یک فوق تخصص گوارش و کبد عنوان کرد: کیست کبدی یک بیماری گوارشی است که افراد یا به صورت مادرزادی درگیر آن هستند و یا از طریق مصرف محصولات دامی و سبزیجات آلوده به مدفوع سگی که جگر خام مصرف کرده باشد به این بیماری مبتلا می‌شوند به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود برای حفظ سلامتی خود سبزیجات را قبل از مصرف ضدعفونی کرده و گوشت را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند.

برای در امان ماندن از «کیست‌ انگلی کبد» سبزیجات را ضد عفونی کنید

سلامت نیوز:یک فوق تخصص گوارش و کبد عنوان کرد: کیست کبدی یک بیماری گوارشی است که افراد یا به صورت مادرزادی درگیر آن هستند و یا از طریق مصرف محصولات دامی و سبزیجات آلوده به مدفوع سگی که جگر خام مصرف کرده باشد به این بیماری مبتلا می‌شوند به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود برای حفظ سلامتی خود سبزیجات را قبل از مصرف ضدعفونی کرده و گوشت را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،دکتر محمد جعفر فره‌وش، فوق تخصص گوارش و کبد  درباره کیست‌های کبدی، گفت: کیست‌های کبدی به دو دسته ژنتیکی و انگلی تقسیم‌بندی می‌شوند که به کمک سونوگرافی قابل تشخیص است.

وی افزود: کیست‌ ژنتیکی یک بیماری خوش‌خیم است که نیاز به درمان خاصی ندارد اما اگر کیست بسیار بزرگ شده باشد که موجب احساس ناراحتی در بیمار شود باید نسبت به خارج کردن آن اقدام کرد. این نوع از کیست‌ها می‌تواند در کلیه و کبد و یا فقط در کبد بروز پیدا کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه درباره کیست‌های انگلی، عنوان کرد: کیست هیداتید یا بیماری اکینوکوکال یک بیماری انگلی از کرم‌های نواری از گونه اکینوکوکوس است که عامل اصلی انتقال آن به انسان، سگ و سگ‌سانان و میزان واسط آن گوسفند است.

وی افزود: این بیماری بیشتر در مناطق روستایی و مناطقی که حیواناتی مانند سگ و گوسفند در کنار هم نگه‌داری می‌شوند از شیوع بالایی برخوردار است. زمانی‌ که حیواناتی مانند سگ و گرگ جگر خام مصرف می‌کنند انگل‌های جگر در بدن حیوان شروع به تخم‌گذاری می‌کند که اگر مدفوع این حیوان با زمین کشت سبزیجات و یا گوسفندان تماس داشته باشد انگل می‌تواند در نهایت از طریق تغذیه به انسان منتقل شود.

فره‌وش یادآور شد: برای کاهش احتمال ابتلای افراد به کیست‌ انگلی کبد، به افراد در مناطق روستایی و شهری توصیه می‌شود حتما سبزیجات را قبل از مصرف به خوبی شست‌و‌شو و ضد عفونی کنند و گوشت را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی انگل وارد بدن انسان شود می‌تواند موجب بروز کیست در کبد، ریه، شکم و ... شود که درمان آن نیاز به تجویز داروهای ضد انگلی، جراحی و ... دارد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه درون کیست‌ها از مایع پر است، یادآور شد: پزشکان در هنگام جراحی باید بسیار دقت داشته باشند تا کیست در بدن دچار ترکیدگی نشود زیرا انگل موجود در آن می‌تواند سایر اعضا را درگیر و یا منجر به شوک مرگ آور شود.

وی درباره علائم این بیماری گفت: تا زمانی‌که کیست کوچک باشد هیچ علائمی نخواهد داشت اما اگر کیست رشد کند موجب احساس درد و ناراحتی در ناحیه کبد می‌شود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha