دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 190146

روماتولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: خشکی صبحگاهی مفاصل بیش از نیم ساعت و درد مفاصل بعد از استراحت طولانی، علامت بیماری التهابی رماتیسم است.

خشکی صبحگاهی مفاصل علامت رماتیسم است؟

سلامت نیوز: روماتولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: خشکی صبحگاهی مفاصل بیش از نیم ساعت و درد مفاصل بعد از استراحت طولانی، علامت بیماری التهابی رماتیسم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر عبدالرحمان رستمیان  افزود: میزان شیوع بیماری آرتروماتوئید (رماتیسم مفصلی) در سه دهم درصد افراد جامعه برآورد می شود به آن معنا که از هر 300 تن، یک تن به این بیماری مبتلا می شود و خشکی صبحگاهی و تورم مفاصل از علائم این بیماری به شمار می رود.
رستمیان اظهار کرد: درد مفاصل در بیماری آرتروز توام با فعالیت است و با فعالیت بدنی ارتباط دارد اما درد مفاصل در بیماری التهابی رماتیسم بعد از استراحت های طولانی بیشتر از نیم ساعت پدیدار می شود.
وی خاطرنشان کرد: بیماری های التهابی رماتیسمی، زمینه ژنتیک دارند و تشخیص زودهنگام و دارو مانع پیشرفت بیماری و کاهش ناتوانی های ناشی از آن، خواهد شد.
وی اظهار کرد: سوابق ژنتیکی در بروز بیماری رماتیسم التهابی نقش دارد و تشخیص به موقع این بیماری در درمان مناسب تاثیرگذار است.
رستمیان خاطرنشان کرد: بیماری رماتیسم به چند گروه اصلی تقسیم می شود که یک گروه آنها شامل بیماری های رماتیسمی التهابی و خودایمن مانند آرتروماتوئید (رماتیسم مفصلی) و لوپوس، گروه دوم شامل بیماری های مکانیکال رماتیسمی مرتبط با نحوه درست استفاده از مفصل مانند آرتروز و گروه دیگر شامل بیماری های متابولیکی رماتیسمی مانند پوکی استخوان و نقرس است.

**نقرس افزایش یافته است
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیماری های متابولیکی رماتیسمی مانند پوکی استخوان و نقرس نیز از داخل خانواده آغاز می شوند به آن معنا که اگر فرد ، فعالیت و تغذیه مناسب نداشته باشد به این بیماری ها مبتلا می شود. البته این بیماری ها، زمینه ژنتیکی نیز دارند.
رستمیان ادامه داد: کاهش فعالیت های بدنی باعث افزایش بیماری هایی همچون نقرس شده است چرا که برخی از افراد جامعه از غذاهایی استفاده می کنند که افزایش وزن را همراه می آورد این در حالی است که میزان کربوهیدرات، چربی و پروتئین غذاها باید متناسب باشد اما اغلب غذاهای امروزی دارای کربوهیدرات بیشتری هستند.
نقرس نوع بسیار دردناکی از آرتروز است که درشرایطی پیش می آید که بلورهای اسید اوره در مفاصل تجمع کنند. این بیماری ابتدا در انگشت شست پا ظاهر می شود و آن را متورم و قرمز می کند، اما در بقیه مفاصل نیز ظاهر می شود. درد معمولا به سرعت در یک مفصل مثل شست پا، آرنج یا زانو، شدت می گیرد.

**پوکی استخوان علامت ندارد
این فوق متخصص روماتولوژی گفت: افراد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان باید لبنیات کم چرب مصرف کنند؛ مصرف لبنیات به ویژه در دوران کودکی از اهمیت بسزایی برخوردار است تا کودکان به حداکثر تراکم استخوانی موردنظر برسند.
رستمیان تصریح کرد: پوکی استخوان علامتی ندارد تا اینکه فرد دچار عوارض ناشی از آن مانند شکستگی استخوان ها شود.
وی خاطرنشان کرد: نوع غذاهای مصرفی و خودمراقبتی در میزان بروز بیماری های متابولیکی رماتیسم مانند پوکی استخوان و نقرس نقش دارد.

**ضرورت کاهش بار بیماری های رماتیسمی در جامعه
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: می توان با آموزش یا تشخیص به موقع از بار بیماری های رماتیسمی در کشور کاست و این مساله نقش مهمی در کاهش هزینه های درمانی و اقتصاد کشور خواهد داشت.
رستمیان اظهار کرد: بار بیماری های رماتیسم در جامعه بالا ست و نظام سلامت باید به آن توجه کند. با تشخیص به موقع و شناسایی علل روماتیسم ، می توانیم از میزان ناتوانی های ناشی از این بیماری کم کنیم؛ این بیماری به علت به همراه داشتن ناتوانی های آتی، حتی موجب از دست دادن شغل می شود و سهم فعالیت بیماران در جامعه را کم می کند.
وی یادآور شد: در سال های اخیر به علت شناخت و درمان بهتر بیماری در زمینه کنترل بیماری رماتیسم در کشور موفق عمل شده است.
وی در ادامه از طراحی سایت و انتشار کتاب های آموزش بیماری مرتبط با بیماری های رماتیسمی خبر داد و گفت: تاکنون کتاب لوپوس از این مجموعه به زبان ساده منتشر شده است.

آرترو روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که منجر به تورم، سفتی، درد و التهاب مفاصل خصوصا در دست و پاها می شود. این بیماری اگر درمان نشود باعث آسیب مفاصل یا حتی ناتوانی می شود که به همین دلیل متخصصان می گویند تشخیص و درمان زود هنگام این بیماری برای گرفتن بهترین نتیجه مهم است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha