یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 16551

دانشمندان آمریکایی دریافتند که باکتریها می توانند با یکدیکر ارتباط برقرار کرده، با هم حرف بزنند و به صورت دسته جمعی حمله کنند.

دانشمندان دانشگاه پریستون در این خصوص توضیح دادند: "بارها مشاهده شده است که چند ساعت بعد از شستن دندانها اگر زبان را روی دندان بکشیم یک لایه لزج و نازک را روی آنها احساس می کنیم که در اصطلاح به آن پلاک باکتریایی گفته می شود. این پلاک یک لایه زیستی است که دارای ساختار پیچیده ای بوده و محتوی گروههایی از باکتریها است. این لایه از تمام باکتریهایی که در آن سکونت دارند محافظت می کند و همین مسئله موجب می شود که نفوذ داروهای آنتی بیوتیکی به تجمعات باکتریایی دشوار شود."

این دانشمندان با انجام تحقیقاتی دریافتند که باکتریها به صورت مجزا و نامنظم به ارگانیسم حمله نمی کنند بلکه پیش از حمله با استفاده از لایه ای از مواد شیمیایی که از غشای باکتریایی ترشح می شوند با هم ارتباط برقرار کرده و با ارسال پیام برای یکدیگر یک حمله بسیار استراتژیک را سازماندهی کنند. به طوری که این میکروارگانیسمها زمانی که باهم در تماس هستند بهتر رشد می کنند.

براساس گزارش دیسکاور مگزین، لایه های زیستی نگهدارنده باکتریها دارای ساختار خشن و کشنده ای هستند به طوری که همه ساله در حدود 500 هزار نفر در اثر آلودگیهای باکتریایی که در حضور این لایه های زیستی انجام می شود جان خود را از دست می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha