در حال گذراندن محکومیت جیبشان پر سکه طلا هستش بخدا شعار بسه کمی هم از بیت المال برای این قشر مظلوم وفقیر هزینه کنید