ژئونوزها یا بیماری‌های مشترک شامل بیماری‌ها یا عفونت‌هایی است که بین انسان و حیوانات اهلی و وحشی مشترک است. با وجود پیشرفت‌های علم تشخیص و داروسازی هم‌چنان شاهد انتقال عامل بیماری از انسان به حیوان و بالعکس هستیم که از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک در کشور می‌توان به هاری، تب مالت، سالک، سیاه زخم، تب کریمه کنگو و لپتوسپیروز اشاره کرد.

سلامت نیوز:ژئونوزها یا بیماری‌های مشترک شامل بیماری‌ها یا عفونت‌هایی است که بین انسان و حیوانات اهلی و وحشی مشترک است. با وجود پیشرفت‌های علم تشخیص و داروسازی هم‌چنان شاهد انتقال عامل بیماری از انسان به حیوان و بالعکس هستیم که از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک در کشور می‌توان به هاری، تب مالت، سالک، سیاه زخم، تب کریمه کنگو و لپتوسپیروز اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،  بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و حیوان شامل گروه‌های باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها است که بروز هر یک منجر به علائم مختلفی می‌شود به گونه‌ای که گاهی به دلیل شدت علائم و تاخیر در مراجعه شاهد مرگ‌و‌میر انسان‌ها به دنبال این دسته از بیماری‌ها هستیم.

انسان‌ها از طریق تماس مستقیم با حیوانات، مصرف فرآورده‌های دامی، ذبح دام در محیط ناسالم و مشترک بودن محل زندگی به بیماری‌های قابل انتقال از حیوان مبتلا می‌شود.

هاری

هاری یک بیماری مشترک بین انسان و سگ و سگ سانان است که سال گذشته 9 نفر را در کشور درگیر کرده است.

مسعود مردانی دشتی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره این بیماری به آنا، گفت: موارد ابتلا به هاری طی چند سال اخیر کاهش یافته است، اما هم‌چنان شاهد مواردی از ابتلا به این بیماری به خصوص در مازندران و گیلان هستیم.

وی با بیان اینکه در بیش از 98 درصد موارد هاری منجر به مرگ می‌شود، افزود: به افراد توصیه می‌شود اگر حیواناتی مانند سگ و گرگ خانگی و وحشی آنها را گاز گرفت سریعا به مراکز درمان مراجعه و واکسن مورد نیاز را دریافت کنند.

تب مالت

تب مالت جزو بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است که از طریق مصرف مواد لبنی غیر استرلیزه مانند شیر، کره و پنیر انسان را گرفتار می‌کند.

دکتر محمدرضا شیرزادی، رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت درباره میزان شیوع این بیماری به آنا، گفت: سال گذشته 18 هزار و 518 نفر به این بیماری مبتلا شدند و چون این بیماری از طریق مصرف مواد لبنی غیر استرلیزه به انسان منتقل می‌شود به همین دلیل در مناطق روستایی از شیوع بیشتری برخوردار است.

در ادامه مردانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به شایع‌ترین علائم این بیماری،‌عنوان کرد: دردهای استخوانی، تعریق، تب، ناتوانی در را رفتن و ... از جمله مهم‌ترین علائم این بیماری است.

وی افزود: این دسته از بیماران باید به مدت 6 تا 8 هفته آنتی بیوتیک مصرف کنند که معمولا 90 درصد بیماران بهبود می‌یابند و تنها در 10 درصد افراد احتمال عود مجدد بیماری وجود دارد.

سالک

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت سال گذشته 19693 مورد ابتلا به سالک در کشور گزارش شده است. این بیماری از طریق گزش پشه خاکی انسان را به خود گرفتار می‌کند و موجب بروز زخم‌های در سطح بدن می‌شود.

مردانی با بیان اینکه اگر افراد به محض مشاهده زخم به پزشک مراجعه کنند این بیماری قابل درمان خواهد بود، عنوان کرد: تزریق آمپول به محل زخم از مهم‌ترین راه‌های درمان این بیماری است اما افراد باید توجه داشته باشند زخم‌های ایجاد شده به مرور زمان بهبود می‌یابد و گاه ممکن است تا یکسال نیز به طول بینجامد.

سیاه زخم

سیاه زخم یا زخم‌های سیاه به بیماری سلاخ‌ها و قصاب‌ها معروف است که عمدتا از طریق دام انسان را مبتلا می‌کند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه سال گذشته 219 مورد ابتلا به سایه زخم در کشور گزارش شده است، اظهار کرد: اگر ذبح دام در در کشتارگاه و با رعایت نکات بهداشتی از قبیل استفاده از عینک، دستکش و ... انجام شود به راحت یمی‌توان از این بیماری پیشگیری کرد.

در ادامه دکتر مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره علائم و درمان این بیماری، گفت: همانگونه که از نام این بیماری مشخص است سیاه زخم موجب بروز زخم‌هایی سیاه رنگی در سطح پوست به خصوص در ناحیه صورت و دست می‌شود.

وی افزود: سیاه زخم بیکماری است که از فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل نمی‌شود و بهبود آن نیازمند 4 تا 6 هفته دارو درمانی دارد.

تب کریمه کنگو

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق تماس با خون و فرآورده‌های آلوده دامی انسان را مبتلا می‌کند که بر اساس آمار‌های وزارت بهداشت سال گذشته 53 نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.

شیرزادی این بیماری را جزو بیماری‌های مهلک مشترک بین انسان و حیوان دانست و افزود: این بیماری نیز در قصاب‌ها، سلاخ‌ها و دامداران بیشتر دیده می‌شود و موجب بثورات پوستی، کاهش گلبول‌های سفید، خونریزی از دماغ، تب، لرز، درد عضلانی، قرمزی چشم، گیجی، خواب آلودگی و ... می‌شود.

مردانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تب کریمه کنگو را یکی از بیماری‌های قابل انتقال از انسان به انسان دانست و گفت: متاسفانه برخی از پزشکان و پرستاران در مراکز درمان به علت مراقبت از بیماران به این بیماری مبتلا و کشته می‌شوند.

لپتوسپیروز

لپتوسپیروز نیز جزو بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان و جزو بیماری‌های بومی ایران است.

شیرزادی با بیان اینکه این بیماری در مناطقی از کشور که آب راکد وجود دارد بیشتر دیده می‌شود، افزود: این بیماری در استان‌های شمالی و در شالی‌کاران و برنج‌کاران بیشتر دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha