شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
کد خبر: 192702

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سالانه 90 میلیون مورد جدید عفونت کلامیدیایی در جهان اتفاق می‌افتد.

بیماری‌های آمیزشی و عفونت‌های کلامیدیایی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، احتمالا بسیاری از شما خوانندگان نام کلامیدیا (Chlamydia) را شنیده‌اید. کلامیدیا یک عفونت باکتریایی است که بسادگی از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود. این بیماری هم زنان و هم مردان را در تمامی گروه‌های سنی مبتلا می‌کند که البته شیوع آن در جوانان بیشتر است. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سالانه 90 میلیون مورد جدید عفونت کلامیدیایی در جهان اتفاق می‌افتد. حتی یکی از عوامل مهم عفونت لگنی و ناباروری در خانم‌ها همین عفونت کلامیدیایی است. از طرفی هر مردی که مبتلا به عفونت مقاربتی سوزاک می‌شود باید از نظر عفونت کلامیدیایی نیز مورد درمان قرار گیرد، اما عوارض این عفونت در هر دو جنس بیشتر از سوزاک است.

عفونت‌های کلامیدیایی شایع‌ترین بیماری آمیزشی باکتریایی در دنیا هستند. تا مدت‌ها پیش مهم‌ترین بیماری ناشی از کلامیدیا تراخم بود که یک بیماری چشمی است و از شایع‌ترین دلایل نابینایی نیز به شمار می‌رود، ولی در حال حاضر گونه‌ای از این باکتری بیشتر شایع شده است که منجر به عفونت در دستگاه تناسلی می‌شود. کلامیدیاها انگل‌های داخل سلولی هستند که بسیاری از خصوصیات فیزیکی آنها مثل ویروس‌هاست. این میکروب‌ها سبب التهاب مجرای ادرار، واژن، گردن رحم، لوله‌های رحمی، مقعد و تخمدان‌ها می‌شوند.

البته از آنجا که کلامیدیا یک عفونت داخل سلولی است، تشخیص آن با روش‌های معمول آزمایشگاهی مشکل است. این بیماری ممکن است بدون علامت یا دارای علائم خفیف و زودگذر باشد، ولی با گذشت زمان عوارض خود بویژه در زنان را ایجاد خواهد کرد. بیشتر افرادی که مبتلا به بیماری‌های آمیزشی کلامیدیایی هستند، از آلودگی خود به این میکروب بی‌خبرند و به دنبال آزمایش یا درمان نمی‌روند. نکته حائز اهمیت این که اگر شریک جنسی نیز درمان نشود، فرد پس از درمان، مجدد مبتلا خواهد شد.
بیشتر بدانید: کلامیدیا از پیشگشیری تا درمان 
کلامیدیا با هر نوع رابطه جنسی قابل انتقال است. کلامیدیا می‌تواند در حین زایمان طبیعی از مادر به نوزاد منتقل شود، چون گردن رحم در خانم‌ها و دختران جوان هنوز بخوبی تکامل نیافته است، بنابراین امکان ابتلای آنها بیشتر است. هر بیماری دارای یک دوره نهفته است یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا علائم بیماری پس از آلوده شدن به میکروب یا ویروس مربوط ظاهر شوند. طول دوره نهفته در عفونت کلامیدیایی سه تا 14 روز است.

باید بدانید 75 درصد خانم‌های مبتلا بدون علامت هستند که می تواند با علائمی مثل ترشح غیر طبیعی از واژن و سوزش هنگام ادرار کردن همراه باشد. حتی اگر عفونت از گردن رحم به لوله‌های رحمی منتشر شود، باز ممکن است بیمار بدون علائم و نشانه باشد. ولی در عده‌ای از خانم‌ها سبب درد در قسمت تحتانی شکم، درد در قسمت پایین کمر، درد در حین مقاربت، تهوع، تب و خونریزی بین پریودها می‌شود. حتی عفونت کلامیدیایی گردن رحم می‌تواند به ناحیه مقعد نیز منتشر شود. از طرفی قسمت اعظم مردان مبتلا نیز بدون علامت هستند و در صورت وجود علائم به صورت ترشح سفید یا روشن از مجرا و سوزش هنگام ادرار کردن خواهد بود. مردها همچنین ممکن است دچار سوزش و خارش در نوک مجرای ادرار شوند. در هفته آینده به عوامل خطر، پیشگیری و راهکارهای درمانی این عفونت می‌پردازیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha