سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹

در افکار عمومی، مطالبات مختلف و البته اساساً به حقی از دولت وجود دارد. مانند تامین مسکن، اشتغال زایی از محل کمک های دولتی به صنعت و کشاورزی استان ها و ... . اما با نگاهی به بودجه، معلوم می شود که در عمل دست دولت شاید برای پاسخ دهی به انواع مطالبات چندان هم باز نباشد.

سرانه رفاهی، آموزشی و سلامت هر ایرانی

سلامت نیوز:در افکار عمومی، مطالبات مختلف و البته اساساً به حقی از دولت وجود دارد. مانند تامین مسکن، اشتغال زایی از محل کمک های دولتی به صنعت و کشاورزی استان ها و ... . اما با نگاهی به بودجه، معلوم می شود که در عمل دست دولت شاید برای پاسخ دهی به انواع مطالبات چندان هم باز نباشد.

به گزارش سلامت نیوز اینجاست که مواجه شدن با اعداد و ارقام بودجه ای که خیلی اوقات مخصوص سیاستگذاران و دولتمردان انگاشته می شود، اهمیت می یابد.

لذا هم اکنون که لایحه بودجه سال آینده تقدیم مجلس شده، اطلاع از برخی واقعیات بودجه ای کشور ضروری است. در ادامه تلاش می شود برخی از بخش های مهم این لایحه ارائه شود.
 

حدود یک چهارم منابع درآمدی دولت آغشته به نفت
همانگونه که در نمودار فوق ملاحظه می شود، حدود 25 درصد درآمدهای پیش بینی شده برای دولت در سال آینده از محل نفت خواهد بود. نفتی که در حال حاضر اوضاع خوبی ندارد و حتی پیش بینی نمی شود که در سال آینده تحول اساسی در بهبود قیمت آن اتفاق بیفتد.

البته سهم نفت از منابع درآمدی، در سال های اخیر روبه کاهش بوده و از 42 درصد قطعی در سال 92 به 35.4 درصد در سال 93، 31 درصد در قانون بودجه 94 و 25.8 درصد کنونی رسیده است.

در این راستا با توجه به این که میزان فرار مالیاتی در کشور، سالانه حدود 120 تا 130 هزار میلیارد تومان (بیش از کل درآمد مالیاتی پیش بینی شده در لایحه بودجه 95) عنوان شده است، می توان گفت با استقرار کامل نظام جامع مالیاتی، می توان بهبود توان دولت برای برآوردن انتظارات را شاهد بود.


 
 

چرا از زیاد بودن بودجه جاری انتقاد می شود؟
تاکنون در رسانه های گوناگون، گلایه های زیادی مبنی بر کمبود بودجه های عمرانی و در عوض زیاد بودن هزینه های جاری دولت شنیده اید. نمودار زیر نشان می دهد در سال آینده، علیرغم ورود به دوره  برجام، دولت هنوز سهم نسبتاً قابل توجه 75 درصدی از بودجه خود را به بودجه جاری اختصاص داده است.


نگاهی نزدیکتر به جزئیات بودجه جاری دولت نیز نشان می دهد حقوق و دستمزد کارکنان دولت 39 درصد (بیشترین سهم) از این مصارف را به خود اختصاص داده است. رفاه اجتماعی (حقوق و مزایای بازنشستگان و ... )، سایر هزینه ها و همچنین یارانه ها (البته غیر از یارانه نقدی) به ترتیب با اختصاص سهم 33، 20 و 8 درصدی در جایگاه بعدی قرار دارند.


 
 سهم هر ایرانی از هزینه های دولت در سال آینده چقدر است؟
بر اساس آن چه که تاکنون ملاحظه شد، هم اینک وابستگی به نفت، رقم بالای فرار مالیاتی و همچنین بالا بودن نسبت هزینه های جاری (به عبارت دیگر غیر عمرانی) به هزینه های عمرانی، سبب شده تا دست دولت در توسعه عمرانی سالانه خیلی باز نباشد. شاید به همین دلیل است که رئیس کل بانک مرکزی از تنگنای اعتباری موجود سخن می گوید و همچنین آزاد شدن منابع خارجی کشور در پسابرجام اهمیت یافته است.

با این حال، نگاهی به بودجه سال آینده نشان می دهد دولت اولویت های اول برای هزینه کرد بودجه خود را بر اساس رفاه، آموزش و سلامت مردم اختصاص داده است. بر این اساس سهم هر ایرانی از اقلام یادشده در سال 95 به ترتیب حدود 800، 600 و 500 هزار تومان خواهد بود. نگاهی به بودجه سال گذشته نشان می دهد ارقام فوق برای سال 94 به ترتیب 648 ، 492 و 515 هزار تومان بوده است.

 

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha