اگرچه تلاش 4ساعته برای تماس با مسئولان وزارت آموزش پرورش جهت اطلاع از صحت و سقم این خبر با وجود ‌همکاری ضعیف روابط عمومی این وزارتخانه راه به جایی نمی‌برد اما در نهایت تکذیب این اتفاق از سوی رییس انجمن ایدز ایران ما را به این باور می‌رساند که هنوز کور سوی امید برای این بیماران به چشم می‌خورد.

سلامت نیوز:اگرچه تلاش 4ساعته برای تماس با مسئولان وزارت آموزش پرورش جهت اطلاع از صحت و سقم این خبر با وجود ‌همکاری ضعیف روابط عمومی این وزارتخانه راه به جایی نمی‌برد اما در نهایت تکذیب این اتفاق از سوی رییس انجمن ایدز ایران ما را به این باور می‌رساند که هنوز کور سوی امید برای این بیماران به چشم می‌خورد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آفتاب یزد نوشت: اکثرشان پیش از آنکه متولد شوند به خطرناک‌ترین بیماری قرن مبتلا می‌شوند و مابقی اگر از دوران بودن در رحم مادر جان سالم به دربرند در دوران زایمان یا تغذیه با شیر مادر، سندرم نقص ایمنی اکتسابی به سراغشان می‌آید و از آن به بعد نامشان در جرگه مبتلایان به «اچ‌آی‌وی» قرار می‌گیرد. از بد روزگار این روزها هم به تعداد کودکان مبتلا به ایدز در ایران افزوده می‌شود؛ کودکانی که ناخواسته به این درد بی‌درمان مبتلا شده‌اند و علاوه بر درد بیماری، بار کمرشکن نگاه جامعه، طردشدگی اجتماعی و... را هم روی دوش به این ور و آن ور می‌کشند در این میان اخبار مربوط به افزایش آمار مبتلایان به ایدز و مرگ و میر ناشی از آن از یک سو و از سوی دیگر اخباری که از منابع موثق و غیرموثق درباره خانواده مبتلایان به ایدز در کشور هراز گاهی به گوش می‌رسد از سوی دیگر عرصه را نه تنها بر این بیماران تنگ‌تر و موجبات ترس سایر افراد و در نتیجه ایزوله شدن این بیماران را در جامعه فراهم می‌کند؛ اخباری که به گفته رئیس رییس انجمن ایدز ایران در بیشتر مواقع به ضرر این بیماران تمام می‌شود. از جمله این اخبار، خبر « اخراج دانش آموزان مبتلا به ایدز از مدارس» است که روز گذشته مدیرعامل موسسه خیریه پیام‌آوران همیاری آن را بیان کرده است؛ خبری تلخ که بی شک خواندنش برای دانش‌آموزان مبتلا به ایدز و خانواده‌هایشان شوکی بزرگ محسوب می‌شود.


اگرچه تلاش 4ساعته خبرنگار آفتاب برای تماس با مسئولان وزارت آموزش و پرورش جهت اطلاع از صحت و سقم این خبر با وجود ‌همکاری ضعیف
روابط عمومی این وزارتخانه راه به جایی نمی‌برد اما در نهایت تکذیب این اتفاق از سوی رییس انجمن ایدز ایران ما را به این باور می‌رساند که هنوز کور سوی امید برای این بیماران به چشم می‌خورد زیرا به گفته رییس انجمن ایدز ایران آموزش و پرورش بخشنامه‌ای صادر کرده مبنی بر اینکه بیماران مبتلا به ایدز به هیچ وجه نباید در مدارس ایزوله شوند و باید مثل بقیه دانش‌آموزان با آنان برخورد شود و این یعنی هیچ مدرسه‌ای در ایران حق اخراج دانش‌آموزان مبتلا به ایدز را ندارد. مشروح گفتگوی آفتاب یزد با رییس انجمن ایدز ایران را در ادامه بخوانید.


رییس انجمن ایدز ایران ضمن تکذیب این خبر به آفتاب یزد می‌گوید: اولا این خبر صحت ندارد دوما موسسه خیریه پیام‌آوران همیاری صلاحیت اظهارنظر در مورد ایدز یا ارائه آمار و اینگونه اخبار را ندارد. دکتر حمیدرضا شاعری در پاسخ به اینکه فارغ از خبر این موسسه آیا تاکنون پیش آمده که دانش‌آموزی به علت ابتلا به ایدز از مدرسه اخراج شود، اظهار می‌کند: اصلا چنین چیزی تاکنون پیش نیامده است و اصولا آموزش و پرورش اجازه چنین کاری را هم ندارد. تا جایی که من با بیماران و خانواده‌های بیماران مبتلا به ایدز در ارتباط هستم چنین اتفاقی پیش نیامده است. وی می‌افزاید: تنها موردی که به ذهنم می‌رسد مربوط به حدود 12 سال پیش می‌شود که در آن ماجرا هم اصلا بحث اخراج دانش‌آموز مبتلا به ایدز از مدرسه مطرح نبود بلکه آن دانش‌آموز تنها حالت طرد و ایزوله شدن در مدرسه را پیدا کرده بود که با پیگیری‌های دفتر ایدز وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش از این برخورد عذرخواهی کرد. رییس انجمن ایدز ایران با بیان اینکه از آنجا که هر برخوردی در اینگونه موارد تبعات حقوقی و قضایی دارد، ادامه داد: آموزش و پرورش نیز بعد از این ماجرا بخشنامه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه بیماران مبتلا به ایدز به هیچ وجه نباید در مدارس ایزوله شوند و باید مثل بقیه دانش‌آموزان با آنان برخورد شود. وی تاکید کرد: این بخشنامه که ایزوله شدن دانش‌آموزان مبتلا را منع کرده نشان می‌دهد اخراج کردن آنان هم ممنوع است. شاعری خاطرنشان کرد: من معتقدم اظهارنظرهای جنجالی مثل آنچه مدیرعامل موسسه خیریه پیام‌آوران همیاری بیان کرده تنها برای مطرح شدن در جامعه است که اتفاقا تنها ضرری که دارد برای مبتلایان به این بیماری است.

وی افزود: از سوی دیگر اینگونه هوچی‌گری‌ها ناشی از عدم درک موضوعات مربوط به بیماران ایدز است که اصولا هم از سوی افراد یا موسساتی بیان می‌شوند که صلاحیت صحبت در این زمینه را ندارند. رییس انجمن ایدز ایران همچنین در پاسخ به اینکه حضور نزدیک دانش‌آموزان مبتلا به ایدز در کنار دیگر دانش‌آموزان خانواده آنها را نگران خواهد کرد؛ آیا برنامه‌ای برای ایجاد مدارس مخصوص این افراد وجود دارد، اظهار کرد: مسئله این است که انتقال ایدز به این راحتی‌ها که مردم فکر می‌کنند اتفاق نمی‌افتد. "اچ‌آی‌وی" در نتیجه رفتارهای پرخطر مثل روابط جنسی و انتقال خون و... منتقل می‌شود و در روابط عادی و جاری در جامعه مثل روابط همکلاسی‌ها یا همکارها و دوستی این ویروس به هیچ عنوان منتقل نمی‌شود از این رو هیچ جای نگرانی وجود ندارد در نتیجه ضرورتی هم برای جداسازی این بیماران از سایر افراد جامعه احساس نمی‌شود.

وی تاکید کرد: علت همه این اظهارنظرها و ایجاد تشویش در خانواده‌ها در درجه اول از بی‌اطلاعی و ناآگاهی جامعه نشات می‌گیرد. بهتر است کسانی که ظاهرا به دنبال حمایت از این بیماران هستند به جای هوچی‌گری، سطح آگاهی و فرهنگ مردم در ارتباط با این بیماری را بالا ببرند، اینکه چگونه با یک کودک مبتلا به "اچ‌آی‌وی" می‌توان برخورد کرد و... رییس انجمن ایدز ایران در پاسخ به اینکه چه اقداماتی در زمینه فرهنگ‌سازی در این زمینه موثرند، بیان کرد: برای نمونه چند سال پیش فیلمی‌در کره ساخته شد که در آن دختری مبتلا به "اچ‌آی‌وی" و نحوه برخورد با او به تصویر کشیده شده بود که بعد از نمایش این فیلم نحوه برخورد مردم کره با این بیماران بسیار تغییر کرده و به شدت در جامعه کره تاثیرگذار ارزیابی شد. شاعری افزود: حتی نمایش این سریال در ایران هم تاثیر بسیاری روی ارتباط این بیماران با جامعه به ویژه دانش‌‌آموزان با معلمان گذاشت.

وی در ادامه به نکته مهمی‌اشاره کرد و گفت: نکته مهمی‌که در این میان وجود دارد این است که ما در آموزه‌هایمان به همه مبتلایان به ایدز می‌گوییم که هیچ لزومی‌ندارد که آنها در مدرسه یا محل کار خود ابراز کنند که مبتلا به "اچ‌آی‌وی" هستند زیرا این بیماری اصلا از طریق روابط ساری و جاری و روزانه در جامعه قابل سرایت نیست از این رو لزومی‌ندارد در مدرسه یا محل کار افراد مبتلا بیماری خود را عنوان کنند. وی تاکید کرد: مگر آنکه فرد بداند با خوداظهاری مورد حمایت قرار می‌گیرند و بیشتر با جامعه لینک می‌شوند. این حق آنان است که بیماری خود را ابراز نکنند البته تا وقتی که بحث ارتباطات جنسی و پزشکی در میان نباشد.

شاعری در بیان علل فرهنگ‌سازی در این زمینه از سوی انجمن ایدز ایران نیز گفت: در کشور ما همه موضوعات مربوط به ایدز دولتی است در حالی که فرهنگ‌سازی دراین زمینه نیازمند فعالیت‌هایی از بطن جامعه و از دل خود مردم و "ان‌جی‌اُ"‌هاست. اما در شرایط کنونی هم می‌توان از طریق ارتباط با رسانه‌ها تاحدودی مشکل بی‌اطلاعی و ناآگاهی در این زمینه را رفع کرد. رئیس انجمن ایدز ایران تاکید کرد: البته مشکل دیگر در زمینه فرهنگ‌سازی در کشور ما این است که هنوز موضوع ایدز در ایران به نوعی تابوست در نتیجه نه تنها نادانسته‌های ما در این زمینه بیشتر است که حتی برخی اقداماتی را مرتکب می‌شوند که موجب ترس و واهمه و فاصله گرفتن مردم از مبتلایان به این بیماری می‌شوند و حتی به اطلاعات غلط مردم اضافه هم می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha