تنها در تهران 15 هزار کارتن‌خواب زندگی می‌کنند که بیش از پنج دستگاه مسئول ساماندهی آنها هستند و نمی‌توانند راه‌حل مناسبی برایشان پیدا کنند.بسیاری از آنها به مواد مخدر اعتیاد دارند و بیشترشان حداقل یک بار دستگیر و به محل نگهداری و ترک اجباری معتادان منتقل شده‌اند، اما پس از ترک اجباری، دوباره در خیابان رها شده و به اعتیاد برگشته‌اند. حالا رئیس سازمان بهزیستی می‌گوید باید روش ترک اجباری را کنار گذاشت و همچنین به مرحله پس از ترک اعتیاد کسانی که خود مایل به ترک هستند، اهمیت داد.

ترک اعتیاد «زوری» را کنار می‌گذاریم

سلامت نیوز: تنها در تهران 15 هزار کارتن‌خواب زندگی می‌کنند که بیش از پنج دستگاه مسئول ساماندهی آنها هستند و نمی‌توانند راه‌حل مناسبی برایشان پیدا کنند.بسیاری از آنها به مواد مخدر اعتیاد دارند و بیشترشان حداقل یک بار دستگیر و به محل نگهداری و ترک اجباری معتادان منتقل شده‌اند، اما پس از ترک اجباری، دوباره در خیابان رها شده و به اعتیاد برگشته‌اند. حالا رئیس سازمان بهزیستی می‌گوید باید روش ترک اجباری را کنار گذاشت و همچنین به مرحله پس از ترک اعتیاد کسانی که خود مایل به ترک هستند، اهمیت داد.


به گزارش سلامت نیوز، انوشیروان محسنی‌بندپی، رئیس سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان، در مورد دلیل ناهماهنگی دستگاه‌ها برای جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها می‌گوید: «تنها جمع کردن افراد کارتن‌خواب راه‌حل اساسی و علمی مشکل نیست؛ به هر حال جمع کردن یک بعد قضیه است، اما اقدامات بعد از جمع‌آوری باید انجام شود تا بتوان مشکل را حل کرد. مهم این است که برای پس از ترک این افراد چه برنامه‌ای داشته باشیم که دوباره به مواد برنگردند. تاکنون سه جلسه در استانداری تهران با حضور تمامی دستگاه‌های مسئول برگزار شده است که براساس آن قرار شد که همه دستگاه‌ها فعالیت خود را انجام بدهند.»


او با اشاره به اینکه برای حل مشکل کارتن‌خواب‌ها تفاهمنامه‌ای با شهرداری امضا شده است، می‌افزاید: «براساس این تفاهمنامه قرار شده که شهرداری تهران در یک بازه زمانی فضایی را برای نگهداری کارتن‌خواب‌ها در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار بدهد و به موازات آن نیروی انتظامی هم متعهد شده که این افراد را جمع‌آوری کند.»


بندپی تاکید می‌کند: «واقعیت این است که ما با انسان روبه‌رو هستیم و اگر برنامه علمی و مداخله تخصصی برای این افراد نداشته باشیم، امکان اینکه به افراد دیگری نیز آسیب وارد شود یا مشکل دیگری به‌وجود آید، هست.
بنابراین در مرحله اول قرار بر این شد که بعد از جمع‌آوری، دانشگاه‌های علوم پزشکی کار سلامت جسمی و غربالگری این افراد را انجام دهند و بعد از آن، برای کسانی که فقط نیازمند حمایت اجتماعی هستند و همچنین کسانی که نیازمند ترک اعتیاد هستند، اقدامات لازم صورت گیرد. برای تمام این حمایت‌ها نیازمند این هستیم که تمامی سازمان‌ها مانند بهزیستی، کمیته امداد و... به تعهدات‌شان عمل کنند.»


او همچنین در مورد اینکه شهردار به کمپ‌های ماده 16 انتقاد داشته، با این وجود چگونه می‌توان کارتن‌خواب‌ها را ساماندهی کرد، می‌گوید: «صحبت آقای قالیباف در مورد کمپ‌های ماده 16 صحت دارد؛ زیرا باید برای هر فردی که علاقه‌مند به ترک است روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.
یعنی باید کمپ‌های ماده 16 را کم‌کم به سمت کمپ‌های ماده 15 ببریم و این شیوه ترک زوری را کلا از بین ببریم. ما نیز در صددیم که شیوه ترک زوری را کنار بگذاریم و روی افرادی که تمایل به ترک دارند، سرمایه‌گذاریم کنیم.»


بندپی عنوان می‌کند: «سازمان بهزیستی درمورد ساماندهی کارتن‌خواب‌ها اعلام آمادگی می‌کند. بهزیستی این توان را دارد که در مورد افرادی که در کمپ‌های ماده 15 ترک می‌کنند، برای مداخله علمی و تربیت این افراد همکاری‌های لازم را انجام دهد.»


او در مورد اینکه چه زمانی قرار است بحث ساماندهی کارتن‌خواب‌ها انجام شود، می‌گوید: «هر زمان فضای مناسب که قرار بود شهرداری در اختیار بهزیستی بگذارد، آماده شود، بهزیستی نیز وارد عمل خواهد شد. البته فضاهایی که پارسال شهرداری برای کارتن‌خواب‌ها فراهم کرد تنها جوابگوی دو هزار کارتن‌خواب است؛ این درحالی است که تهران 15 هزار کارتن‌خواب دارد و حرف ما در مورد این مقدار فضاست.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha