نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با انتقاد از ورود فاضلاب های صنعتی و شهری به دریای خزر نسبت به انقراض آبزیان دریای خزر به ویژه فوک خزری هشدار داد.

هشدار نسبت به انقراض نسل فوک خزر/ برخی ماهی‌های خزر بوی نفت می‌دهند

سلامت نیوز:نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با انتقاد از ورود فاضلاب های صنعتی و شهری به دریای خزر نسبت به انقراض آبزیان دریای خزر به ویژه فوک خزری هشدار داد.


به کگزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت ،جبار کوچکی نژاد ، با هشدار نسبت به انقراض نسل فوک خزری و همچنین دیگر آبزیان دریای خزر، گفت: عدم مدیریت صحیح در رابطه با دفع پساب‌های شهری، کشاورزی، صنعتی و همچنین آلودگی‌های نفتی نسل فوک خزر را همانند دیگر آبزیان در معرض تهدید قرار داده است.
 

برخی ماهی های دریای خزر بوی نفت می دهند

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه برخی ماهی های دریای خزر بوی نفت می دهند، تصریح کرد: برداشت نفت توسط کشورهای حوزه دریای خزر به گونه ای است که  برخی ماهی ها بوی نفت می دهند؛ متاسفانه اکوسیستم این دریا در حال تغییر بوده و همچنین نسل آبزیان به ویژه فوک خزر به دلیل آلودگی های نفتی و صنعتی و همچنین برداشت های بی رویه ماهی کیلکا که فک از آن تغذیه می کند در معرض تهدید قرار گرفته است.

 

وزارت امور خارجه با تدابیری دیپلماتیک معضل آلودگی دریای خزر را مرتفع کند

وی با انتقاد از اینکه کشورهای همسایه عامل اصلی آلودگی نفتی دریای خزر هستند، تصریح کرد: متاسفانه همکاری و هماهنگی موثری میان کشورهای همسایه برای مدیریت آلودگی این دریا دیده نمی شود؛ به صورت جدی نیاز است وزارت امور خارجه با تدابیری دیپلماتیک و هوشمندانه معضل آلودگی دریای خزر را با همکاری کشورهای همسایه مرتفع کند.

 

وضعیت آبزیان دریای خزر بحرانی است

کوچکی نژاد وضعیت آبزیان دریای خزر را بحرانی خواند و با بیان اینکه کشورهای همسایه دریای خزر در رابطه با آلودگی این دریا هیچ گونه احساس مسئولیتی ندارند، ادامه داد: البته کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر با حضور نمایندگان محیط زیست پنج کشور حاشیه دریای خزر جلساتی را برگزار می کند اما لازم است که این جلسات بیشتر شده و در این جلسات تمامی کشورها ملزم به منع صید بی رویه آبزیانی که نسل آنها در خطر انقراض قرار دارد مانند فک خزر و همچنین رعایت استانداردهای زیست محیطی در هنگام برداشت نفت شوند.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم، افزود: اگر این کشورها نکات زیست محیطی را رعایت نکنند در این باره لازم است سازمان‌های بین‌المللی دخالت کرده و با کشورهای متخلف به صورت جدی برخورد کنند زیرا اگر  هر یک از کشورهای همجوار دریای خزر قوانین زیست محیطی این دریاچه بین المللی را رعایت نکنند تمامی کشورهای منطقه متضرر می شوند.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی،  با تاکید بر اینکه کشورهای حوزه دریای خزر و همچنین ایران نباید با سهل انگاری نسل آبزیان این دریا را در معرض تهدید قرار دهند، گفت: این دریا معدن و سرچشمه انواع آبزیان دریایی بی نظیر دنیا است و می‌تواند برای افراد بسیاری فرصت‌های اشتغال ایجاد کند این در حالی است که هر روز شاهد از بین رفتن آبزیان دریایی به علت سهل انگاری زیست محیطی برخی از کشورهای منطقه و همچنین ایران هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha