شهروندان تهرانی، چندسالی است که همزمان با گرم‌شدن هوا، میزبان حشرات کوچک سفیدرنگی هستند. امسال این عسلک‌ها کمی دیرتر به پایتخت رسیدند. امسال سومین سالی است که تهران میزبان عسلک‌های سفید است.

دلیل طغیان دیرهنگام مگس‌های سفید

سلامت نیوز:شهروندان تهرانی، چندسالی است که همزمان با گرم‌شدن هوا، میزبان حشرات کوچک سفیدرنگی هستند. امسال این عسلک‌ها کمی دیرتر به پایتخت رسیدند. امسال سومین سالی است که تهران میزبان عسلک‌های سفید است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه حشرات ناشناسی که روزهای اول همچون غباری اطراف درختان پایتخت بودند و نام‌های مختلفی بر آنها گذاشتند؛ از پشه سفید تا مگس و عسلک و... امسال نیز با گرم‌شدن هوا منتظر بازگشت آنها به پایتخت بودیم که با کمی تأخیر به شهر بازگشتند و به‌نظر می‌رسد مگس‌های سفید نیز مانند موش‌ها به یکی از مشکلات دائمی پایتخت تبدیل شده‌اند.

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست، درباره افزایش مگس‌های سفید در روزهای پایانی تابستان به مهر گفت: تقویم حشرات بر‌اساس تقویم ما انسان‌ها نیست که می‌گوییم این مگس‌های سفید اواخر خرداد می‌آمدند و اواخر تابستان می‌رفتند.

آنها تقویم خاص خود را دارند که بر‌اساس شرایط جوی، رطوبت و دمای هواست. وی افزود: این حشرات در یک فاصله زمانی به‌دنیا می‌آیند، تخم‌گذاری می‌کنند و از دنیا می‌روند و دوباره این چرخه ادامه پیدا می‌کند؛ اینکه گفته می‌شود این حشرات یک دوره پنج‌ساله یا هشت‌ساله دارند و بعد ناگهان ناپدید می‌شوند، اثبات‌شده نیست.

کهرم ادامه داد: هنوز درباره نوع رفتارهای این مگس‌های سفید، پژوهشی انجام نشده که مشخص شود تا چندسال این حشرات زنده می‌مانند و تا چه زمان ممکن است تهران با این مشکل روبه‌رو باشد.

این کارشناس محیط‌زیست، با بیان اینکه من به‌عنوان یک شهروند تهرانی هنوز به مگس‌های سفید برخورد نکرده‌ام اما روزی پنج موش می‌بینم، گفت: بنابراین نمی‌توان این عسلک‌ها را یکی از مشکلات اساسی تهران و مایه ناراحتی شهروندان عنوان کرد درحالی‌که موش‌ها هم جمعیتشان زیاد است و مسقف شدن جوی‌های آب، محل مناسبی برای زندگی موش‌ها ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به این گلایه برخی از رانندگان تاکسی زرد درباره جذب این مگس‌ها به خودروی آنها، درباره اینکه آیا مگس‌های سفید به رنگ زرد علاقه‌مند هستند، گفت: نمی‌توان این موضوع را تأیید کرد زیرا پژوهشی در این خصوص انجام نشده است که با اطمینان بگوییم این مگس‌ها نسبت به رنگ زرد واکنش بیشتری نشان می‌دهند.

باید در پژوهشی، رفتار این حشرات نسبت به رنگ زرد با سایر رنگ‌ها بررسی شود و اگر رابطه معناداری بین جذب این مگس‌ها به رنگ زرد با باقی رنگ‌ها وجود داشته باشد، به این نکته پرداخت. درحال‌حاضر، این اظهارنظر، هیچ پشتوانه علمی ندارد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهر تهران درباره علاقه مگس‌های سفید به تاکسی‌های زرد می‌گوید: حشرات به برخی رنگ‌ها علاقه دارند و رنگ زرد یکی از رنگ‌های مورد علاقه حشرات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha