استادیار دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این که ماسک های فیلتر دار(N۹۵) بهترین کارایی را در زمان آلودگی هوا دارند، گفت: استفاده از ماسک های پارچه ای و کاغذی هیچ تاثیری در جلوگیری از استنشاق هوای آلوده و ورود ذرات آلاینده به دستگاه تنفسی ندارند.

استفاده از ماسک و بخور هنگام آلودگی هوا خوب است یا نه؟

سلامت نیوز: استادیار دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این که ماسک های فیلتر دار(N۹۵) بهترین کارایی را در زمان  آلودگی هوا دارند، گفت: استفاده از ماسک های پارچه ای و کاغذی هیچ تاثیری در جلوگیری از استنشاق هوای آلوده و ورود ذرات آلاینده به دستگاه تنفسی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین،دکتر محمد نبوی با اشاره به این که ذرات ریز معلق در هوای آلوده از منافذ ماسک های پارچه ای و کاغذی عبور کرده و مشکلات تنفسی شدیدی ایجاد می کند، افزود: ماسک های فیلتردار مثل N۹۵ و FSP۲  تا حدودی و نه به طور صد در صد می تواند هوای آلوده را برای افراد سالمند، کودکان و پر خطر تصفیه کند. البته باید اشاره کنم که این ماسک ها تا یک هفته قابل استفاده هستند و پس از آن باید تعویض شوند.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی در پاسخ به این پرسش که مصرف آنتی بیوتیک در روزهایی که آلودگی هوا به شدت بالاست، تا چه حد به سلامت افراد کمک می کند، تاکید کرد: این رویه غلطی است که برخی از مردم در پیش گرفته اند و با مصرف آنتی بیوتیک در چنین روزهایی تنها میکروب ها را مقاوم می کنند. در کشور ما بعضی عفونت ها هر چند سال یک بار از راه رسیده و بعد از قلع  و قمع کردن تعدادی از بیماران از بین می رود.

وی با اشاره به این که دستگاه تصفیه هوا و بخور سرد و گرم هیچ تاثیری در تصفیه هوای آلوده ندارند، تصریح کرد: ما برای هیچ گروه سنی و برای هیچ نوع بیماری استفاده از دستگاه بخور را  توصیه نمی کنیم. متاسفانه مقاصد تجاری خاصی پشت این قضیه است و این روزها شاهد افزایش استفاده از آن ها توسط مردم هستیم. دستگاه های بخور و بخصوص نوع سرد آن بسیار مضر است. چرا که سرما یکی از محرک های راه های تنفسی فوقانی و تحتانی است که برانگیزاننده آسم است. دستگاه بخور سرد، به دلیل سرما و رطوبت بالایی که ایجاد می کند، در صورتی که در دراز مدت از آن استفاده شود، شرایط محیطی را برای رشد مایت ها(حشرات کوچکی که با گرد و غبار در منازل هستند) و کپک ها فراهم می کنند.

نبوی همچنین با اشاره به این که رطوبت موجود در فضای خانه نباید از حد معینی تجاوز کند، افزود: رطوبت طبیعی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است و زمانی که رطوبت به بالای ۵۰ درصد برسد، سبب رشد مایت ها و کپک ها می شود.در فصول سرد سال که از وسایل گرمایشی در منازل استفاده می شود، بهتر است خانواده در کنار شوفاژ یا بخاری که روشن کرده اند، یک ظرف حاوی آب  قرار دهند تا صبح تبخیر شده و رطوبت لازم در خانه را فراهم کند. البته کودکان کوچک که به بیماری خروسک مبتلا شده اند می توانند به مدت یک تا دو روز از بخور برای مرطوب کردن راه های هوایی از آن استفاده کنند، اما بیش از زمان مقرر شده استفاده کنند سبب بروز مشکلاتی در آن ها خواهد شد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران به مردم توصیه کرد تا در روزهای آلوده در صورتی که از مشکلات جسمی مثل بیماری های قلبی عروقی رنج می برند از منزل خارج نشده و در صورت خروج حتما از ماسک های N۹۵ استفاده کنند. از میوه، سبزی، آب آشامیدنی سالم به وفور استفاده کرده و از انجام فعالیت های سنگین و ورزش کردن در روزهایی که آلودگی هوا به شدت بالا است خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha