تهیه گیاهان دارویی حتماً باید با توصیه و مشورت یک متخصص در زمینه گیاهان دارویی انجام شود, داروهای گیاهی معمولاً نسبت به داروهای شیمیایی ایمنی بیشتری دارند، اما با این حال نباید خودسرانه مصرف کرد.

داروهای ترکیبی بدون مجوز از عطاری‌ها خریداری نشود

سلامت نیوز: تهیه گیاهان دارویی حتماً باید با توصیه و مشورت یک متخصص در زمینه گیاهان دارویی انجام شود, داروهای گیاهی معمولاً نسبت به داروهای شیمیایی ایمنی بیشتری دارند، اما با این حال نباید خودسرانه مصرف کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم, تهیه گیاهان دارویی حتماً باید با توصیه و مشورت یک متخصص در زمینه گیاهان دارویی انجام شود, بهتر است که گیاهان دارویی به‌صورت بسته بندی شده و نه فله‌ای، از عطاری تهیه شود.

گیاهان را باید به‌صورت کاملاً خشک تهیه کرد. بهتر است از عطاری‌هایی خرید کرد که نور آفتاب مستقیم روی محصولاتشان نمی‌تابد.

باید روی بسته بندی گیاهان دارویی اطلاعاتی مانند نام گیاه، بخش مورد استفاده، تاریخ تولید، تاریخ بسته بندی، وزن، تاریخ انقضاء، شماره پروانه و نام شرکت تهیه کننده بسته بندی, درج شود.

شرکت‌های بسته بندی غالباً مجاز به درج اثرات درمانی یک یا مخلوطی از گیاهان دارویی نیستند، همچنین روش مصرف، میزان مصرف، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و مواردی از این قبیل، جزو آثار دارویی به شمار می‌رود و صرفاً برای داروهایی مجاز است که از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز تولید دریافت کرده‌اند.

باید افراد بدانند که داروها و عصاره‌های گیاهی به هر روشی که تهیه شوند، مفید و قابل استفاده نیستند. بسیاری از گیاهان، اگر به‌روش درست فرآوری نشوند، ممکن است مواد مؤثر و ترکیبات مفید خود را از دست بدهند یا حتی مصرف کننده را دچار عارضه کنند.

داروهای ترکیبی بدون مجوز از عطاری‌ها خریداری نشود

بنابراین ، بهتر است داروهای ترکیبی یا دست‌ساز (به‌ویژه داروهای چاقی و لاغری، ترک اعتیاد و افزایش قوای جنسی) از عطاری تهیه نشود.

درب عرقیات تهیه‌شده از عطاری‌ها باید حتماً پلمب شده باشند و تمام مشخصاتی که برای گیاهان گفته  شد، روی بطری عرق نوشته شده باشد.

تداخلات داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی

داروهای گیاهی معمولاً نسبت به داروهای شیمیایی ایمنی بیشتری دارند، اما با این حال نباید خودسرانه مصرف کرد. برخی بر این باورند که چون گیاهان طبیعی هستند، عوارضی ندارند و از مصرف هیچ گیاهی دریغ نمی‌کنند ولی باید بدانیم که اکثر گیاهان دارویی نقش رقیق کنندگی خون را به‌عهده دارند که همین مسئله موجب بروز تداخلاتی با داروهای شیمیایی که برای درمان بیماری‌های خود دارند, می‌شود و ممکن است عوارضی را به‌همراه داشته باشند لذا بدون تجویز داروهای گیاهی را مصرف نکنند چرا که داروهای گیاهی از مخلوط چند گیاه مفرد تهیه شده است که هر یک از گیاهان فواید و عوارض خاص خود را دارد.

به‌عنوان مثال شخصی که پیوسته سیر مصرف می‌کند، هنگامی که تحت درمان با داروی ضد انعقاد خون است، خطر شدید کاهش سرعت انعقاد خون وجود دارد یا افرادی که سنبل الطیب مصرف می‌کنند، عوارض بنزودیازپین‌ها (مانند دیازپام) شدیدتر است یا اشخاصی که شیرین‌بیان مصرف می‌کنند، پس از مدتی علاوه بر افزایش فشار خون، اثر داروهای ضد فشار خون را نیز کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha