دانشمندان در یك تحقیق جدید و جالب دریافته‌اند كه صدف و پوسته موجودات دریایی برای درمان بیمارانی كه مبتلا به ضایعات نخاعی هستند، مفید است.

بر اساس این تحقیق، قندی كه در پوسته موجودات دریایی یافت می‌شود، می‌تواند كلید درمان ضایعات نخاعی باشد و به این ترتیب امیدی تازه برای درمانی بیمارانی خواهد بود كه بر اثر بیماری یا حادثه فلج شده‌اند.

محققان دریافته‌اند كه با ایجاد تغییراتی در این قند توانستند، سلول‌های عصبی آسیب دیده در نخاع را ترمیم كنند. وقتی این قند به بدن بیمار تزریق شود، سوراخ‌های موجود در پوشش سلول‌های عصبی را پر كرده و پس از 30 دقیقه سیگنال‌های الكتریكی بین پاها و مغز دوباره احیا می‌شود.

این آزمایشات در مركز تحقیقات فلج در دانشكده پزشكی پوردوی آمریكا انجام گرفته و شرح آن در مجله بیولوژی آزمایشی منتشر شده است.

ریچارد بورگن رئیس این مركز با همكاری دو فیزیولوژیست دستیار خود در مطالعات خود دریافتند كه برخی از قندها می‌توانند غشاءهای آسیب دیده سلول‌ها را مورد هدف قرار دهند. آنها سپس قند موجود در پوسته صدف‌های دریایی را كه «چیتین» نام دارد، شناسایی كرده و آن را به درون نخاع حیوانات آزمایشگاهی فلج تزریق كردند.

این محققان دریافتند كه قند مزبور سلول‌های آسیب دیده را مورد هدف قرار می‌دهد و سوراخ‌های بین آنها را مسدود می‌كند. پس از اینكه ثابت شد به این شیوه سلول‌های عصبی ترمیم شده‌اند، محققان كشف كردند كه سیگنال‌های الكتریكی كه برای حس كردن و حركت حیاتی هستند، توانستند از میان این سلول‌های ترمیم شده عبور كنند.

این پژوهشگران با اندازه‌گیری واكنش مغز به سیگنال‌های عصبی تولید شده در پاهای حیوانات فلج دریافتند كه ظرف 30 دقیقه پس از تزریق قند، سیگنال‌های الكتریكی دوباره احیا و برقرار می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha