آلمانی‌ها برای احیای تالاب هامون به كمك ایران می‌آیند

سلامت نیوز:سفر معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط‌زیست كشورمان به آلمان بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی یافت. این بازتاب وسیع البته نه در مورد امضای تفاهمنامه‌های میان دو كشور بود و نه در خصوص صحبت‌های فی‌مابین در حوزه نجات دریاچه هامون. بخش خبرساز این دیدار شایعه دست‌دادن معصومه ابتكار با وزیر محیط‌‌زیست این كشور بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد دست دادن ابتكار با خانم باربارا هندریكس، وزیر محیط زیست آلمان كه برخی از مخاطبان به دلیل سیما و چهره او از آن تلقی دست دادن ابتكار با یك مرد را كرده بودند، در تلگرام و شبكه‌های مجازی این ماجرا با عنوان «دست دادن ابتكار با یك مرد» خبرساز شد و دلواپسان بودند كه تلاش كردند از این ماجرا به بهترین شكل استفاده كنند. اما بعد از هیاهوی بسیار سایت‌های خبری و صداوسیما از جمله بخش خبری ٢٠:٣٠ ناچار به توضیح شدند كه وزیر محیط زیست آلمان مرد نیست و شایعات منتشر شده در فضای مجازی بی‌اساس هستند.

رییس سازمان محیط زیست در سفر دو روزه خود به آلمان با مسوولان مختلف در این كشور دیدار كرد و پس از آن اعلام شد كه احتمال مشاركت آلمان در طرح احیای دریاچه هامون به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌كره یونسكو و تالابی بین مرزی با افغانستان بررسی می‌شود.

معصومه ابتكار كه جهت امضای بیانیه مشترك همكاری‌های زیست محیطی، دیدار با مقامات، حضور در همایش اقتصادی و معرفی فرصت‌های همكاری با شركت‌های صنعتی در زمینه محیط زیست به ویژه مدیریت پسماند و بازدید از كارخانه مدیریت پسماندهای پتروشیمی (BASF) و موسسه تغییرات آب و هوای آلمان (Potsdam) به این كشور سفر كرده بود با وزیر امور خارجه، وزیر فدرال محیط زیست و نایب‌رییس اول مجلس آلمان دیدار كرد.  معصومه ابتكار در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به دیدارش با وزیر امور خارجه این كشور نوشت: «در دیدارم با آقای اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان تاكید كردم، همكاری‌ها باید زمینه‌ساز بهره مندی ایران از فناوری‌های پاك و سازگار با محیط زیست باشد كه اكنون با عوارض گرمایش جهانی و پدیده‌هایی مانند ریزگردها روبه‌رو است و با اشاره به جایگاه ایران در منطقه و تجربیات موفقی كه در جذب همكاری‌های بین‌المللی از جمله در مورد دریاچه ارومیه با سازمان ملل و ژاپن داشته‌ایم، از آلمان برای مشاركت دراین زمینه‌ها دعوت كردم. »


به گفته ابتكار «آقای اشتاین مایر» در این دیدار بر ضرورت همكاری بین دو كشور تاكید كرده و از بررسی احتمال مشاركت در احیای تالاب بین‌المللی هامون به عنوان ذخیره‌گاه زیست كره یونسكو و تالابی بین مرزی با افغانستان، سخن گفت.  ابتكار كه در طول سفر خود گزارش جلسات و دیدارهایش را از طریق صفحه اینستاگرام منتشر كرد در خصوص دیدار با باربارا هندریكس، وزیر فدرال محیط زیست آلمان و امضای بیانیه مشترك بین دو كشور نوشت: «اهم مفاد بیانیه مشترك و زمینه‌های همكاری عبارتند از: طبیعت، حفظ تنوع زیستی و بهبود زیست بوم‌های منطقه‌ای، حفاظت از پارك‌های ملی و مناطق حفاظت شده، حفاظت از جو زمین از طریق مقابله با تغییرات آب و هوا، ارزیابی بهبود اثرات زیست محیطی، حفاظت از محیط زیست‌دریایی و مناطق ساحلی، مقابله با بیابان‌زایی، مدیریت آلودگی آب و خاك، مدیریت سازگار با محیط زیست، مدیریت پسماندها و مواد شیمیایی خطرناك، بهره‌برداری از شیوه‌های پایش زیست محیطی، زمینه‌های بهبود كیفیت هوا، ترویج فناوری‌های نوآورانه و سازگار با محیط زیست،  جنبه‌های اقتصادی حفاظت و سازگاری با اقلیم، حمایت از سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت،  قانونگذاری و خط مشی دهی ملی برای كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تقویت همكاری‌های بین‌المللی و برون‌مرزی در زمینه مقابله با چالش‌های نوظهور مانند تغییرات آب و هوا، نتایج پژوهش‌ها و اطلاعات وضعیت محیط زیست. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha