یک ماما در یکی از خانه بهداشت جنوب تهران هم در این باره به خبرنگار سلامت نیوز می گوید: تاکنون هیچ دستورالعمل برای توزیع نشدن وسایل پیشگیری از بارداری (آیودی، قرص و...)، به ما ابلاغ نشده است و ما برای مادرانی که داوطلبانه مراجعه می کنند این وسایل را می دهیم.

سیاست‌های جمعیتی تا چه اندازه موفق بوده است؟

سلامت نیوز: به تازگی خبرگزاری فارس نامه ای را منتشر و اعلام کرده است که گروهی از پزشکان در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار تغییر سیاست‌های جمعیتی وزارت بهداشت در راستای دستورات مقام معظم رهبری و همچنین شفافیت در عملکرد آن وزارت‌خانه در برخورد با متخلفان این حوزه شدند.
 

جلوگیری از توزیع وسایل پیشگیری
در قسمتی از این نامه پزشکان آمده است:« آیا در شرایطی که با کاهش شدید نرخ باروری روبرو هستیم و با وجود اینکه همه مراجع و مقام معظم رهبری فتوا به عدم جواز توزیع رایگان اقلام کنترل جمعیت داده اند، بهتر نیست تنها در مواردی که از نظر پزشکی خطر جانی برای مادر یا کودک وجود دارد، این اقلام به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار بگیرد؟»

به گزارش سلامت نیوز اما وزارت بهداشت معتقد است که باید برای مادرانی که بارداری خطرناک دارند وسایل پیشگیری از بارداری رایگان توزیع شود چون نمی توان به زور مانع بارداری شد. 

یک ماما در یکی از خانه بهداشت جنوب تهران هم در این باره به خبرنگار سلامت نیوز می گوید: تاکنون هیچ دستورالعمل برای توزیع نشدن وسایل پیشگیری از بارداری (آیودی، قرص و...)، به ما ابلاغ نشده است و ما برای مادرانی که داوطلبانه مراجعه می کنند این وسایل را می دهیم.


تشریح برنامه های وزارت بهداشت
پس از رسانه ای شدن این موضوع دکتر محمداسماعیل مطلق مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس اعلام کرد که بندهای ۱، ۳، ۴، ۶، ۷ و ۱۴ از سیاست های کلی جمعیت مرتبط با وزارت بهداشت هستند که برای تک تک آنان برنامه داشته و در حال اجرای این برنامه ها هستیم.

او بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری تأکید کردند یکی از مهم ترین مسایل جمعیت فرهنگسازی است و وزارت بهداشت تمام انرژی و توان خود را برای تحقق فرهنگسازی و آموزش و ارائه خدمت به کار بسته است.

در جدول زیر برنامه هایی که وزارت بهداشت برای افزایش جمعیت اجرا کرد آمده است:

نام برنامه

شرح

   کاهش طلاق

تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور در بحث ازدواج سالم و نقش ازدواج در افزایش امید به زندگی در سال ۹۳ و ۹۴ برنامه داشته و همایش برگزار کردند. همچنین در خصوص عواقب طلاق و پیامدهای منفی آن بر روی سلامت فرد، فرهنگسازی شده و می شود، به گونه ای که سال گذشته بر خلاف سال های پیش از آن شاهد افزایش طلاق در کشور نبودیم.

 

   کاهش موارد مرگ ها

با برنامه های انجام شده مرگ و میر نوزادان در سال ۹۴ به ۹.۵ نفر در هر هزار تولد زنده رسید، مرگ کودکان زیر یک سال نیز به ۱۳.۶ و مرگ کودکان زیر ۵ سال نیز به ۱۵ در هر هزار تولد زنده کاهش یافته است. همچنین علیرغم افزایش تولدها مرگ مادران باردار ضمن دستیابی به اهداف توسعه هزاره و کاهش ۷۵ درصدی، در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ افزایشی نداشته است.

   پرونده الکترونیک سلامت

امسال در استان های یزد، قم، زنجان، مازندران و فارس پرونده الکترونیک سلامت و خدمات فعال و آموزش های لازم برای همه افراد ارائه شده و برنامه اینست که تا سال ۹۶ بالای ۹۰ درصد مردم دارای این پرونده شوند و به ۹۰ درصد خدمات ارائه شود و ۹۰ درصد مردم از آگاهی های لازم درباره بیماری های فشار خون، چاقی، دیابت، سرطان و تغذیه برخوردار شوند.

افزایش بارداری های ارادی و برنامه ریزی شده

کاهش میانگین فاصله زمانی بین ازدواج و فرزند اول، کاهش میانگین فاصله زمانی بین فرزندان و کاهش بارداری های پرخطر

پوشش بیمه ای درمان ناباروری مردان و زنان

۷ درصد زوجین بدون فرزند هستند که در این راستا، پوشش بیمه ای درمان ناباروری مردان و زنان انجام شده است.

وقتی فرهنگ نیست برنامه کافی نیست
دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت با دفاع از برنامه های وزارت بهداشت برای افزایش جمعیت در گفت و گو با سلامت نیور می گوید: وزارت بهداشت مجری سیاست‌های جمعیتی کشور است نه سیاستگذار و از این رو همه نهادهای مرتبط باید هماهنگ با هم باشند.

او در این زمینه به فرهنگ سازی اشاره می کند و می گوید: مردم باید بدانند  تحصیل، شغل، مسکن و... فرزندشان تامین است و خودشان نیز از نظر اقتصادی مشکل چندانی پیدا نمی کنند که در چنین مواردی برنامه های وزارت بهداشت کافی نیست و باید فرهنگ سازی شود.

او تاکید می کند که فرهنگ سازی نیز نیاز به زمان دارد و در این راستا نمی توان یک یا دو ساله به اهداف رسید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اقدامات وزارت بهداشت درراستای اجرای سیاست های جمعیتی را قابل قبول خواند وگفت: از ابتدای اجرای این سیاست‌ها تاکنون جمعیت ۳/. درصدی افزایش پیدا کرده است.

احمد همتی نماینده مردم سمنان هم سیاست های وزارت بهداشت در 2 سال گذشته را مثبت می داند و معتقد است که عملکرد وزارت بهداشت درخصوص اجرای سیاست های جمعیتی قابل قبول است.

او با بیان اینکه سیاست‌های جمعیتی در شرایط نامناسب اقتصادی و افزایش رکود مورد توجه مسئولان قرار گرفت، تصریح کرد: به طورقطع مشکلات اقتصادی در اجرای سیاست های جمعیتی تاثیرگذار خواهد بود، اما با وجود این مشکلات از 2 سال گذشته تاکنون درصد باروری افزایش داشته بنابراین شواهد حاکی از آن است که اجرای سیاست‌های جمعیتی تاکنون موفق بوده است.

همتی با تاکید براینکه اجرای کامل سیاست‌های جمعیتی طی 5 سال آینده نتیجه بخش خواهد بود، گفت: درحال حاضر به لحاظ فرهنگی و اقتصادی شرایطی در جامعه حاکم است که دراجرای سیاست های جمعیتی موانع بسیاری ایجاد کرده و باید اقدامات بسیاری درجهت رفع این موانع انجام داد، بنابراین زوج های جوان باید اطمینان خاطر از عدم وجود مشکل با افزایش جمعیت در خانواده ها پیدا کنند.

در حالیکه موافقان،برنامه های وزارت بهداشت در افزایش جمعیت را موثر می دانند و راهکار افزایش جمعیت را در جای دیگر جست و جو می کنند اما مخالفان معتقدند که باید شیوه های جلوگیری از فرزند آوری را وزارت بهداشت محدود کند و سیاست‌های کنترلی را  سختگیرانه‌تر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha