یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 198034

نظر به شروع فصل سرما و وقوع پدیده اینورژن یا وارونگی دما، آلودگی هوا در شهرهای بزرگ افزایش داشته است. این امر با توجه به تغییرات جوی و سکون هوا در سطح زمین موجب تجمع آلاینده ها به ویژه در تهران به خاطر موقعیت جغرافیایی آن می شود.

چتر وارونگی دما بر سر تهران

سلامت نیوز: نظر به شروع فصل سرما و وقوع پدیده اینورژن یا وارونگی دما، آلودگی هوا در شهرهای بزرگ افزایش داشته است. این امر با توجه به تغییرات جوی و سکون هوا در سطح زمین موجب تجمع آلاینده ها به ویژه در تهران به خاطر موقعیت جغرافیایی آن می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، با وجود اقدامات جدی و موثر دولت برای کاهش آلودگی هوا در شهرها که منجر به کاهش چشمگیر تعداد روزهای آلوده شده، با وقوع این پدیده طبیعی غلظت آلاینده ها افزایش می یابد. این وضعیت در سال های گذشته نیز در فصل پاییز به تناوب اتفاق افتاده، به طور مثال در آبان ماه سال گذشته نیز 5 روز متوالی شاهد این پدیده بودیم و متوسط شاخص ایستگاه ها تا 146 نیز رسید.

دیروز به همین علت و با توجه به تداوم پایداری هوا در چند روز آینده، کارگروه شرایط ویژه آلودگی هوا در تهران تشکیل جلسه داد و اقداماتی برای کاهش مواجهه مردم به ویژه افراد آسیب پذیر در دستور کار قرار گرفت. از مهم ترین مصوبات این کارگروه می توان به عدم اجازه تردد در محدوده زوج و فرد در روزهای یکشنبه و دوشنبه 23 و 24 آبان ماه به غیر از خودروهای دارای طرح ترافیک، توقف فروش طرح ترافیک روزانه در این دو روز، توقف فعالیت واحدهای تولید شن و ماسه و آسفالت و بتن در سطح استان، استقرار تیم های اورژانس در سطح میادین اصلی شهر، حذف فعالیت بدنی در زنگ ورزش مدارس در کلیه مقاطع و چند تصمیم دیگر اشاره کرد.

وارونگی دما ( اینورژن) چیست؟

در حالت عادی و از لحاظ فیزیکی، هوای گرم به سمت بالا و هوای سرد به دلیل سنگینی به سمت پایین حرکت می کند . در اوایل روز و هنگام طلوع خورشید لایه های زمین به دلیل برخورد اشعه های نور خورشید گرمتر از لایه های زیرین می شود . با شروع روز و آغاز فعالیت های انسانی و مصرف سوخت دمای هوای سطح زمین زیاد می شود. این هوای گرم هنگام صعود و حرکت به سمت بالا یا هنگام جا به جایی به وسیله باد با لایه ای هم دما از هوا که توسط تابش خورشید در طبقات فوقانی جو تشکیل شده برخورد کرده و این مانع صعود و تبادل هوا می شود . نتیجه آن تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان و افزایش فعالیت های انسانی و به دلیل حبس هوادر زیر این لایه مواد آلاینده تولیدشده در سطح زمین باقی مانده و بالا نمی روند . هیچ کدام از آلاینده ها در به وجودآمدن چنین پدیده ای دخیل نیستند و فقط وضعیت جوی است که آن را بوجود می آورد. بعبارتی دمای هوای محیط در لایه تروپسفر معمولا با ارتفاع کاهش می یابد . با وجود این گاهی اوقات درلایه مزبوردرجه حرارت با ارتفاع افزایش نشان می دهد که به این وضعیت اینورژن یا وارونگی دما گفته می شود . وارونگی دما گاهی از سطح زمین به طرف بالا دیده می شود که آن را اینورژن سطح زمین می گویند و گاهی در لایه ای بالاتر از سطح زمین دیده می شود که آن را وارونگی سطوح فوقانی می خوانند . هرچند نقش انسان در آلوده کردن جو موثر است ‘ اما طبیعت نیز گاهی اوقات با پدیده اینورژن در تشدید موضوع دخالت دارد. زیرا هنگامی که این پدیده اتفاق می افتد هوای سرد و آلوده به دلیل سنگینی بیشتر در سطح پایین و هوای گرم در ارتفاع بالا قرارمی گیرد و بنابراین جو حالت پایدار به خود گرفته و امکان مخلوط شدن و تهویه هوا میسر نمی شود .َ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha