رایحه اسطوخودوس به واسطه ایجاد احساس آرامش و راحتی در انسان مشهور است و البته جای شگفتی ندارد که به خواب خوب نیز کمک می کند.

اگر بی خواب هستید؛ بخوانید!

سلامت نیوز: رایحه اسطوخودوس به واسطه ایجاد احساس آرامش و راحتی در انسان مشهور است و البته جای شگفتی ندارد که به خواب خوب نیز کمک می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، همه ما دوستدار تجربه خواب شبانه بدون هیچ گونه اختلالی هستیم تا با تجدید قوا صبح با نشاطی را آغاز کنیم. با این وجود، میلیون ها نفر در سراسر جهان هر شب در تلاش هستند تا به خواب بروند و یا بدون آن که بیدار شوند شب را به صبح برسانند. اگر چه این مشکلی کوچک برای برخی محسوب می شود، بی خوابی برای برخی دیگر می تواند به مبارزه و چالشی دائمی تبدیل شود. با این وجود، افراد مبتلا به بی خوابی می توانند بدون وابستگی به دارو بار دیگر کنترل خواب خود را به دست بگیرند.

درمان‌هایی که به جنگ بی خوابی می روند

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "مدیکال دیلی"، بنابر گزارش آکادمی پزشکی خواب آمریکا، هر ساله حدود 40 درصد از افراد بالغ در این کشور با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنند. در همین حال، 10 تا 15 درصد از بی خوابی مزمن رنج می برند و چند شب در هفته قادر به تجربه خواب کافی نیستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا نیز محرومیت از خواب را به عنوان یک مشکل سلامت عمومی در نظر گرفته است.

در این میان، برخی درمان های طبیعی که از پشتیبانی علمی برخوردار هستند را می توانید به کار گرفته تا خواب خوب و راحت شبانه را تجربه کنید.

نور درمانی

کم کردن نور چراغ ها پیش از رفتن به رختخواب می تواند در به خواب رفتن و باقی ماندن در خواب کمک کند. روشنایی کم هنگام شب به تولید ملاتونین، هورمون خواب آور، کمک می کند و این در شرایطی است که قرار گرفتن در معرض نور صبحگاهی تولید ملاتونین را متوقف می کند.

بنابر نتایج مطالعه ای که در سال 2014 در نشریه پزشکی خواب بالینی منتشر شد، کارمندان اداری که نور طبیعی بیشتری دریافت می کنند نسبت به کارمندانی که در محلی فاقد پنجره کار می کنند، حدود 46 دقیقه بیشتر می خوابند. این مطالعه نشان داد که محیط کار نیز می تواند در عادات خواب افراد هنگام شب تاثیرگذار باشد. قرار گرفتن در معرض نور طبیعی کافی هنگام کار می تواند به سلامت و بهزیستی کارمندان کمک کند.

درمان رفتار شناختی

مصرف قرص های خواب آور به امید تجربه خواب آرام و راحت شبانه ممکن است نخستین گزینه برای درمان بی خوابی نباشد. بنابر دستورالعمل ارائه شده از کالج پزشکان آمریکایی، درمان رفتار شناختی (CBT-I) بهترین گزینه در خط مقدم درمان بی خوابی به جای استفاده از قرص های خواب آور است. نتایج مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد، نشان داد، گفتار درمانی به 73 بیمار در ارتقا کیفیت خواب کمک کرده است، در شرایطی که مطالعه ای دیگر نشان داد 86 درصد بیماران کاهش بی خوابی را تجربه کرده اند.

درمان رفتار شناختی شامل یادگیری رویکردهای جدید به منظور شکل گیری افکار و رفتارهایی است که روی خواب تاثیرگذار هستند. از این رو، تلاش های مداوم در این زمینه حیاتی هستند و بیماران باید به این نکته توجه داشته باشند که پیش از بهبود کیفیت خواب ممکن است با بدتر شدن نشانه های بی خوابی مواجه شوند. درمان رفتار شناختی می تواند نسبت به درمان های دارویی پیچیده‌تر به نظر برسد زیرا شامل تلاش بلند مدت و پیگیری می شود، اما پشتیبانی و تشویق می توانند به بیماران در تبعیت از این شیوه درمانی کمک کند.

هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم درمانی برای بی خوابی ممکن است به بیماران در کسب آرامش و به خواب رفتن بدون دردسر کمک کند. مطالعه ای که در سال 2014 در نشریه خواب به چاپ رسید، نشان داد، بانوانی که به یک نوار صوتی خواب آور حاوی هیپنوتیزم گوش داده اند در مقایسه با بانوانی که از هیپنوتیزم درمانی استفاده نکردند به میزان دو سوم کاهش بیدار شدن از خواب را تجربه کرده و 80 درصد زمان بیشتری را در خواب عمیق سپری کرده اند. هیپنوتیزم برای بی خوابی ایجاد تغییرات مثبت را هدف قرار داده و الگوهای اختلال های خواب که در ناخودآگاه انسان شکل می گیرند را خنثی می سازد.

رایحه درمانی

رایحه اسطوخودوس به واسطه ایجاد احساس آرامش و راحتی در انسان مشهور است و البته جای شگفتی ندارد که به خواب خوب نیز کمک می کند. مطالعات مختلف نشان داده اند دریافت ماساژ با روغن های ضروری، به ویژه اسطوخودوس، ممکن است به بهبود کیفیت خواب، خلق و خوی باثبات‌تر، تمرکز بهتر و کاهش اضطراب در فرد کمک کند. رایحه درمانی با اسطوخودوس به کند شدن فعالیت سیستم عصبی منجر می شود که این شرایط به بهبود کیفیت خواب و خلق و خوی مثبت در افراد مبتلا به اختلال های خواب کمک می کند.

مکمل های گیاهی

بنابر گزارش آکادمی پزشکی خواب آمریکا، ملاتونین محبوب‌ترین مکمل برای خواب است. ملاتونین به افراد مبتلا به بی خوابی کمک می کند اختلال های موقت خواب را پشت سر بگذارند. بررسی که در سال 2013 در نشریه پلاس وان منتشر شد، نشان داد، ملاتونین می تواند به افراد در هر چه سریع‌تر به خواب رفتن کمک کند، مدت زمان خواب بیشتری داشته باشند و کیفیت کلی خواب خود را بهبود ببخشند. افزون بر این، پژوهشگران دریافتند هر چه بیماران مدت زمان بیشتری از این مکمل ها استفاده کنند و دوزهای مصرفی بالاتر باشد، آثار بیشتری بر کل مدت زمان خواب خواهد داشت.

طب سوزنی

طب سوزنی ممکن است قادر به افزایش تولید ملاتونین باشد. مطالعه ای که در سال 2004 در نشریه Neuropsychiatry and Clinical Neurosciences به چاپ رسید، نشان داد، پس از پنج هفته درمان با طب سوزنی، بهبود قابل توجهی در تولید ملاتونین در افراد مبتلا به بی خوابی صورت گرفته و مدت زمان کلی خواب و کیفیت خواب در بیماران افزایش یافته است. روش های خاص طب سوزنی موفقیت 90 درصدی در درمان بی خوابی داشته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha