آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور مسأله تازه‌ای نیست و هرزگاهی شاهد وقوع آن در نقاط مختلف هستیم. در چند ماه گذشته بخصوص از زمان افزایش دمای هوا، حریق خود را بیشتر در این مناطق نشان داد که به گفته مسئولان مربوطه بیش از 80 درصد این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده و انسان در وقوع آنها نقش داشته است. آخرین مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها مربوط به حریق در جنگل‌ها و مراتع مشجر گیلانغرب در استان کرمانشاه است که پس از 25 ساعت مهار شد.

230 هکتار جنگل ومرتع در گیلانغرب سوخت

سلامت نیوز: آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور مسأله تازه‌ای نیست و هرزگاهی شاهد وقوع آن در نقاط مختلف هستیم. در چند ماه گذشته بخصوص از زمان افزایش دمای هوا، حریق خود را بیشتر در این مناطق نشان داد که به گفته مسئولان مربوطه بیش از 80 درصد این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده و انسان در وقوع آنها نقش داشته است. آخرین مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها  مربوط به حریق در جنگل‌ها و مراتع مشجر گیلانغرب در استان کرمانشاه است که پس از 25 ساعت مهار شد.


وقوع 17 مورد آتش‌سوزی در گیلانغرب
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران در ادامه می نویسد: روز پنجشنبه گذشته برای هفدهمین بار درسال جاری عرصه‌های جنگلی گیلانغرب دچار آتش‌سوزی شد، هرچند با تلاش مردم و نیروهای منابع طبیعی این آتش‌سوزی پس از گذشت 12 ساعت و در نیمه شب مهار شد، اما در ساعت 11 صبح روز جمعه بار دیگر زبانه‌های آتش در جنگل‌های بلوط این منطقه شعله ور شد تا این واقعیت را به مسئولان گوشزد کند که خشکیدگی، نیمی از درختان بلوط این منطقه را به انبار بنزینی تبدیل کرده که با هر جرقه آماده حریق است.


گیلانغرب با 72 هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده و 80 درصد مساحت آن را عرصه‌های منابع طبیعی و مرتع تشکیل می‌دهد، این منطقه امسال تاکنون شاهد وقوع 16 مورد آتش‌سوزی در 200 هکتار از منابع طبیعی بوده که خسارتی معادل 7میلیارد ریال به وجود آورده است.
«مراد شیخ ویسی» مدیر کل منابع طبیعی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: این آتش‌سوزی در منطقه‌ای به وسعت 80 هکتار به وقوع پیوست و با وجود تلاش‌های صورت گرفته در حالی که یک بار نیمه شب جمعه مهار شد، بار دیگر در صبح جمعه شعله ور شد.
وی با اشاره به اینکه برای مهار آتش حتی بالگرد به منطقه اعزام شده بود، گفت: منطقه‌ای که آتش‌سوزی در آن رخ داده بود جزو مناطق سخت گذر استان است و به هر جهت مانور بالگرد و اعزام نیرو با محدودیت‌هایی روبه‌رو بود.
شیخ ویسی با تأکید بر اینکه آتش‌سوزی منطقه گیلانغرب عمدی بوده و گزارش‌های لازم در این خصوص به شورای تأمین استان داده شده، افزود: مهم‌ترین عامل گسترش آتش‌سوزی خشکیدگی نیمی از درختان بلوط منطقه گیلانغرب بر اثر آفت زغالی بلوط بود که به هر جهت این منطقه را تبدیل به انبار سوخت کرد ضمن اینکه وزش باد شدید عامل مضاعف تشدید آتش‌سوزی بود. گیلانغرب 50 هزار هکتار جنگل و 30 هزار هکتار مرتع دارد.از 527 هزار هکتار جنگل در استان کرمانشاه بیش از 150 هزار هکتار به علت وجود آفت زغال بلوطی به خشکزار تبدیل شده که در برخی از نقاط استان مانند گیلانغرب این خشکیدگی به 50 در صد می‌رسد. مدیر کل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: متأسفانه اجرای طرح مبارزه با خشکیدگی بلوط به علت کمبود اعتبار از سال 92 متوقف شده است.


باران مناسب، علف‌های هرز را آماده حریق کرده است
رکورد باران رحمت الهی در استان کرمانشاه هر چند خبر خوشحال‌کننده‌ای برای کشاورزان، اهالی منطقه و مسئولان کشوری به شمار می‌رود، اما به دلیل سهل‌انگاری‌های انسانی به عامل خطر در جنگل‌های این استان تبدیل شده است. «شاهرخ پارسا» مدیر کل هواشناسی استان کرمانشاه نیز گفت: این استان امسال رکورد بارش باران را زده است.به گفته وی در حالی که میانگین بارش در استان در سنوات گذشته 468 میلیمتر بود، در سال زراعی
 95-94 در کرمانشاه 729 میلیمتر باران باریده که رکورد قابل توجهی است.به دلیل بارش‌های مناسب بهاری، علف‌های هرز مراتع و مابین درختان جنگل‌های استان رشد قابل توجهی داشته و با خشک شدن آنها در تابستان با هر خطای انسانی آماده جرقه برای آتش‌سوزی شده است.
پارسا با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی استان کرمانشاه با پیش‌بینی بارش مناسب باران در بهار شعار اول سایت خود را امسال به این جمله اختصاص داده بود «به دلیل پوشش مناسب، احتمال آتش‌سوزی زیاد است مراقب طبیعت باشید»، افزود: این هشدارطی نامه‌ای به مسئولان استانی نیز داده شد. وی در خصوص وزش باد شدید در روزهای پایانی هفته در گیلانغرب نیز گفت: به دلیل ناپایداری هوا در نواحی شمال و شرقی استان در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه بادهای شدیدی داشتیم که این مسأله نیز به شکل اطلاعیه به مردم و مسئولان اطلاع‌رسانی شده بود.


ادامه آتش‌سوزی
در همین حال، «رضا محمودیان» مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با ایرنا در گیلانغرب در این باره گفت: نخستین مرحله از این آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع مشجرمنطقه «کن کبود» دهستان «چله» و ارتفاعات گردشگری «ناودار» در بخش مرکزی گیلانغرب از ساعت 14 روز پنجشنبه هفته گذشته شروع شد که سرانجام پس از 7 ساعت تلاش بی‌وقفه، در ساعت 21 همان شب مهار شد، اما سپس بار دیگر شعله‌ور شد. در جریان آتش‌سوزی نخست، 80هکتار از جنگل‌ها و مراتع این منطقه سوخت. ارزش ریالی خسارت وارده ناشی از وقوع این آتش‌سوزی 4 میلیارد ریال برآورد شده و علت این حادثه نیز عامل انسانی بوده است. مهار این آتش پس از گذشت بیش از 24 ساعت از وقوع آن توسط دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران شهرستان و نیروهای مردمی همچنان ادامه داشت. برای مهار آتش از 2 فروند بالگرد جمعیت هلال احمر و هوانیروز ارتش نیز استفاده شد.
محمودیان سخت گذر بودن و پوشش انبوه جنگلی منطقه را از عوامل کندی عملیات اطفای حریق ذکر کرد و گفت: آتش‌سوزی که از 2 مسیر مختلف آغاز شده بود، اکنون با تلاش نیروهای حاضر در منطقه، مهار شده است. پیش‌بینی می‌شود در دومین مرحله از وقوع آتش‌سوزی، بیش از 150 هکتار از جنگل‌ها و مراتع مشجر گیلانغرب(در مجموع 230 هکتار) تاکنون در آتش سوخته باشد. مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه افزود: با حضور مؤثر دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران گیلانغرب و مشارکت نیروهای مردمی، آتش‌سوزی در جنگل و مراتع مشجر این شهرستان مهار شد. محمودیان اضافه کرد که از استان‌های همجوار برای مهار آتش‌سوزی کمک گرفته نشد و با حضور مؤثر نیروها و تلاش بی‌وقفه نیروهای محلی، آتش مهار شد.
«کرم محمدی» فرماندار گیلانغرب هم با اشاره به اینکه برای اطفای حریق از نیروهای منابع طبیعی و مردمی استفاده شد، ادامه داد: برای اطفای کامل این حریق نیروی مردمی زیادتری وارد عمل شدند. پس از وقوع آتش‌سوزی، دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران شهرستان به همراه همه امکانات و تجهیزات مورد نیاز در کنار نیروهای مردمی به محل حادثه اعزام شدند و اطفای حریق انجام شد.
به گفته فرماندار گیلانغرب در جریان دو مرحله آتش سوزی طبق برآوردهای اولیه به 230 هکتار از جنگل ها و مراتع مشجر این شهرستان ،  11 میلیارد ریال خسارت وارد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha