مصرف بالا، آلودگی آب و كندی بازیافت چرخه آب زیست شهری را در تهران در معرض خطر قرار داده است.

زمین در دشت تهران روزانه نشست می‌كند

سلامت نیوز: مصرف بالا، آلودگی آب و كندی بازیافت چرخه آب زیست شهری را در تهران در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: همانگونه كه جاده‌ها و معابر برای شهر لازم و ضروری است وجود شبكه فاضلاب شهری نیز برای كنترل كمبود آب و آلودگی آب بسیار ضروری است...

همانگونه كه جاده‌ها و معابر برای شهر لازم و ضروری است وجود شبكه فاضلاب شهری نیز برای كنترل كمبود آب و آلودگی آب بسیار ضروری است و متأسفانه به دلیل گسترش بی‌رویه كلانشهر تهران و نبود نقشه جامع برای زیرساخت‌های اصلی شهر همواره این ابرشهر با مسائل و مشكلات فراوانی در زمینه تبعات بارش باران و جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب شهری رو‌به‌رو است. تا آنجایی كه با توسعه شهری و عمود‌سازی شهر و افزایش تعداد مصرف‌كنندگان منابع آبی در شهر بسیار گسترش یافته است. تأمین آب مصرفی برای نگهداشت شهر همچون فضاهای شهری، آب شرب و سایر مصارف آبی در كنار بازیافت آب و جلوگیری از آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی همواره دغدغه‌ای است كه مدیریت شهری و دستگاه‌های متولی با آن رو‌به‌رو هستند.

مصرف بالای سرانه آب در شهر تهران به گفته كارشناسان به اندازه یك دریاچه كوچك است و برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی نیز سبب شده است تا بحران كم‌آبی و در كنار آن به دلیل نبود شبكه فاضلاب شهری، آلودگی منابع آب سلامت شهر و شهروندان را در معرض تهدید قرار داده به گونه‌ای كه تولید 850 میلیون متر مكعب می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری برای بازیافت منابع آب را در چرخه مصرف فراهم آورد و مشكل كم‌آبی و آلودگی آب را تا حدودی برطرف سازد. در غیر این صورت باتوجه به مصرف بالای آب و منابع آن و برداشت از سفره‌های زیرزمینی باید منتظر تهران بیابانی بود.
  
تهران، شهری كم آب
كمبود حوزه‌های آبریز برای شهر تهران و وجود سدهای متعدد برای ذخیره‌سازی آب برای جمعیت 10 میلیونی شهر تهران نشان از آن دارد كه هرگونه تغییر اقلیمی می‌تواند تنش آبی را به این كلانشهر وارد سازد و در پایتخت با مصرف روزانه 3 میلیون و 400 هزار متر مكعب به اندازه یك دریاچه كوچك آب در تهران مصرف می‌شود. بر این اساس توسعه شهری و ساخت و ساز و افزایش فضاهای سبز سبب شده است تا میزان برداشت آب از منابع آبی زیرزمینی افزایش چشمگیری داشته باشد كه این امر سبب شده است تا در برخی مناطق تأمین آب از‌ سفره‌های زیرزمینی تا حدود 50 درصد افزایش یابد.
برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در سال‌های متمادی سبب شده است تا خطر فرونشست زمین، شهر تهران و شهرهای حاشیه‌ای آن را در معرض خطر قرار دهد.
   
زمین در دشت تهران روزانه نشست می‌كند
طبق بررسی‌های انجام شده روزانه زمین در دشت تهران یك میلی متر نشست می‌كند.
اقبال شاكری رئیس كمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به علت نشست زمین در شهر تهران می‌گوید: كاهش سطح سفره‌های آب زیر‌زمینی از مهم‌ترین دلایل نشست زمین است.
وی معتقد است امروزه برداشت‌های غیر‌قانونی و بی‌حد و مرزی از منابع آب تهران انجام می‌شود و زدن چاه‌های غیر‌مجاز و كاهش بارش و نزولات جوی باعث افزایش نشست زمین شده است.
رئیس كمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینكه طبق بررسی‌های انجام شده روزانه زمین در دشت تهران یك میلی‌متر نشست می‌كند، افزود: این موضوع خیلی بحرانی است به همین دلیل هر چه سریع‌تر برای افزایش سطح آب‌های زیر زمینی در تهران باید فكری كرد.

شاكری با تأكید بر اینكه باید برای عدم حفر چاه‌های غیر‌قانونی و جلوگیری از برداشت آب‌های بی‌رویه راه حلی اندیشیده شود، گفت: باید نفوذ آب در سطح دشت و شهر تهران افزایش پیدا كند.
 این عضو شورا معتقد است باید كف كانال‌ها، مسیل‌ها و جوی‌ها نفوذ‌پذیر باشد و همچنین باید از بتنی كردن كف آنها جلوگیری شود تا آب باران و نزولات آسمانی مستقیم جذب شود و همچنین آب باران خانه‌ها در چاه بریزد و مانع ریختن آب بارش در فاضلاب شویم.
    
كندی تكمیل شبكه فاضلاب شهری پایتخت
نبود شبكه فاضلاب جمع‌آوری آب‌های سطحی و سرعت كند احداث آن سبب شده است موضوع احداث شبكه فاضلاب و نبود تصفیه‌خانه به شورای شهر كشیده شود. در این زمینه محمد سالاری، رئیس كمیسیون معماری و شهرسازی می‌گوید: عمر لوله‌های فاضلاب حدود 50 سال است، از آغاز احداث شبكه فاضلاب شهر تهران كه از سال 73 شروع شده است، 22 سال می‌گذرد، 60 درصد كار انجام شده و هنوز ادامه دارد. با این روند هنگامی كه شبكه فاضلاب تكمیل شود با توجه به اینكه عمر 50 ساله لوله‌ها تمام شده مجدداً باید نسبت به تعویض لوله‌ها اقدام كنیم.
  
نبود تصفیه‌خانه و هدر رفت آب‌های سطحی
گلایه از هدر رفت بخش عمده‌ای از نزولات جوی كه به فاضلاب می‌ریزد نیز سبب شد تا  در این زمینه مهدی چمران به موضوع تصفیه‌خانه‌های میان‌راهی اشاره كند و اعلام كند پیش‌بینی شورا ایجاد این تصفیه‌خانه‌ها در شهر بود، نه در جنوب شهر كه این پیش‌بینی هم به صلاح شهر است و هم صرفه اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: بخش عمده‌ای از نزولات جوی به فاضلاب می‌ریزد كه متأسفانه از این منبع مهم استفاده‌ای نمی‌شود، با ایجاد تصفیه‌خانه‌های میان‌راهی باید از این منابع مهم آبی نیز استفاده شود.
    
خرید پساب، راهكار مقابله با بحران خشكسالی
پیشنهاد خرید پساب از شركت آب و فاضلاب به عنوان راهكاری برای مقابله با بحران خشكسالی از سوی رئیس كمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد. علیرضا دبیر در این خصوص می‌گوید مشكلاتی كه در این جلسه مطرح شد نیاز به مصوبه شورا ندارد، فقط نیاز به پیگیری دارد و پیشنهاد می‌كنم یكی از اعضای شورا پیگیر این مشكلات باشد كه در شهرداری تهران حل شود. وی به بحران كمبود آب اشاره كرد و گفت: مطمئن باشید 10 سال آینده در پایتخت با بحران آب روبه‌رو خواهیم شد و یكی از راه‌های مقابله با خشكسالی خرید پساب از شركت آب و فاضلاب است كه باید در دستور كار قرار گیرد.
   
تولید پساب 850 میلیون مترمكعبی فاضلاب تهران
‌در 30 سال گذشته شاهد رشد 3 درصدی مصرف آب در تهران بوده‌ایم، سرانه مصرف آب در تهران نسبت به سرانه مصرف آب در كشورهای دیگر بسیار بالا است و حتی در روزهای گرم تهران 3 میلیون و 400 هزار متر مكعب که مانند یك دریاچه است، آب در تهران مصرف می‌شود. در این زمینه مدیرعامل شركت آب و فاضلاب تهران با اشاره به اینكه 583 كیلومتر شبكه فاضلاب در شهر تهران ایجاد شده است می‌گوید: فاضلاب تهران 850 میلیون متر مكعب پساب دارد.

وی با بیان اینكه 1600 میلیارد ریال پروژه برای سال 1395 طراحی كرده‌ایم می‌افزاید: در شهر تهران مشكلاتی داریم كه با درایت و حمایت شورای شهر می‌توانیم اتفاقات خوبی را در حوزه آب و فاضلاب تهران رقم بزنیم.

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب تهران درخصوص انتقال آب سد ماملو به شبكه آب می‌گوید: این پروژه به طول 30 كیلومتر به بهره‌برداری رسید و چند روز پیش نیز وزارت بهداشت طی نامه‌ای به مدت دو ماه آب این سد را مورد پایش قرار داد و نهایتاً تأیید كرد كه كیفیت آب این سد در وضعیت خوبی قرار دارد و امیدواریم بتوانیم وضعیت كیفیت آب سد را به حد پایدار برسانیم.

پرورش با بیان اینكه پیشنهاد می‌شود كمیسیونی در شورا تشكیل شود تا بر روند اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب پایتخت نظارت كند، می‌گوید: شهرداری پساب را برای آبیاری فضای سبز از سازمان بخرد و این موضوع را طی مكاتبه‌ای به اطلاع شورای شهر رساندیم تا وضعیت فاضلاب‌ها تعیین تكلیف شود اما هنوز این مهم رخ نداده اما دقت داشته باشید كه برج‌های بلندی كه در تهران ساخته می‌شوند، نیازمند فاضلاب هستند و باید سیستم فاضلاب آنها زودتر تكمیل شود و ما می‌توانیم با جذب سرمایه‌گذاری نسبت به ایجاد تصفیه‌خانه‌ها اقدام كنیم اما شهرداری باید تضمین دهد كه این پساب‌ها را از ما می‌خرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha