یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 187092

هندوانه سرشار از مواد مغذی و شامل ویتامین های A و C، ویتامین های گروه B و پتاسیم است، اما قسمت اثرگذار این میوه، لیکوپن، رنگدانه آنتی اکسیدانی است که آن را قرمز می کند.

رنگدانه ای مفید برای سلامتی در هندوانه

سلامت نیوز:   هندوانه سرشار از مواد مغذی و شامل ویتامین های A و C، ویتامین های گروه B و پتاسیم است، اما قسمت اثرگذار این میوه، لیکوپن، رنگدانه آنتی اکسیدانی است که آن را قرمز می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، برخی مطالعات نشان می دهند که لیکوپن فوایدی برای بیماری های قلبی و عروقی از جمله کاهش خطر سکته مغزی دارد. محققان همچنین درباره امکان نقش احتمالی لیکوپن در پیشگیری از انواع سرطان ها بررسی کردند، هر چند شواهد زیادی در دست نیست.


به گزارش نشریه نیویورک تایمز،پنه لوپه پرکینز-ویزی مینه استاد دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در رالی گفت: لیکوپن در گوجه فرنگی به خصوص در گوجه فرنگی های پخته شده موجود است اما به صورت تازه، هندوانه بهتر از سایر میوه ها است.
لیکوپن، زیرگروه کاروتن ها، آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی، پاپایا، هویج و هندوانه است. کاروتن ها شامل بتاکاروتن، آلفا کاروتن، کریپتوزانتین، گاما کاروتن، زاکسانتین، لوتئین و لیکوپن هستند.

**مواد غذایی حاوی لیکوپن
لیکوپن به مقدار فراوان در فرآورده های گوجه فرنگی و هندوانه وجود دارد. جذب و عملکرد این ماده در بدن زمانی که با اندکی چربی همراه باشد، بهتر و موثرتر خواهد بود.


لیکوپن موجود در هندوانه همچنین به راحتی جذب بدن می شود. در یک مطالعه کوچک، محققان لیکوپن موجود در آب گوجه فرنگی و آب هندوانه را به داوطلبان دادند. آب گوجه فرنگی برای افزایش قابلیت جذب آن، حرارت دیده بود. محققان متوجه سطوح مشابه لیکوپن در خون هر دو گروه شرکت کننده در تحقیق شدند.
گرچه هندوانه بیشتر از بسیاری میوه ها و سبزیجات دیگر فیبر ندارد، اما بدون چربی است، حاوی مقدار زیادی آب و کم کالری است. مقدار کالری موجود در یک فنجان 45 واحد است.


جنیفر مک دانیل یک متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی در امریکا گفت: بسیاری از مردم درباره مقدار شکر موجود در هندوانه نگران هستند، اما محتوای شکر هندوانه واقعا کمتر از برخی از میوه ها است. به عبارت دیگر یک فنجان هندوانه خرد شده حدود 9 گرم شکر دارد و یک موز متوسط به اندازه یک فنجان بلوبری حاوی 14 الی 15 گرم شکر است. دستورالعمل هایی غذایی برای بزرگسالان، خوردن دو فنجان میوه در روز را توصیه می کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha