رئیس بخش تحقیقات و مرکز رفرانس هاری انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه سالانه ده‌ها هزار نفر در کشور توسط حیوانات مشکوک به هاری گزیده می‌شوند، گفت: سالانه 5 نفر در کشور به علت ابتلا به هاری فوت می‌کنند.

سلامت نیوز:رئیس بخش تحقیقات و مرکز رفرانس هاری انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه سالانه ده‌ها هزار نفر در کشور توسط حیوانات مشکوک به هاری گزیده می‌شوند، گفت: سالانه 5 نفر در کشور به علت ابتلا به هاری فوت می‌کنند.

 
به گزارش  فارس به نقل از روابط‌ عمومی انستیتو پاستور ایران، علی‌رضا غلامی با بیان اینکه بیماری هاری در ایران وجود دارد و در همه استان‌های کشور حیوانات مبتلا به هاری یافت می‌شوند، اظهار داشت: بیماری هاری، عفونتی شدید ویروسی و مسبب آنسفالیت کشنده‌ای است که درمان ندارد ولی با واکسیناسیون صد در صد قابل پیشگیری است.


وی ادامه داد: عامل بیماری هاری در بزاق حیوانات هار وجود دارد و از طریق گاز گرفتن منتقل می‌شود. البته رفتار حیوانات هار غیر عادی است و بی دلیل به افراد و حیوانات دیگر و حتی به اشیاء، حمله می‌کنند.


رئیس بخش تحقیقات و مرکز رفرانس هاری انستیتو پاستور ایران، تصریح کرد: سالانه ده‌ها هزار نفر در کشور توسط حیوانات مشکوک به هاری گزیده می‌شوند که خوشبختانه با مراجعه به موقع به مراکز درمانی که در همه شهرها وجود دارد، نجات پیدا می‌کنند.
وی افزود: متاسفانه با وجود زحمات منظم و شبانه‌روزی شاخه‌های بهداشتی و دامپزشکی کشور، هنوز هم سالانه 5 نفر در کشور به علت ابتلا به هاری می‌میرند.


غلامی گفت: در دهه‌های گذشته، هزینه کنترل هاری در کشور هر ساله افزایش داشته است اما بیماری به این روش حذف نمی‌شود. به همین دلیل از سال گذشته ایده حذف بیماری هاری در ایران توسط مسئولان وزارت بهداشت مطرح شده است.


رئیس بخش تحقیقات و مرکز رفرانس هاری انستیتو پاستور ایران، از اعلام آمادگی سازمان‌های مربوط در امر کنترل و پیشگیری هاری خبر داد و اظهار داشت: نکته مهم این است که وزارت آموزش و پرورش نیز جهت کمک به آموزش در این خصوص اعلام آمادگی کرده است. انگیزه اصلی این حرکت این است که سیستم‌های بهداشتی، دامپزشکی، تشخیصی، آموزشی و سایر زیرساخت‌های مربوط به امر کنترل و پیشگیری هاری در کشور تقویت شود و موارد هاری انسانی به صفر برسد.
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی پنج ساله و حمایت مسئولان ارشد سازمان‌های ذیربط برای این کار لازم است. تجربه سایر کشورهای جهان نشان داده است که پس از پنج سال می‌توان علاوه بر حذف کامل هاری انسانی در کشور شاهد کاهش و نزول هزینه‌ها نیز باشیم.


غلامی تصریح کرد: تمام ابزارها برای رسیدن به این هدف در کشور وجود دارد و ما نسبت به سایر کشورهایی که از چند سال قبل این حرکت را شروع کرده‌اند پتانسیل‌های بهتری داریم. همکاری بین بخشی و سرمایه‌گذاری یکپارچه‌ای لازم است که این ایده به واقعیت تبدیل شود.


وی خاطر نشا کرد: در همین ارتباط، امسال به مناسبت روز جهانی هاری سمپوزیوم علمی در انستیتو پاستور ایران با حضور مسئولان و تصمیم گیرندگان کشوری و کارشناسان بین‌المللی از 6 کشور جهان از اروپا تا شرق آسیا و WHO  برگزار می‌شود تا به ارزیابی پتانسیل‌ها و نیازها در این ارتباط پرداخته شود. نتایج تخصصی و راهکارهای عملی حاصل از این سمپوزیوم را به مسئولان ارشد وزارتخانه‌های ذیربط منعکس خواهیم کرد که امیدواریم نسبت به آن توجه و حمایت نشان بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha