یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 188261

بیش از یک هفته است که عباس کیارستمی چهره در نقاب خاک کشیده است.هفته ای جنجالی برای جامعه پزشکی.جامعه ای که تاب و توان انتقاد را نداشت و بارها و بارها نسبت به برنامه های انتقادی رسانه در مورد قصور پزشکی واکنش نشان داده بود، حالا به شدت زیر تیغ انتقادات قرار گرفته است.جامعه هنری خطای پزشکی را عامل فوت این هنرمند برجسته می داند و به شدت از عملکرد پزشکان انتقاد می کند و پزشکان معتقد هستند لحن هنرمندان در این زمینه توهین آمیز بوده و برای قضاوت زود است.

پزشکان زیر تیغ

سلامت نیوز: بیش از یک هفته است که عباس کیارستمی چهره در نقاب خاک کشیده است.هفته ای جنجالی برای جامعه پزشکی.جامعه ای که تاب و توان انتقاد را نداشت و بارها و بارها نسبت به برنامه های انتقادی رسانه در مورد قصور پزشکی واکنش نشان داده بود، حالا به شدت زیر تیغ انتقادات قرار گرفته است.جامعه هنری خطای پزشکی را عامل فوت این هنرمند برجسته می داند و به شدت از عملکرد پزشکان انتقاد می کند و پزشکان معتقد هستند لحن هنرمندان در این زمینه توهین آمیز بوده و برای قضاوت زود است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نسل فردا، شاید نقطه عطف ماجرا صحبت های شدیدالحن مهرجویی بود که موجی از واکنش ها را به ارمغان آورد .وی در مراسم یادبود کیارستمی گفت:حادثه ای که حاصل ندانم کاری و بی‌مسئولیتی جراحانی است که عباس کیارستمی را کشتند. من از این فرصت استفاده می کنم و می خواهم پزشکانی که این گوهر را به کشتن دادند به محاکمه بکشانیم. وظیفه وزارت ارشاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و قوه قضائیه این است که به مرگ یک بی‌گناه رسیدگی کنند. ...از این بی مسئولیتی، عصبانی هستم.


اما جامعه پزشکی انتقادات مهرجویی را بی‌پاسخ نگذاشت.حسین قناعتی در واکنش به این صحبت‌ها گفت: به عنوان یک معلم و استاد دانشگاه عرض می‌کنم که پزشکی یکی از سخت‌ترین مشاغل است و طلایی‌ترین دوران زندگی یک پزشک به مطالعه و کار طاقت‌فرسا و کشیک‌های طولانی می‌گذرد. کاش داریوش مهرجویی یک شب همراه ما پزشکان در کنار بیماران و در شیفت بیمارستان حاضر می‌شدند تا ببینند این حرفه چقدر سخت است و انجام این کارها به چه عشق و علاقه‌ای نیاز دارد. همچنین سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی  در واکنش به صحبت‌های «داریوش مهرجویی» گفت: انتظار عامه مردم از الگوهای جامعه و شخصیت‌های مطرح و فرهنگی این است که قضاوت منصفانه و عادلانه داشته باشند و از الفاظ و لحن مودبانه استفاده کنند.


   وزیر بهداشت: حرف‌هایم را بعدا می‌گویم
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: امیدوارم موضوع پرونده مرحوم کیارستمی به سرانجام برسد و حرف هایی در این زمینه دارم که به موقع خواهم زد. دکتر سیدحسن هاشمی در اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران و مراسم گرامیداشت یاد استاد فقید دکتر عباس شفیعی در جمع خبرنگاران افزود: نمی خواهم چیزی در مورد آن پرونده بگویم که اثرگذار باشد. به همه اساتید برجسته ای که در این موضوع با حکمی که رییس سازمان نظام پزشکی زدند، هستند، کاملا اعتماد دارم ؛ به دانش، انصاف و طرفداری آنان از حق و حقیقتی که در این موضوع نهفته است، اعتماد دارم. حرف هایی است که به موقع خواهم زد اکنون ممکن است جانبداری تلقی شود.


   اجازه نمی دهیم هر کسی اظهار نظرکند
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: اجازه نمی دهیم هر کسی در حوزه غیرتخصصی در خصوص خطای پزشکی اظهار نظر کند. عباسعلی پوربافرانی افزود: خطای پزشکی به دلیل ارتباط با جان مردم از اهمیت خاصی برخوردار است اما اظهارنظر درباره آن باید به دست اهلش انجام شود. وی خاطرنشان کرد: به طورمثال ممکن است یک تعمیرکار خودرو بتواند در این حوزه اظهار نظر کند، اما در حوزه پزشکی فقط متخصصان باید اظهارنظر کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم درباره آمار منتشر شده مبنی بر وجود 12 هزار پرونده خطای پزشکی، گفت: این آمارها اثبات شده نیست، بلکه آمار پرونده‌هایی است که در آنها طرح شکایت صورت گرفته است که ممکن است در آنها خطای پزشکی تایید نشود، بنابراین در این خصوص تنها آمار هیئت انتظامی نظام پزشکی مستند است. پوربافرانی با بیان اینکه خطاهای پزشکی نباید بدون بررسی و پیش از رأی نظام پزشکی رسانه‌ای شود، گفت: نباید بر‌اساس اظهارنظر شخصی افراد، هر موضوعی تحت عنوان خطای پزشکی تلقی شود؛ زیرا در این شرایط اعتماد مردم به جامعه پزشکی خدشه‌دار می‌شود


   مردم از جامعه پزشکی عصبانی هستند
اما فاطمه نعیمی جامعه شناس می گوید: فوت یک هنرمند آن هم در این مقام و مرتبه اگر به علت قصور پزشکی باشد، قطعا نابخشودنی است؛ اما آنچه باعث شده پیش از ارایه نتیجه قطعی موج علیه پزشکان به راه بیفتد، نارضایتی افکار عمومی از عملکرد برخی از پزشکان است.بسیاری از مردم خاطراتی تلخ از دوره درمان بیماری خود و عزیزانشان را در ذهن دارند و در بسیاری از مواقع از عدم پاسخگویی آنان رنجیده اند. قطعا اگر پای درد دل پزشکان بنشینید، مشکلات زیادی دارند که عملکردشان را تحت تاثیر قرار داده اما عدم پاسخگویی به مردم به مرور زمان نارضایتی افکار عمومی را به همراه دارد که به مشکلات دامن می زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha