پنجشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2042

تحقیقات دانشمندان دانمارکی نشان می دهد که افراد برخوردار از یک نوع جهش ژنی رایج که بر سوخت و ساز آهن در بدن تاثیرگذار است، سه برابر بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به سکته قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوزمحققان بیمارستان دانشگاه "هرلف" در دانمارک اعلام کردند: یک تغییر کوچک درژن HFE تحت عنوان نقص H63D منجر به بالا زدن ذخیره آهن از خون به درون سلول ها می شود. از هر 4 اروپایی یک نفر ناقل ژن معیوب HFE است.

دانشمندان به منظور برآورد تاثیر این ژن روی سیستم عصبی، نمونه های دی ان آی 9 هزار نفر را در دانمارک مورد آزمایش قرار دادند و سپس سابقه سلامت این افراد را در یک دوره زمانی 24 ساله بررسی کردند.

در این مدت در حدود 400 شرکت کننده در آزمایش از سکته Ischemic که کمبود ناگهانی فرآورده های خونی در منطقه ای از مغز است، رنج می بردند. 10 درصد از 156 فرد مورد آزمایش که از دو نسخه ژن معیوب HFE برخوردار بودند، در طول تحقیق از دنیا رفتند. این در حالی بود که نرخ مرگ و میر حاصل از این نوع سکته در بین افراد برخوردار از یک نسخه این ژن معیوب و یا افراد فاقد این ژن تنها 4 درصد بود.

دانشمندان پس از بررسی فاکتورهای تاثیرگذار در بروز این سکته از جمله سن، جنسیت و سطح کلسترول دریافتند: افراد برخورد از دو نسخه ژن معیوب HFE به میزان 180 درصد بیش از افراد فاقد ژن به سکته مبتلا می شوند.

بالا زدن آهن که با جهش ژن H63D  مرتبط است به افزایش تقریبی شکل گیری پلاکت های خطرناک درون رگ های خونی منجر می شود و به سیستم گردش خون در مغز آسیب می رساند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha