معاون سابق غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان اینكه وزارت بهداشت می‌توانست نمودار سازمانی بهتر و علمی‌تری را طراحی كند، گفت: چارت جدید قطعا در آینده برای وزارت بهداشت مشكل ایجاد خواهد كرد.

دكتر رسول دیناروند، رییس دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با  ایسنا، در ارزیابی خود از نمودار سازمانی جدید وزارت بهداشت، گفت: از آنجا كه در راستای كوچك سازی دولت، هر وزارتخانه می‌توانست حداكثر پنج معانت داشته باشد، وزارت بهداشت مجبور به اصلاح شد. اما چارت جدید این وزارتخانه دارای ایراداتی است.

وی به گستردگی و تنوع وظایف و فعالیت‌های وزارت بهداشت اشاره كرد و با تاكید بر آن كه وزارت بهداشت می‌توانست نمودار سازمانی بهتر و علمی‌تری را طراحی كند، ادامه داد: انجام وظایف حتی با ساختار قبلی این وزارتخانه سخت بود. این در حالی است كه ساختار فعلی نه تنها بهتر از ساختار قبلی نیست بلكه نقاط ضعفی دارد كه ادامه كار را با مشكل مواجه می‌كند. به عنوان مثال وظایف معاونت غذا و دارو از جنس نظارتی است كه در كشورهای مختلف دنیا همواره تقویت می‌شوند اما در چارت جدید وزارت بهداشت، این وظایف نظارتی بسیار ضعیف‌تر خواهد بود و به مركز توسعه غذا و دارو تبدیل شده است.

معاون سابق غذا و داروی وزارت بهداشت در این باره ادامه داد: قاعدتا جایگاه مركز توسعه غذا و دارو و تعداد پرسنل آن كمتر از معاونت خواهد بود. بنابراین منطقی آن بود كه معاونت غذا و دارو حفظ و یا سازمان غذا و دارو تاسیس می‌شد. با توجه به نگرانی‌های دنیا در مورد كیفیت فرآورده‌های مصرف انسانی اعم از دارو، مواد خوراكی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی، به دستگاه نظارتی قوی نیاز است كه متاسفانه در چارت جدید به آن توجه نشده است.

وی، ایجاد پنج قائم مقام، 10 مشاور، پنج تا شش مركز و دفتر در زیر مجموعه وزیر را از نكات عجیب ساختار جدید وزارت بهداشت عنوان كرد و گفت: گستردگی زیرمجموعه‌های مرتبط با وزیر از دیگر نقاط ضعف نمودار سازمانی جدید وزارت بهداشت است؛ چرا كه اصولا ساختار اجرایی قوی و كارآمد، ساختاری سبك و چابك اما مستقل و دارای اختیار زیاد است. چارت وزارت بهداشت در كشورهای دیگر نیز معمولا جمع و جور بوده اما سازمان‌های قوی و مستقل به آنها متصلند.

وی ادامه داد: حتی با پیش‌بینی پنج معاونت نیازی نبود كه این تعداد مشاور، قائم مقام و اداره كل مستقیم به وزیر وصل شوند. چه شخصی می‌تواند 30 فرد را كنترل كند. از طرف دیگر حدود 40 دانشگاه علوم پزشكی نیز در زیر مجموعه وزارت بهداشت قرار دارند كه رسیدگی به تمام این امور كار وزیر بهداشت را سخت می‌كند.

دیناروند به آموزش، پژوهش و ارایه خدمات بهداشتی درمانی به عنوان وظایف مهم وزارت بهداشت اشاره كرد و یكی از افتخارات وزارت بهداشت در تمام سال‌های اخیر را بحث ادغام در این وزارتخانه دانست و در ارزیابی خود از تفكیك معاونت سلامت به دو معاونت بهداشت و درمان نیز گفت: بهداشت و درمان سطحی از خدمات هستند كه باید با هم باشند. نباید سطح اول، دوم و سوم خدمات را از یكدیگر جدا كرد. تفكیك معاونت سلامت یك نقطه ضعف در چارت جدید وزارت بهداشت است. تفكیك بخش سلامت یعنی برگشت به عقب.

معاون سابق غذا و داروی وزارت بهداشت در پایان با بیان این كه چارت جدید وزارت بهداشت قطعا در آینده برای وزارت بهداشت مشكل ایجاد خواهد كرد، گفت: به نظر می‌رسد وزارت بهداشت با تعریف چارت جدید، خود را برای آینده‌ای درخشان‌تر آماده نكرده است. هر چند وزارت بهداشت می‌توانست چارت بهتری را طراحی كند اما امیدواریم با نمودار سازمانی فعلی در انجام وظایف خود موفق باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha