سلامت نیوز:عبدالصمد خرمشاهی،حقوقداندر روزنامه فرهیختگان نوشت : نظام‌های دادرسی دنیا برای جلوگیری از جرائم، سیاست‌های مختلفی اعمال می‌کنند؛ مانند وضع مجازات‌ها و سیاست‌های جزایی که به نوعی بازدارنده هستند.

در کنار این سیاست‌ها باید نوعی اقدامات پیشگیرانه نیز در ابعاد و اشکال مختلف اعمال شود که نیاز به نظر کارشناسان دارد. بی‌شک با اقدامات پیشگیرانه می‌شد از این حادثه دلخراش که منجر به مرگ پنج‌نفر و مجروح شدن یک‌نفر شده است، جلوگیری کرد.


باید مسئولان نسبت به وضعیت روحی و روانی ماموری که در یک پست حساس قرار دارد توجه بیشتری می‌کردند. توجه به نحوه عملکرد این سرباز وظیفه، برخورد او با دوستان و هم‌خدمتی‌هایش و درگیری‌های او با آنها شاید زنگ خطری بود که هیچ‌کس به آن توجه نکرد.

بررسی رفتارهای این فرد از سوی یک کارشناس شاید منجر به معافیت او از ادامه خدمت سربازی می‌شد یا اینکه حداقل او در پستی حساس که اسلحه در دسترس او قرار بگیرد، گماشته نمی‌شد. 

به نظر می‌رسد در این حادثه دلخراش مسئولان دچار اهمال یا مرتکب قصور شده‌اند. نیاز است کارشناسان در بررسی وضعیت روحی و روانی سربازان نوعی گزینش انجام دهند.

رفتار تهاجمی این سرباز ممکن است ناشی از شرایط روحی و روانی وی یا شرایط دشوار محیط کار او باشد و وی که آمادگی تطابق با این شرایط را نداشته برای رهایی از این وضع چنین واکنش منفی‌ای نشان داده است. 

بیشتر رفتارهای مجرمانه واکنش منفی نسبت به کنش‌های‌جامعه است؛ به این معنی که اگر زمینه‌های‌کنش برداشته یا پیش‌بینی می‌شد یا حداقل این سرباز در محیطی که دسترسی وی به اسلحه آسان باشد قرار نمی‌گرفت چنین رخدادی هرگز به وقوع نمی‌پیوست.

صرف‌نظر از اینکه این سرباز مسئولیت جنایت خود را بر گردن دارد باید در ریشه‌یابی چنین جرائمی گفت بی‌شک از سوی مسئولان زندان نیز قصور و سهل‌انگاری رخ داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • منتقد ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    به احتمال زیاد این آقا به یکی از اختلالات روانی صعب العلاج در دسته روانپریشی ها مبتلا بوده اند،از آنجا که معافیت اعصاب و روان برای آقایان در حکم خداحافظی با حقوق اجتماعی است،لذا این آقا برای گریز از گرفتن معافیت از این روش عازم خدمت شده اند،وقتی که برخی مسئولین ابراز می کنند که مشمولان برای معافیت اعصاب و روان اقدام نکنند،باید شاهد این عواقب باشیم معافیت اعصاب و روان یعنی خداحافظی از کلیه حقوق اجتماعی تا آخر عمر ار داشتن گواهینامه، از اشتغال در بخش خصوصی و دولتی تا حتی گرفتن جواز کسب،گرفتن گذرنامه و... در کنار داشتن مخارج بسیار بالای درمانی و باید دارندگان کارت معافیت اعصاب و روان را با اشخاص بدون تابعیت مقایسه کرد