محققان موسسه مکس پلانک با بررسی میزان درک افراد از حالات چهره دیگران در هنگام مکالمه یا برقراری ارتباط اعلام کردند بیان مفاهیم مختلف به واسطه حالات چهره ارزشی برابر بیان هزاران واژه توسط زبان را دارد.

ارتباطات یکی از جنبه های مرکزی زندگی روزانه انسان به شمار می رود، حقیقتی که در تنوعی گسترده از شیوه هایی که افراد به رد و بدل کردن اطلاعات می پردازند انعکاس یافته است. این شیوه ها تنها در استفاده از واژه های مختلف خلاصه نشده است و بدن و چهره افراد را نیز شامل می شود.

دانشمندان از موسسه سیبرنتیک یا فرمانشناسی بیولوژیک مکس پلانک در آلمان دریافته اند میزان درک انسان از بیان حالات مختلف به واسطه حرکات چهره بسیار بیشتر از درک نسبت به یک عکس است. توالی تصاویر ویدیویی باید حداقل یک دهم ثانیه باشد تا فرد بتواند احساس القا شده در تصویر را درک کند.

حالات چهره افراد توانایی بیان بسیاری از ناگفته ها را دارد، برای مثال تکان دادن سر مفهوم درک کردن و ابرو در هم کشیدن مفهوم تکرار مجدد آنچه بیان شده است را دارد. محققان موسسه مکس پلانک دریافته اند انسان می تواند یک احساس را در هنگام بیان شدن توسط حرکات صورت بسیار بهتر از احساسی منجمد شده در یک عکس درک کند.

به منظور درک اطلاعات دینامیک یا فعال انسان باید احساسات متحرک را برای حداقل 100 میلی ثانیه مشاهده کند، در صورتی که تصاویر متحرک کوتاهتر از این زمان باشند توانایی مغز در ترجمه حالات و بیانات چهره کاهش پیدا خواهد کرد. دانشمندان برای تعیین میزان گستردگی درک انسان از حالات چهره افراد دیگر عکسهایی را در حال بیان احساسات مختلف با کمک حرکات صورت به داوطلبان نشان دادند. در میان تصاویر حالاتی ساده مانند شاد و غمگین و حالاتی پیچیده تر مانند توافق، سردرگمی و یا شگفت زدگی قرار داشتند. همچنین به منظور مقایسه میزان درک افراد از این عکسها نسبت به تصاویر ویدیویی فیلم کوتاه مدت ویدیویی برای داوطلبان پخش شد.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، نتایج این آزمایشها نشان می دهد افراد در هر شرایطی از تصاویر ویدیویی درک بهتری داشتند قادر بودند حالات و بیانات چهره افراد در تصاویر را با دقتی بالاتر درک کنند. این میزان درک در حالات طبیعی نسبت به حالات تصنعی بسیار قوی تر بوده و ترتیب رویداد حالات مختلف نیز در شناسایی مفهوم حالات چهره افراد بسیار تاثیرگذار شناسایی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha