هزینه 2 میلیونی خرید خوراکی دهک اولی ها در شرایطی است كه دهك دهمی ها 18 میلیون صرف این كار می كنند/همین چند روز پیش بود كه ‌مدیركل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، آماری را ارائه كرد مبنی بر اینكه اكثر ایرانیان در معرض انواع سكته‌ها و به خصوص سكته قلبی قرار دارند.

سلامت نیوز: هزینه 2 میلیونی خرید خوراکی دهک اولی ها در شرایطی است كه دهك دهمی ها 18 میلیون صرف این كار می كنند/همین چند روز پیش بود كه ‌مدیركل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، آماری را ارائه كرد مبنی بر اینكه اكثر ایرانیان در معرض انواع سكته‌ها و به خصوص سكته قلبی قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: همین چند روز پیش بود كه ‌مدیركل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، آماری را ارائه كرد مبنی بر اینكه اكثر ایرانیان در معرض انواع سكته‌ها و به خصوص سكته قلبی قرار دارند. آمارها می‌گویند 83 درصد مردم كشور كه جمعیتی بالغ بر 47 میلیون نفر را تشكیل می‌دهند تغذیه ناسالم دارند كه از این میزان نزدیك به 7هزار نفر در سال به دلیل رعایت نكردن الگوی صحیح تغذیه جان خود را از دست می‌دهند. البته تغذیه ناسالم فقط به مواد غذایی مضر ختم نمی‌شود بلكه فشار اقتصادی و بدخوری و كم‌خوری‌ها را نیز شامل می‌شود كه در همین راستا گزارش بانك مركزی نشان می‌دهد متوسط هزینه خوراكی‌ها و آشامیدنی‌ها در پردرآمدترین خانوارهای ایرانی بیش از 8/8 برابر هزینه خوراكی‌ها در پایین‌ترین دهك درآمدی ایران است.


 گزارش‌ها حكایت از آن دارند كه در سال گذشته متوسط هزینه خوراكی‌ها در یك خانوار شهری ایرانی بیش از 8 میلیون تومان بوده است، این در حالی است كه خانوارهایی با پایین‌ترین رقم درآمد و هزینه كه در دهك اول قرار گرفته‌اند تنها 2 میلیون و 33 هزار تومان صرف خرید خوراكی و آشامیدنی كرده‌اند.


بر اساس گزارشی كه از سوی بانك مركزی منتشر شده است، خانوارهایی با دهك‌های بالای درآمدی وجود دارند كه طی یك سال 17میلیون و 892 هزار تومان صرف خرید خوراكی كرده‌اند. رقمی كه نشانگر فاصله 8/8 برابری هزینه خوراكی‌ها و آشامیدنی‌ها در میان بالاترین و پایین‌ترین دهك درآمدی است.


این آمار در شرایطی منتشر می‌شود كه ‌مدیركل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینكه بارزترین علت سكته قلبی تغذیه ناسالم است بر لزوم برخورداری جامعه از الگوی تغذیه‌ای سالم برای دستیابی به زندگی سالم تأكید می‌كند.


زهرا عبدالهی با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید: «حدود 80 درصد بیماری‌های قلبی عروقی، 90 درصد دیابت نوع2 و 30 درصد سرطان‌ها از طریق رژیم غذایی صحیح قابل پیشگیری هستند.»


بی شك وقتی افرادی در جامعه وجود دارند كه از توان كمتری برای هزینه كرد خوراك خانواده‌شان برخوردارند، هیچ وقت به سراغ محصولات گران با ویژگی‌های خاص نمی‌روند زیرا درآمدهایشان این اجازه را به آنها نمی‌دهد كه به عنوان مثال مرغ هورمونی كیلویی 5هزار تومان را رها كرده و از مرغ‌های ارگانیك كیلویی 18هزار تومان استفاده كنند.
 
توصیه‌های ناكارآمد
معمولاً اقشار طبقه متوسط و ضعیف جامعه سعی می‌كنند با كمترین هزینه، بیشترین كالاهای مورد نیاز خانواده را تأمین كنند، به همین خاطر مجبورند خیلی به كیفیت و نحوه تولید اقلام توجه نداشته باشند.
پزشكان می‌گویند مصرف چربی و نمك ارتباط مستقیمی با بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان و بیماری‌های معده دارد. به همین دلیل در الگوی مصرف غذایی صحیح باید از مصرف قندها، چربی‌ها، روغن و نمك خودداری شود اما در كنار این هشدارها، آنها توصیه می‌كنند كه برای كاهش آمار مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های مرتبط با مصرف بیش از اندازه نمك و چربی‌ها باید مصرف سبزیجات، میوه، لبنیات و حبوبات همواره در هرم غذایی مورد توجه باشد.
در همین راستا نمودارها نشان می‌دهند در حالی كه یك فرد برای حفظ سلامتی خود باید روزانه 400 گرم میوه و سبزی مصرف كند، متأسفانه به علت تورم موجود در جامعه و قیمت بالای محصولات كشاورزی تنها 12 درصد مردم این میزان میوه و سبزی را مصرف می‌كنند كه این زنگ خطری برای سلامت افراد بشمار می‌آید.
 
دهك‌های ناتوان از تأمین كالری بدن
وقتی از میزان هزینه‌كرد خانوارها در دهك‌های مختلف صحبت به میان می‌آید، تعداد اعضای خانواده را نیز باید مد نظر داشت. به همین خاطر و با توجه به اینكه هر خانوار واقع در دهك اول درآمدی را حدود 3نفر در نظر می‌گیرند می‌توان چنین برداشت كرد كه در سال 1393 افرادی كه در كم‌درآمد‌ترین خانوار‌های ایرانی زندگی می‌كردند حدود 761 هزار و 480 تومان صرف هزینه‌های خوراكی و آشامیدنی در طول یك سال كرده‌اند كه حتی در مقایسه با متوسط كشوری رقمی بسیار اندك است.
 این در حالی است كه در خانوارهایی كه در دهك دهم درآمدی قرار گرفته‌اند، هر فرد بیش از 4 میلیون و 800 هزار تومان برای خوراكی و آشامیدنی پول خرج كرده است. به این ترتیب هر فرد در دهك دهم درآمدی بیش از 6/7 برابر افرادی در دهك اول درآمدی پول صرف خوردن و آشامیدن كرده‌اند.
با این تفاسیر به نظر می‌رسد خانوارهایی كه در دهك اول درآمدی قرار گرفته‌اند حتی قادر به تأمین هزینه‌های كالری مورد نیاز بدن خودشان هم نیستند. البته پیش از این نیز وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعی هزینه مورد نیاز برای تأمین غذای هر فرد خانوار را با احتساب كالری مورد نیاز در حدود 250 هزار تومان برآورد كرده بود. به این ترتیب كسانی كه در دهك اول درآمدی قرار گرفته‌اند از حداقل‌های لازم برای تأمین غذای مورد نیازشان نیز برخوردار نیستند.
 
فاصله وحشتناك با آمارهای جهانی
با مقایسه سرانه مصرف سالانه مواد غذایی در ایران و جهان به آمار و ارقامی می‌رسیم كه به خوبی نشان می‌دهد تا چه حد اقتصاد حاكم بر جامعه و میزان درآمد خانوارها، در نوع انتخاب مواد غذایی و مقدار مصرف آنها تأثیر دارد.
در این مقایسه میزان نان مصرف سالانه یك فرد در دنیا 25 كیلو است. در حالی كه هر ایرانی بیش از 160 كیلو نان در طول سال مصرف می‌كند. همچنین تخم مرغ برای ایرانیان 80 كیلو و آمارهای جهانی 24 كیلو ثبت شده است. هر ایرانی در یك سال 90 كیلو شیر مصرف می‌كند در حالی كه این رقم برای دیگر مردم دنیا بیش از 200 كیلو است. مصرف سالانه میوه و سبزیجات در ایران برای هر نفر حدود 20 كیلو و در جهان بیش از 120 كیلو است. همچنین ایرانیان سالی هفت كیلو ماهی مصرف می‌كنند كه این رقم در دنیا 18 كیلو است. با این تفاسیر اما وقتی اقلام دیگر مانند شكر با 30 كیلو برای هر ایرانی در مقابل پنج كیلوی جهانی، سویا با 150گرم در ایران و 10كیلوی جهانی و كشك با مصرف سرانه شش كیلو برای هر ایرانی در مقابل سه كیلوی جهانی را در كنار هم قرار می‌دهیم به خوبی به نتیجه‌ای می‌رسیم كه دور از ذهن نیست و آن هم اینكه ایرانیان شش برابر آمارهای جهانی دارو مصرف می‌كنند.
ذكر یك نكته قابل تأمل است و آن هم اینكه همین آمار و ارقام مصرف سرانه مواد غذایی برای هر ایرانی نیز در بین دهك‌های مختلف بسیار متغیر است، به نحوی كه هرگز نمی‌توان متصور شد هر ایرانی سالانه 80كیلو تخم مرغ و 90كیلو شیرو 20كیلو میوه و... مصرف می‌كند زیرا بخش اعظمی از این محصولات فقط در سفره مرفهین و دهك‌های پولدار جامعه قرار دارد و اگر از امراض و مصرف دارو و سكته و مرگ حرفی به میان آمد، آن وقت بقیه مردم در آمارها سهیم می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha