شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 191061

رشد مو روی یک خال شاید به نظرتان خیلی بدشکل باشد اما می تواند درباره داشتن یا نداشتن سرطان اطلاعات دقیقی به دست دهد.

آیا خال های مودار سرطانی هستند؟

سلامت نیوز: رشد مو روی یک خال شاید به نظرتان خیلی بدشکل باشد اما می تواند درباره داشتن یا نداشتن سرطان اطلاعات دقیقی به دست دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، نگران نباشید خبری که می خوانید خوب است، بیشتر خال هایی که روی آنها مو رشد می کند غیر سرطانی هستند. در واقع من به شخصه تا به حال خال موداری را ندیدم که غیر طبیعی باشد.

به این صورت موضوع را ببینید: رشد سرطان، ساختار طبیعی ندارد و رشد مو نیز فرآیندی کاملا طبیعی است.

بنابراین اگر یک خال درست بالای فولیکولی سالم پدید بیاید، مویی که از آن رشد می کند در میان خال ظاهر می شود.

اما اگر آن ناحیه آسیب دیده باشد ،به خاطر سرطان پوست در حال رشد ، می تواند برای فولیکول مو نیز مضر باشد و مو قادر به رشد نباشد. هرچند این موضوع، هنوز به صورت کامل ثابت نشده است.

ملانوم ، نگران کننده ترین و کشنده ترین نوع سرطان پوست، می تواند از خالی توسعه پیدا کند که از قبل وجود داشته و دستخوش تغییرات سرطانی شده است.

بنابراین خال مودار سالم شما نیز می تواند بعدها سرطانی شود (درست مانند هر خال دیگری). در چنین حالتی موی داخل خال، دیگر رشد نخواهد کرد.

بنابراین لازم نیست زیاد نگران اینگونه خال ها باشید. خیلی به ندرت پیش می آید خال هایی که درون خود مو دارند تبدیل به ملانوم شوند.

اما اگر خال یا علامتی روی پوست خود دارید که نگرانش هستید باید حتما آن را به یک متخصص پوست نشان دهید تا معاینه شوید.

بهترین راه درمان ملانوم تشخیص زودهنگام آن است. در صورتی که در مراحل بالاتر متوجه این سرطان بشوید می تواند کشنده باشد.

آشنا شدن افراد با خالی که مشکوک است می تواند باعث نجات جان های بسیاری شود. در ادامه این نشانه ها را معرفی خواهیم کرد:

1- عدم تقارن: اگر از میان یک خال خطی بکشید هر دو سمت آن باید تقریبا متقارن و شبیه باشند.

2- لبه های نامرتب: به صورت کلی، لبه های خال باید صاف و عاری از ناصافی باشد. لوبول ها (یا برآمدگی های) یک خال می توانند نگران کننده باشند.

3- تغییر رنگ: خالی که چندین رنگ داشته باشد می تواند نگران کننده باشد – مخصوصا اگر رنگ های قهوه ای خیلی تیره، آبی یا مشکی را ترکیب شده با صورتی و قرمز می بینید.

4- بزرگی اندازه: در حالت کلی، خال های عادی کوچکتر از 6 میلی متر یا یک پاک کن سر مداد هستند. خال های بزرگتر از این می توانند نگران کننده باشند.

5- تغییر در ویژگی ها: یکی از مهمترین مواردی که باید حواستان به آن باشد، همین است. با اینکه برخی از ملانوم ها از همان ابتدا شکلی نگران کننده دارند، اما بسیاری از آنها در ابتدا شکلی طبیعی دارند. چنین علائمی با گذشت زمان و رشد، دچار تغییراتی در ویژگی هایشان می شود که باید آنها را مد نظر داشته باشید.

6- خال هایی که به نظر متفاوت هستند: افراد انواع مختلفی از خال را روی بدن خود دارند، بعضی بزرگ، بعضی کوچک، برخی روشن و برخی تیره تر هستند. به صورت کلی خال ها باید همه یک شکل باشند. خالی که از نظر ظاهر با دیگر خال ها تفاوت های زیادی داشته باشد باید حتما مورد معاینه قرار بگیرد.

یکی از قدرتمند ترین ابزارهایی که برای تشخیص زودهنگام سرطان پوست در اختیار دارید، چک کردن مرتب پوست توسط خودتان است.

من به شخصه توصیه می کنم ماهی پنج دقیقه وقت بگذارید و دقیق به پوست خود نگاه کنید.

این کار باعث می شود خال های روی پوست خود را بشناسید و کوچکترین تغییری را متوجه شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha