اثیر آل یاسین، متخصص اورژانس یونیسف، آن روز را توصیف کرده و گفت: "هوا وحشتناک گرم بود و ما به سختی نفس می کشیدیم. گروه های مسلح پیش از عقب نشینی لوله های نفت را در شهر باز کرده بودند. خیابان ها پر از نفت بود و خیلی جاها آتش گرفته بود و هوا با دود سیاه پوشانده شده بود. ریه هایمان می سوخت."

شرایط زندگی در عراق خطرناک و غیر ممکن/ محیط زیست به یک سلاح جنگی تبدیل شده است

سلامت نیوز: مه گوگرد دی اکسید ناشی از این عمل، که می تواند مشکلات شدید تنفسی ایجاد کرده و باعث تحریک چشم و گلو شود، سبب کشته شدن دو نفر و بستری شدن 1000 نفر دیگر در بیمارستان ها شد. آتش گوگرد بخشی از یک مشکل بزرگتراست: نیرو های داعش در حال به آتش کشیدن میدان های نفتی و کارخانه ها و پر کردن هوا با سموم و آلوده کردن منابع اصلی آب آشامیدنی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، عراق، سابقه طولان مدتی از استفاده از محیط زیست به عنوان یک سلاح دارد اما مقامات می گویند که نسخه روش داعش در این جنگ زیست محیطی از همه این سوابق بد تر است.


اریک سولهیم، رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل گفت: "متاسفانه این آخرین قسمت  تخریب عمده محیط زیست عراق در طول بیش از چند دهه بوده است.  این کشتار محیط زیست مقدمه ای است برای یک فاجعه طولانی مدت. این باعث می شود شرایط زندگی خطرناک و حتی غیر ممکن شود."

چند ماه پیش پس از ورود نیروهای عراقی به غیاره، داعش لوله های نفت را در شهر و خیابان ها باز کرد. روز بعد یونیسف وارد شهر شده و متوجه شد نفت  به رودخانه دجله راه پیدا کرده است که منبع اصلی آب آشامیدنی شهر است.


اثیر آل یاسین، متخصص اورژانس یونیسف، آن روز را توصیف کرده و گفت: "هوا وحشتناک گرم بود و ما به سختی نفس می کشیدیم. گروه های مسلح پیش از عقب نشینی لوله های نفت را  در شهر باز کرده بودند. خیابان ها پر از نفت بود و خیلی جاها آتش گرفته بود و هوا با دود سیاه پوشانده شده بود. ریه هایمان می سوخت."


چهار ماه بعد، حوزه های نفتی همچنان در حال سوختن بودند.


همه این آسیب های زیست محیطی زمینه ایجاد بحران های انسانی بسیار بد تر را ایجاد می کنند. این باعث می شود شرایط زندگی خطرناک و تقریبا غیر ممکن شود و به جمعیت بی سابقه پناهندگان در جهان افزوده شود."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha