مطالعات جدید نشان می دهد: هیچ مدرکی دال بر ارتباط بین تزریق واکسن‌های سه گانه سرخک، سرخجه ، کزاز با افزایش خطر ابتلا به اوتیسم وجود ندارد.

حدود یک دهه پیش پزشكی در انگلستان مدعی شد که با بررسی 12 کودک متوجه شده بین تزریق این واکسن‌ها و بروز بیماری‌های روده و اوتیسم ارتباطی وجود دارد.

هر چند این ادعا در تحقیقات بعدی نیز مورد تایید قرار نگرفت، اما تحقیق جدید دیگری بر 96 کودک لهستانی 2 تا 15 ساله مبتلا به اوتیسم انجام گرفت كه طی آن هر کودک با دو کودک همسن و هم جنس که توسط دکتر مشترك تحت درمان قرار گرفتند، مقایسه شدند، برخی از کودکان واکسن سه گانه دریافت کرده بودند، در حالی که دیگران واکسینه نشده بودند یا تنها در برابر سرخک واکسینه شده بودند.

در این مطالعات مشخص شد: کودکانی که واکسن سه گانه دریافت کرده بودند در مقابل كودكان غیر واكسینه ‌ریسک كمتری برای ابتلا به اوتیسم داشتند. حتی افرادی که تنها واکسن سرخک را دریافت کرده بودند نیز افزایش ریسک به ابتلا به اوتیسم را نداشتند.

براساس گزارش رویترز، محققان معتقدند، والدین باید در خصوص ایمنی واکسن سه گانه مطمئن و قانع باشند. در این مطالعه از 96 کودک مبتلا به اوتیسم 8 کودک واکسنی در برابر سرخک دریافت نکرده بودند درحالی که حدود 41 درصد واکسن سه گانه دریافت كرده بودند و نیمی از آنان تنها در برابر سرخک واکسینه شده بودند.

از طرف دیگر 55 درصد کودکان سالم، واکسن سه گانه تزریق کرده بودند، 45 درصد تنها در برابر سرخک واکسینه شده بودند و تنها یک کودک اصلا واکسینه نشده بود.

این مطالعات توضیح نمی دهد که چرا کودکان واکسینه شده، ریسک ابتلا به اوتیسم کمتری دارند ولی برخی این گونه گمان می کنند که گاهی کودکان قبل از دریافت واکسن سه گانه شروع به نشان دادن علائم اوتیسم یا سایر بیماری‌ها می کنند كه در این صورت پزشكان و والدین باید از واکسیناسیون کودکان خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha