دبیر انجمن داروسازان ایران، بر ضرورت نقش پر رنگ داروسازان در طرح تحول نظام سلامت تاکید کرد.

نقش کم رنگ داروسازان در طرح تحول سلامت

سلامت نیوز:دبیر انجمن داروسازان ایران، بر ضرورت نقش پر رنگ داروسازان در طرح تحول نظام سلامت تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر،دکتر سید مهدی سجادی  با اشاره به «ضرورت ظرفیت سازی نظام سلامت برای ایفای نقش داروسازان» اظهار داشت: در همه جای دنیا بحث داروسازان و شرح مسئولیت و رسالت آنها صرفا متوقف بر درمان نیست و نقش آنها در ابعاد مختلف حوزه سلامت و به خصوص مقوله پیشگیری حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: یکی از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، مشارکت داروسازان در طرح‌های مراقبت اولیه سلامت است. دلیل آن نیز مبتنی براین واقعیت است که در تمام نقاط دنیا داروسازان نسبت به بقیه حرف پزشکی از بیشترین مراجعه‌کننده برخوردار هستند. بر این اساس در طول چند دهه گذشته در کشورهای توسعه یافته، نقش داروساز در داروخانه از دارو محوری به بیمار محوری تغییر یافته است.

سجادی ادامه داد: متأسفانه در سیستم سلامت کشور ما به دلیل شکل نگرفتن ارتباط مطلوب و مؤثر میان پزشک و داروساز در جهت ارائه خدمات مراقبت های اولیه و پیشگیری اولیه و ثانویه، هنوز از خدمات مشاوره‌ای، مراقبتی و درمانی داروسازان به نحو مطلوب بهره گرفته نمی‌شود.

به گفته وی، رویکرد امسال انجمن داروسازان ایران، توجه دادن سیاستگذاران به این واقعیت است که داروسازان بالقوه و بالفعل می توانند، جایگاه و نقش بسیار فعال و موثری در پیشبرد اهداف طرح تحول سلامت و نیز برنامه های مبتنی بر پیشگیری و مراقبت داشته باشند.

سجادی با اشاره به طرح تحول سلامت اضافه کرد: آنچه که در رابطه با طرح تحول سلامت ضرورت دارد که بیشتر مورد توجه قرار گیرد، همین مسئله "پیشگیری" و ضرورت ارجحیت آن بر "درمان" است.

وی تصریح کرد: این طرح اتفاق بسیار مهمی است که در کشور انجام شد و برای نخستین بار سلامت مردم در اولویت دولت قرار گرفته است. اما مسئله این است که در مسیر تحقق سلامت برای آحاد جامعه، پیشگیری بر درمان باید اولویت داشته باشد و محل هزینه ها و میزان آن باید بر محور برنامه های پیشگیری نظام پیدا کند و این موضوعی است که حتی در طرح توسعه ششم کشور نیز باید لحاظ شود.

دبیر انجمن داروسازان ایران ضمن تاکید بر مقوله پیشگیری ادامه داد: سلامت یک حق همگانی است و دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و پیشگیرانه از جمله پیش نیازهای اجرای طرح تحول سلامت است. سلامت در حد امنیت اهمیت دارد و اینکه دولت به امر سلامت توجه ویژه داشته است جای تقدیر و تشکر دارد ولی سئوالی که در این میان به صورت جدی مطرح می شود این است که آیا حفظ دستاوردهای طرح تحول سلامت بدون تمرکز بر نقش داروسازان محقق خواهد شد؟

وی با اشاره به نقش داروسازان اظهار داشت: با استناد به اهداف ۱۷ گانه راهبردی وزارت بهداشت تا سال ۹۶، می توان نقش مستقیم و تاثیرگذار داروسازان و داروخانه ها در اجرای برنامه هایی نظیر ارتقای آگاهی مراجعین به داروخانه ها در زمینه خودمراقبتی و تغییرات شیوه زندگی، مراقبت های بهداشتی دارویی در سالمندان و گروه های در معرض خطر، پایش و مدیریت بیماری های مزمن غیرواگیر از قبیل سکته های قلبی و مغزی و دیابت، ارائه راهكارهای پیشگیری از عفونت های شایع از قبیل عفونت حاد تنفسی، آموزش و مشاوره بهداشت پوست و مو، ارائه كمك های اولیه در مواقع اورژانس، اندازه گیری پارامترهای سلامت نظیر BMI و کنترل فشار و قند خون دیده شود.

سجادی در پایان تصریح کرد: تجربه جهانی نشان داده اگر به دنبال مصرف منطقی دارو، مصرف خودسرانه دارو، مسمومیت های دارویی، مقاومت های میکروبی و رفع ده ها چالش دیگر در حوزه بهداشت و درمان هستیم، باید بر ارائه خدمات مشاوره ای و آموزشی، خود مراقبتی و پایش بیماران در داروخانه ها و بحث پیشگیری و مراقبت های اولیه بیش از پیش سرمایه گذاری کنیم و برای ایفای نقش داروسازان، ظرفیت سازی کنیم.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha