متاسفانه شاهد هستیم که آخرین انتخاب های دانش آموزان در کنکور دانشگاه ها در رشته هایی است که به ناچار به شغل معلمی منجر می شود و از طرف دیگر، همه انتظار تحول فرهنگی داریم بدون آنکه به ساز و کار آن بیندیشیم .

شغل انبیا در دستان فراموشی/معلمی آخرین انتخاب کنکوری ها

سلامت نیوز:چندین ماه از حادثه تلخ گذشت و فراموش شد. برای فهمیدن مزه تلخ روز حادثه در مدرسه كوچك روستای نوكجو در منطقه روتك شهرستان خاش نیاز است تا خود را نه تنها با احساسی گذرا بلکه با عقل و چاره جویی جای کودکان و معلمان مدرسه گذاشت.

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، این افراد سازندگان آینده کشور هستند که نیاز است در هفته معلم باری دیگر یادی از آن ها شود. آیا آن ها سزاوار امکانات آموزشی با زیربنای ایمن برای جانشان نبوده اند؟ دانش آموزان دبستان روستای مرزی نوكجو در روتك این شهرستان شاهد وقوع توفان و گردباد شدید بودند كه دیوار قدیمی و فرسوده منزل روستایی در كنار مدرسه برای معلمان و دانش آموزان مشكل ساز شد. معلم فداكار حمید رضا گنگوزهی هنگام زنگ تفریح متوجه ریزش دیوار اتاق مخروبه در همسایگی ساختمان مدرسه بر روی بچه ها می شوند و به سرعت اقدام به نجات دانش آموزان می كند.

حضور وزیر آموزش و پرورش و مسئولان ارشد استانی و كشوری پس از این حادثه جهت تجلیل از معلم فداکار کاری شایسته اما گذرا است. اقدام برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی ارزشمند است و باعث زنده نگه داشتن فداکاری و ایثارگری این معلم نمونه می شود. چنین حوادثی در سال های اخیر نشان می دهد که مدارس کشور به عنوان مهد آموزش و تربیت آیندگان نیازمند نوسازی، توسعه و تجهیز است که متاسفانه دور از چشم مانده است و جان چنین معلمانی را در معرض خطر قرار می دهد.


 حضور مقام ارشد استانی و كشوری در جمع خانواده ساده زیست معلم فداكار و ایثارگر و قشر محروم و آسیب پذیر آن روستا حكایت از دغدغه عزیزان خدمتگزار در نظام اسلامی دارد که نیازمند توجه با چشم و حواس بیشتر است. جان باختن این معلم فداكار که زمانی اندک از آن می گذرد، اسوه و الگوی شاخص ایثار و گذشت معلمان کشور است که بهانه ای برای تازه كردن دیدارها و تجلیل از همت و تلاشی مجاهدانه و ماندگاراین افراد است که در طول تاریخ کم نبوده اند. متاسفانه در سال های اخیر شاهد این چنین اتفاقات ناگواری در سطح مدارس کشور بوده ایم برای مثال فرو ریختن ناگهانی کف حیاط مدرسه‌ ای در جنوب غرب تهران در 2 تا 3 سال گذشته موجب سقوط سه دانش‌آموز به داخل گودال و مصدومیت آن ها شد.

تعدادی از دانش آموزان در حال گذر در اطراف ورودی سرویس بهداشتی مدرسه بودند که ناگهان بخشی از کف حیاط مدرسه فروکش کرد. لازم به ذکر است که  براثر نشست زمین، حفره‌ای به عمق ۵ متر در محل پدیدار شد و در پی آن سه دانش آموز حدودا ۱۳ ساله به داخل آن سقوط کردند. همچنین در تاریخ دهم فروردین ماه سال جاری در پی ریزش دیوار یکی از مدارس طرح اسکان نوروزی فرهنگیان ، گروهی متشکل از مسئولان آموزش و پرورش استان گیلان و نیز فرمانداری شهرستان رودبار به مدرسه مورد نظر اعزام شدند. پس از بررسی های انجام شده مشخص شد یکی از دیوارهای حیاط  مدرسه به علت بارش های شدید و نیز رانش زمین تخریب شد. چنین وضعیت اسف باری برای مدارس کشور نیازمند پیگیری اقدامات جدی در سطح کشور شد. دانش آموزان و معلمان سرمایه های آینده ساز جامعه هستند و تامین ایمنی و سلامت جان و روح آن ها برعهده مسئولان دولتی است.

وجود خیرین مدرسه ‌ساز در توسعه و ایجاد تحول در زیرساخت‌های آموزشی در سطح کشور نقش بسیار مهمی دارند اما عدم وجود مسئولانی برای نظارت بر ایمنی بر مدارس قدیمی به خصوص در روستاهای کوچک کشور جای بحث دارد. خیرین مدرسه‌ ساز به ‌موقع به عرصه ساخت فضاهای آموزشی وارد شدند و کارهای بزرگی انجام دادند  اما فعالیت های آن ها برای جامعه جوانی با تعداد بالای دانش آموزان کافی نیست و نیازمند حمایت دولت است. در حال حاضر۲۰ درصد کل مدارس کشور توسط خیرین ساخته شده است. این خیرین مدرسه‌ ساز از ابتدای فعالیت خود تاکنون پنج‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تعهدات ساخت مدرسه داشته ‌اند که تاکنون سه ‌هزار میلیارد تومان از این تعهدات محقق شده است. به گفته مسئولان تاکنون دو سوم مدارس کشور غیرایمن بوده اند که یک سوم از این مدارس تخریب، بازسازی و مقاوم ‌سازی شده‌اند و یک سوم مدارس باقی‌ مانده نیز در طی سالیان آینده بازسازی خواهد شد . لازم به ذکر است که ضریب ایمنی مدارس کشور از ۳۳ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۶۷ درصد در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است اما هنوز جای کار وجود دارد.

مسئولان دولت به ‌ویژه مسئولان اقتصادی باید نسبت به آموزش و پرورش و مسائل معیشتی معلمان نگاه ویژه و فراتر از دستگاه‌ های دیگر داشته باشند و بدانند هرگونه هزینه در این مجموعه، سرمایه‌گذاری برای آینده و ایجاد ارزش افزوده است اما تا زمانی که ارزشمندی جان و روح معلمان از ابعاد مختلف دور از چشم و کم اهمیت جلوه شود، نمی توان به آینده سازی کشور پرداخت.

م. ص آموزگار یکی از مدارس ابتدایی آموزش و پرورش استان تهران در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، با بیان اینکه اگر از معلم انتظار انجام كامل وظیفه و مسئولیت را داریم، باید در عوض به مسائل معیشتی او نیز توجه كنیم، گفت: اینکه گفته می شود معلمی شغل انبیا است، آنقدر مطلب در ادامه دارد که برای بیان آن باید متوسل به روایات و احادیث مختلف شد اما نباید گذاشت این جملات که نقش معلم را تا درجه پیامبری بالا می برد، دستاویزی برای نادیده گرفتن وضعیت معیشتی این افراد باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر در اثر غفلت مسئولان و تصمیم گیران فرهنگی کشور، معلمان در مشکلات خود مشغول شوند و فشار های اقتصادی آن ها را مجبور کند که به جای پژوهش و تحقیق به اضافه کاری و شغل دوم روی بیاورند، نسل جدید را با چه انگیزه ای می توان به رشته های دبیری و در نهایت به شغل معلمی تشویق کرد؟ دلسوزان فرهنگی کشور بر این باورند که باید فکر و روح معلمان از دغدغه معیشت زندگی آزاد شود و معلم بتواند معلمی کند، بی آنکه غم نان شب فردا ذهن و روح او را بیازارد. متاسفانه شاهد هستیم که آخرین انتخاب های دانش آموزان در کنکور دانشگاه ها در رشته هایی است که به ناچار به شغل معلمی منجر می شود و از طرف دیگر، همه انتظار تحول فرهنگی داریم بدون آنکه به ساز و کار آن بیندیشیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    خواهشا مار و با این جمله که معلمی شغل انبیا است خر نکنید .شغل انبیا ارزونی شما ما میخواهیم خوار نباشیم